خبر

بازار سرمایه تا زمان حمایت دولت برای سرمایه گذاری مناسب است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بازار سهام تنها بازاری است که سرمایه گذار می تواند به پشتوانه‌ حمایت همه جانبه دولت در این بازار ورود پیدا کند و حتی دولت جلوی ریزش شاخص را هم می گیرد و تا زمانی که این بازار افت نکند و سرمایه مردم کاهش پیدا نکند، مردم راغب هستند به این بازار وارد شوند و در این بازار سرمایه گذاری کنند.

به گزارش پول نیوز، با عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس، بازار سرمایه رکورد شکنی‌های پی در پی را تجربه کرد و همین مسئله باعث شد بسیاری از مردم به سمت گرفتن کد بورسی هجوم ببرند. اما در این میان برخی کارشناسان معتقدند بورس دارای حباب است و همین افت شاخص بورس ظرف روزهای گذشته نشان می‌دهد این مسئله درست است.

در این رابطه علی حیدری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز عنوان کرد: عرضه سهام‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به آن اگر اقتصاد کشور در حال رشد بود و یا از شرایط عادی برخوردار بود، بسیار کار مهم و ارزشمند بود.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در ایران حباب ندارد، گفت: در سال جاری دولت با توجه به مشکلاتی که در بودجه عمرانی و نیز مسائل سیاسی و اقتصادی پیش رو دارد به احتمال بسیار زیاد از رویکرد اقتصادی قابل قبولی برخوردار نخواهد بود به همین خاطر توجه این دولت بیشتر به ساختن آمار، ارقام و داده‌ها در بازار سرمایه است از اینرو ورود شرکت‌های دولتی، شبه دولتی، خصولتی در این بازار سبب می‌شود که چهره این دولت به نوعی اقتصادی نشان داده شود و توجیه مناسبی برای ضعف اقتصادی دولت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از سوی دیگر سرمایه گذاران به این نتیجه رسیده اند که تنها بازاری که در حال حاضر از سوی دولت حمایت می‌شود، بازار بورس است و این بازار می تواند جلوی ذوب شدن نقدینگی و یا سرمایه مردم را بگیرد. پس نوعی تفاهم نانوشته بین دولت و سرمایه گذار ایجاد شده است که هر دو در برابر تورم واکنشی بسیار کم از خود بروز می‌دهند.

حیدری اظهار کرد: بازار سرمایه فعلی با حباب روبه‌رو نیست زیرا بورس در حال حاضر به تبع تورم در حال رشد است و سرمایه گذاران تورم سال ۹۹ را پیش بینی کرده بودند و این بازار تا زمانی رو به رشد است که سیگنال مشخصی از دولتمردان یا حاکمیت به بازار سهام ارسال شود.

وی افزود: واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه بسیار کار خوبی است. در شرایط فعلی بر این باور هستم که هدف از این عرضه فقط ساختن آمار و ارقام در بدنه جامعه است، زیرا آنچه که از سال ۹۹ مشخص است این است که رویکرد اقتصادی مناسبی در کشور حاکم نیست.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در حال حاضر بازار سهام تنها بازاری است که سرمایه گذار می تواند به پشتوانه‌ حمایت همه جانبه دولت در این بازار ورود پیدا کند و حتی دولت جلوی ریزش شاخص را هم می گیرد و تا زمانی که این بازار افت نکند و سرمایه مردم کاهش پیدا نکند، مردم راغب هستند به این بازار وارد شوند و در این بازار سرمایه گذاری کنند.

حیدری خاطرنشان کرد: عمده دولت‌ها در ایران از سال ۱۳۵۰ اقتصادی نبودند به همین خاطر بدنه دولت با تزریق دلار‌های نفتی و با استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول تضعیف شده و کسری بودجه خود را تامین می‌کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه آینده‌ بازار سرمایه در ایران به دو عامل اساسی وابسته است، گفت: اولین موضوع تغییر و تحولات سیاسی در عمق جامعه و دومین موضوع تحولات اقتصادی و سیاسی در حیطه بین الملل است. همین دو عامل باعث ایجاد تورم بسیار در اقتصاد کشور می‌شود.
 
منبع:
شنبه 4 بهمن 1399 ساعت 18:12
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین