خبر
 

واقعيت و اثرات مثبت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در نظام توزيع كشور

سلب مسئولیت: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز TGJU صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

واقعيت و اثرات مثبت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در نظام توزيع كشور / فروشگاه هاي زنجيره از شفاف سازي استقبال مي كنند/ تغيير نرخ در فروشگاه هاي زنجيره اي با يك ماه تاخير اعمال مي‌شود/ فروشگاه هاي زنجيره اي در كنار مردم و دولت هستند.

رئیس اتحاديه كشوري فروشگاه‌هاي زنجيره اي گفت: ما از شفاف‌سازي و نظارت همه سازمان‌هاي ناظر بر فعاليت‌هاي فروشگاه‌هاي زنجيره اي استقبال مي‌كنيم.

دكتر امير خسرو فخريان در نشست خبری که با حضور جمعی از اصحاب رسانه در سالن اتاق اصناف ایران برگزار شد با اشاره به اينكه از همه كساني كه علاقه‌مند به بازديد از فعاليت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هستند با حضور نهاد ناظر مورد نظرشان دعوت به حضور در اين مراكز مي‌كنيم، افزود: ما شما را براي ملاحظه واقعيت و اثرات مثبت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در نظام توزيع كشور همراهي مي‌كنيم .

فخريان با اشاره به اظهار نظر برخي افراد درخصوص اينكه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كالا را با قيمت بالاتر از سوپر ماركت‌ها عرضه مي‌كنند، ادامه داد: همه افراد مي‌توانند همراه با ما به فروشگاه زنجيره‌اي مورد نظر برويم و اين موضوع را بررسي كنيم.

وي با بيان اينكه همه‌ي كالاهاي عرضه شده در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در سطح شهر و ديگر واحدهاي توزيعي نيز عرضه مي‌شود،گفت: به‌طور مثال حبوبات گلستان هم در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي عرضه مي‌شود و هم در سطح شهر وجود دارد علاوه بر آنها رب، تن‌ماهي، ماكاروني و تنقلات از جمله كالاهايي هستند كه هم در فروشگاه‌های  زنجيره‌اي و هم در سطح شهر عرضه مي‌شوند.

رئيس اتحاديه كشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي افزود: برخي عنوان می‌کنند كالاهایی كه در فروشگاه های زنجیره‌ای عرضه مي‌شود وزنش كمتر است اين در حالي است كه ما در ورود کالا به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي علاوه بر بررسی‌های کیفی و کمی در واحدهای کنترل کیفیت برندهايی با کیفیت خوب را عرضه مي‌كنيم چرا که اگر اين‌كار صورت نگیرد مردم از این فروشگاه ها خريد نخواهند كرد.

وي با اشاره به اين‌كه توليدكنندگان، كالاهاي توليدي خود را با قيمت‌ درج شده در همه فروشگاه‌هاي كشور عرضه مي‌كند ادامه داد: فقط ١٠ تا ١٥ درصد اين كالاها در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي عرضه مي‌شود و ٨٥ درصد آن در ديگر مراكز توزيع مي‌شود.

فخريان در خصوص نظام قيمت‌گذاري گفت: هر انجمن كه مي‌خواهد تغيير نرخ بدهد ابتدا پيشنهاد آن را به سازمان حمايت اعلام مي‌كند، سازمان حمايت تاييد مي‌كند يا به انجمن اختيار افزايش نرخ را مي‌دهد، بنابراين براي تغيير نرخ باید مجوز دريافت کرد و قيمت عرضه كالا به صورت بسته‌بندي و فله‌ متفاوت است.

رئيس اتحاديه كشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با بيان اينكه همه توليدكنندگان پس از دريافت مصوبه براي تغيير نرخ، اين تغييرات را اعلام مي‌كنند، افزود: به هرحال فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي از اين تغيير نرخ مستثني نيستند و توليدكنندگان از انجمن مربوطه، نامه افزايش نرخ را به ما ارائه مي‌دهند.

تغيير نرخ در فروشگاه هاي زنجيره اي با يك ماه تاخير اعمال مي‌شود

فخريان با اشاره به اين كه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با يك ماه تاخير افزايش قيمت ها را اعمال مي‌كنند،گفت: ما كالا را با نرخ جديد از توليد كننده مي‌خريم؛ اما تا يك ماه با همان نرخ قديمي عرضه مي كنيم تا موجودی قبل به صفر برسد.

وي با بيان اين كه امسال ميانگين تغيير قيمت كالاها 3.5 بار اتفاق افتاده است، تصريح كرد: به طور مثال نوشابه از ابتداي امسال تا كنون از ٤٤٠٠ تومان به ٩٩٠٠ تومان تغيير قيمت پيدا كرده يعني ٥ بار افزايش نرخ داشته است و همچنين شوينده ها از ابتداي امسال تاكنون دوبار افزايش قيمت داشته‌اند.

فخريان با اشاره به اين كه در سال هاي گذشته تغيير كالا در سال يكبار رخ مي داد، اظهار كرد: امسال حدود ١١ هزار باركد جديد قيمت خورده است.

رئيس اتحاديه كشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با بيان اين كه ما هرروز در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با محصولاتي مواجه هستيم كه افزايش نرخ مي‌خورد، ادامه داد: در هيچ جاي دنيا قيمت مصرف كننده را روي كالا درج نمي‌كنند و وقتي باركد مي‌زنند قيمت مشخص مي‌شود.

ناچاریم کالای قیمت جدید و قدیم را در کنار هم بفروشیم

وي با اشاره به تغيير قيمت چيپس از ٣ هزار تومان به ٤ هزار تومان و سپس ٥ هزار تومان در یک بازه زمانی کوتاه گفت: ما در فروشگاه‌هاي زنجيره اي وقتي اين تغيير ايجاد مي‌شود به دلایل مختلف نمي توانيم كالا را جمع آوري كنيم؛ ما كالا را با قيمت قديم و قيمت‌هاي جديد در كنار هم مي‌فروشيم و تا حدود يك ماه كه كالاي موجود با قيمت قديمي تمام شود اين شرايط وجود دارد.

فخريان با اشاره به اين كه كالاها پس از افزايش قيمت با نرخ جديد عرضه مي‌شوند، گفت: وقتي تغيير قيمت رخ مي‌دهد، ممكن است كالايي كه تغيير قيمت داشته همچنان با قيمت قديم روي شلف موجود باشد بنابراين ما در سيستم برای اصلاح مانده موجودی اعلام مي كنيم كه در شلف کالا با قيمت قديم بوده و بايد در فاكتورها اصلاح شود که اين موضوع در فاكتور به مشتریان توضيح داده مي‌شود.

وي با بيان اين كه ما در ايران سيستمي نداريم كه دو قيمت براي يك كالا را همزمان روي كالا اعمال كنيم، ادامه داد: تنها راه اين است كه با يك ماه تاخير افزايش قيمت را اعمال كنيم زيرا در سيستم يك باركد شناسايي مي‌شود. بنابراين وقتي در سيستم اعلام كنيم قيمت كالا ٤ هزار تومان است پس از تغيير نرخ نمي‌توانيم باركد را عوض كنيم در اين صورت به مصرف كننده اعلام مي‌كنيم كه اين كالا افزايش قيمت داشته است.

تامین کالا، دغدغه اصلی ماست

فخريان افزود:  دغدغه‌ي ما تامين كالا است، زيرا هم اكنون توليدكننده‌ها براي تامين مواد اوليه با مشكل مواجه هستند بنابراين وقتي روند تولیدكالا مشکل دارد به ما فشار وارد مي‌كنند، كه تغيير نرخ را زودتر اعمال كنيم.

تغییر قیمت ها فقط ویژه فروشگاه های زنجیره ای نیست

فخريان افزود: تغيير  بصورت میانگین 3.5 بار قيمت كالا در يكسال اتفاقي است كه افتاده و چيزي نيست كه فقط در فروشگاه هاي زنجيره اي رخ داده باشد.

وي افزود: زماني كه تغيير نرخ رخ مي‌دهد، اگر ما بخواهيم كالا را از روي شلف جمع آوري کرده و بسته‌بندي کرده و مرجوع کنیم، كالا از بين مي‌رود و ازسويي اگر بخواهيم شلف را خالي كنيم اين ابهام براي مردم ايجاد مي‌شود كمبود كالا ايجاد شده و بحران رخ مي‌دهد. مانند زماني كه دستمال كاغذی و پوشك نبود و مردم گمان می‌كردند كالا نيست.

نمی توانیم قفسه ها را خالی نگهداریم

رئيس اتحاديه كشوري فروشگاه هاي زنجيره‌اي با تاكيد بر اين كه ما نمي‌توانيم شلف را خالي كنيم و بايد شرايط را مديريت كنيم زيرا ما امسال تغيير زياد داشتيم، گفت: ما حدود ٢٠٠ توليدكننده معروف در كشور داريم كه به همه آنها اعتماد وجود دارد. شما مي‌توانيد با آنها تماس بگيريد كه اگر شما بخواهيد تغيير نرخ بدهيد در فروشگاه زنجيره‌اي چطور اعمال مي‌شود؟ آيا كالايي كه با قيمت قديم در فروشگاه وجود دارد را با قيمت جديد مي‌فروشند يا اعلام مي‌كنند كه ما هنوز کالا به قيمت قديم داريم.

این ادعا، توهین به تولیدکنندگان است

فخريان درخصوص تباني فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با توليد كننده‌ها افزود: اين حرف توهين به توليد كننده‌ها است؛ کسی كه كارخانه زده و در كشور تولیدکننده است اگر مي‌خواست تباني كند و براي ١٠ درصد فروش خود، كم‌فروشي يا گران‌فروشي كند اصلا توليدكننده نمي‌شد و در كل، كارهاي راحت‌تري براي تخلف وجود دارد.

وي ادامه داد: كسي كه تعدادی زیادی واحد فروشگاهي  با تعداد بالایی نیروی کار دارد، اگر بخواهد كوچكترين خطايي در سيستم كاري داشته باشد، آيا پرسنلي كه در فروشگاه هستند خودشان به مردم اعلام نمي‌كنند؟

رئيس اتحاديه كشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با بيان اين كه وقتي موضوعي اعلام مي‌شود، بايد منطقي داشته باشد، ادامه داد: آیا توليدكننده‌اي كه ميلياردها تومان سرمايه گذاري كرده و در سطح کشور توزیع و فروش کالا دارد و بخش کمی از این کالا در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود و فروشگاه هاي زنجيره اي از توليد كننده می خواهند که قیمت کالاها را  افزایش بدهند تا آنها بتوانند ارزان تر بفروشند؟ قطعا این منطقی نیست.

فروشگاه هاي زنجيره‌اي قيمت را در كشور كنترل و نظارت مي‌كنند

رئيس اتحاديه كشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي گفت: من امروز به همه سازمان‌ها و توليدكنندگان اعلام مي‌كنم اگر همين امروز قيمت مصرف كننده را ١٠ درصد كاهش دهند من هم قول مي‌دهم که عینا در فروشگاه هاي زنجيره اي اعمال خواهد شد.

رئيس اتحاديه كشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با بيان اين كه اين كالاها در همه جاي كشور عرضه مي‌شود، ادامه داد: حالا كه فروشگاه های زنجیره ای به كالاها تخفيف مي دهند به جاي تحسین از ابهامات در تخفيف‌ها صحبت می شود.

وي  در خصوص نحوه اعمال افزايش قيمت انجام شده از سوي توليد كننده ادامه داد: توليدكننده در مورد افزايش قيمت با فروشگاه‌هاي زنجيره اي صحبت نمي‌كنند و یا افزایش هزینه ها تولیدکننده ناچار به آن است.

وي با بيان اينكه ما 6 هزار فروشگاه زنجيره‌اي در كشور داريم ادامه داد: ٢٠٠ هزار فروشگاه در بخش‌هاي مختلف، در كل كشور وجود دارد. چگونه مي‌شود توليدكننده صرفا براي 6 هزار فروشگاه زنجيره‌اي قيمت متفاوت درج کند؟ 

بالاترین سطح بازرسی و نظارت را بر فروشگاه های زنجیره ای اعمال می کنیم

وي با اشاره به اينكه فروشگاه‌ها به صورت مستمر رصد می‌شوند، ادامه داد: ما بالاترين سطح نظارت را برروي فعاليت‌هاي شعب فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي داريم و اتحادیه بيش از ٥٠٠ نفر بازرس در ٦ هزار فروشگاه زنجيره‌اي سراسر كشور دارد.

فخريان ادامه داد: فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با برخورداری از واحد كنترل كيفي، كالاها را قبل از ورود به انبار از لحاظ کمیت(وزن)، كيفيت، مجوز و تاريخ انقضاء کنترل می کنند.

مردم و مشتريان، بهترین بازرس و ناظری هستند که  فعاليت فروشگاه‌ها را رصد مي‌كنند

رئيس اتحاديه كشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي ادامه داد: ما به‌صورت روزانه به میلیون ها مشتری فاكتور ارائه مي‌دهيم و وقتي فاكتور صادر مي‌شود همه موارد مشخص است و اين امكان وجود دارد كه مصرف كننده قيمت هاي درج شده را همان موقع با مغازه‌هاي بيرون مقايسه كند و بهترين ناظر بر عملکرد ما مردم هستند، بنابراين من از مردم درخواست دارم هر كالايي را از فروشگاه زنجيره‌اي خريداري مي‌كنند با سطح بازار مقايسه كنند. در اين صورت متوجه خواهند شد كه فروشگاه هاي زنجيره اي به چه صورت عمل مي‌كنند.

فروشگاه هاي زنجيره‌اي در كنار مردم و دولت هستند

فخريان با بيان اينكه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در كنار مردم و دولت هستند، افزود: فروشگاه هاي زنجيره‌اي تا ١٥ درصد تورم را در جامعه مديريت مي‌كنند و کالاها را ارزانتر به دست مصرف‌كننده مي‌رسانند.

رئيس اتحاديه كشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي افزود: امكان دارد برخي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي برای برخی محصولات تولیدی برند خاصی داشته باشند؛ ولي حتي محصولات  آن برند نيز در كنار سایر برندهای موجود در بازار به مشتریان عرضه می ‌شود که این امر به انتخاب مشتری کمک کرده و قدرت انتخاب را بالا برد.

تولید انحصاری ویژه فروشگاه های زنجیره ای توجیه اقتصادی ندارد

فخريان در ادامه بیان کرد: قطعا توليد انحصاري براي فروشگاه‌های زنجيره‌اي توجيه اقتصادي ندارد، زيرا تعداد فروشگاههاي زنجيرهاي محدود است، ولی كالاهاي متنوع و زيادي از هر نوع تولید عرضه مي‌كنيم بنابراين اقتصاد يك توليد كننده فقط با ارائه كالا به فروشگاههاي زنجيرهاي تامين نمي شود.

وي با اشاره به اين كه مردم حقِ انتخاب دارند، گفت:  فروشگاههاي زنجيرهاي با برندهاي تولیدی مختلفي همكاري مي‌كنند بنابراين مردم حق انتخاب دارند و مي‌توانند كالاي مورد نظر خود را خريداري كند.

تامین کالا صرفا از طریق مبادی و رسمی و قانونی انجام می شود

رئيس اتحاديه كشوري فروشگاههاي زنجيرهاي با بيان اينكه ما ملزم به تهيه كالا از مبادي رسمي و قانوني هستيم گفت: به طور مثال دولت برنج هندي را به ما مي‌دهد و ما بايد با قيمت تعيين شده از سوي دولت آن را عرضه كنيم .

فخريان در خصوص توزيع برنج هندي و پاكستاني گفت: شركت بازرگاني دولتي ايران يك سري كالاي استراتژيك را خريداري و انبار ميكند كه در موقع نياز آنها را عرضه كند كه توزيع آن در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و يا ديگرمبادی توزیع  انجام مي‌شود. شركت بازرگاني دولتي نیز با سیاست های مشخص نسبت به عرضه کالاهای خود در بازار اقدام می کند.

وی درباره گزارشی که درباره یکی از فروشگاه زنجیره‌ای که عنوان شد  برنج هندی تولید سال 97را به مدت دو سال  انبار کرده بود، گفت: اول این که حدود یکسال از تاسیس این  فروشگاه  می‌گذرد. ثانیا براساس بررسی های صورت گرفته و بررسی فاکتورهای این فروشگاه، مشخص شد که از زمان خرید برنج ها یک هفته بیشتر نگذشته بود. یعنی برنج ها از سال ۹۷ در انبارهای بازرگانی دولتی باقی مانده بود نه انبار فروشگاه زنجیره ای.

انبارکردن کالاها در فروشگاه های زنجیره ای امکان پذیر نیست

وي با بيان اين كه یکی از ویژگی های ما عرضه سریع کالا و گردش تند کالا و نقدینگی است، افزود: سيستم تامين كالا در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي وتامين كالا در بازار متفاوت است. شايد توزيع‌كنندگان در بازار انبار داشته باشند؛ ولی ما نمي توانيم براي گران شدن و يا شرايط خاص كالا را انبار كنيم. تلاش ما این است که خواب کالا نداشته باشیم تا پول تولیدکننده را سریعتر پرداخت کنیم.

فخریان افزود: البته برنج هندي نيز شرايط ويژه دارد در برخي مواقع ممنوعيت واردات،اين محدوديت در برنج پاكستاني هم وجود دارد و در مورد برنج تايلندي هم در برخي مواقع دولت برای تنظیم بازار برنج اقدام به واردات و یا توزیع از محل ذخایر استراتژیک می کند و ما آن را توزيع مي‌كنيم.حالا ممكن است چند ماه برنج تايلندي و هندي موجود و در برخي مواقع به دليل حمايت از برنج ايراني، ماه‌ها واردات آن را ممنوع باشد.

وي گفت: فروشگاه‌های زنجيره‌اي واردكننده نيستند و ما توزيع‌كننده هستيم. و وقتي كالا وجود دارد مي‌فروشیم اما در حال حاضر که کشور با مشکلات ناشی از تحریم دست به گریبان است بايد به همدیگركمك كنيم .

توضیح برخی از مسائل این حوزه مشکل است

رئيس اتحاديه كشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي ادامه داد: مثلا وقتي روغن در بازار كاهش پيدا كرد قيمت چيپس افزايش قيمت داشت و در حال حاضر كه روغن تامين شده دوباره قيمت چيپس كاهش يافته است اما اين موضوع را فروشگاه هاي زنجيره‌اي چگونه به مردم توضيح دهند؟ ما به عنوان فروشگاه‌ زنجيره‌اي فقط توزيع كننده هستیم.

این صنعت در ابتدای راه است

وي افزود: ما حدود ٦ هزار شعبه فروشگاه زنجیره ای در كل كشور داريم؛  اما تركيه بيش از٤٠ هزار فروشگاه دارد سهم آنها از بازار بالاي ٦٠ تا ٧٠ درصد و ما ١٠ تا ١٢ درصد است. ما ابتداي راه هستيم و اين صنعت در دوران طفوليت است البته از تشكيل اتحاديه ٥ سال مي‌گذرد و اين در حالي است كه عمر فروشگاه هاي زنجيره اي در دنيا بیش از  ١٠٠ سال است.

رئيس اتحاديه كشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با بيان اينكه اين نشست‌ها به رفع ابهامات كمك خواهد كرد، ادامه داد: اين ابهام ها و صحبت‌ها نشان مي‌دهد كه اين صنعت در كشور در حال پیدا کردن جايگاه خودش است .

فخريان با بيان اين كه هنوز خيلي افراد نمي‌خواهند فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي توسعه يابد، افزود: وقتي فاصله توليد تا مصرف كوتاه مي‌شود و ما كالا را با حجم بالا از توليدكننده خريداري مي‌كنيم و واسطه‌گري نيز حذف مي‌شود پس ما مي‌توانيم تخفيف دائم داشته باشيم.

چرا وقتی امکان تخفیف وجود دارد، نباید تخفیف بدهیم؟

وي ادامه داد: وقتي مي‌توانيم تخفيف بدهيم و يك كالايي را ١٠ تا ١٥ درصد ارزانتر به مردم بدهيم و به كشور و مردم كمك كنيم ، آيا اين كار را نكنيم؟ وقتي توليد كننده كالا را عرضه مي‌كند بايد به شركت پخش، عرضه كرده و يك بار مارجين بدهد سپس بنكدار هم يك مارجين بدهد و بنكدارهم به مغازه‌دار داده و يكبار ديگر مارجين پرداخت شود كه البته همه اينها با فعاليت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي حذف مي‌شود و توليدكننده مستقيم كالا را به مصرف كننده مي‌دهد.

فخريان گفت: حالا دنيا يك قدم جلوتر رفته و به‌صورت آنلاين، توليد را مستقيم به مصرف‌كننده متصل مي‌كند در اين بين زنجيره‌اي‌ها هم حذف مي‌شوند اين يعني ما بايد يك قدم جلوتر برويم و فروش آنلاين را توسعه بدهيم.

تلاش ما این است که قیمت کالاها در فروشگاه های زنجیره ای شفاف باشد

رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در پاسخ به این سوال که چرا در برخی از فروشگاه‌ها قیمت روی محصول با قیمت فاکتور متفاوت است، گفت : تمام تلاش ما این است تا قیمت کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شفاف باشد و سعی می‌کنیم تخلفی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: ما قبول داریم در برخی از فروشگاه‌ها ایراداتی درباره تغییر قیمت‌ها وجود دارد که باید برطرف شود اما دلیل اصلی، ناشی از افزایش نرخ‌ متعددکالاهاست .

رییس اتحادیه افزود: با تصمیمی که در راستای شفافیت قیمت کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گرفته شد، قیمت مصرف کننده روی محصول در شلف‌های فروشگاه حذف و فقط قیمت فروشگاه درج می شود. البته در برخی از فروشگاه‌ها این اقدام صورت گرفته است. در هیچ کشوری قیمت مصرف کننده بر روی محصول درج نمی شود و مردم  با توجه به نرخ محصول، تصمیم می‌گیرند که از فروشگاه زنجیره‌ای یا از سوپر مارکت خرید کنند .

مجوز فروش فله ای تخم مرغ و ارائه آن با قیمت مصوب ضروری است

وی درباره قیمت تخم‌مرغ در فروشگاه‌ها گفت: تخم‌مرغ برای حفظ کیفیت  باید در چرخه سرد و توسط یخچال و به صورت بسته بندی حمل و عرضه شود قیمت اعلامی وزارت صمت براساس تخم مرغ فله‌ای در انبار تولیدکننده اعلام می شود که تفاوت نرخ با تخم مرغ بسته بندی شده که در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود وجود دارد.

مردم می توانند شکایت کنند

وی تصریح کرد: در فروشگاه‌های زنجیرهای بخش انتقاد وشکایت وجود دارد و مردم می توانند شکایات خود را اعلام کنند، درماه تعداد کمی شکایت از فروشگاه‌ها به اتحادیه واصل می‌شود که با سرعت لازم رسیدگی و پاسخگویی صورت می گیرد.

صدور مجوز انحصاری نیست

فخریان گفت: ما انحصار و محدودیتی برای مجوز به فروشگاه‌های زنجیره ای  نداریم همه فعالین این بخش با داشتن شرایط اعلامی می تواند مجوز لازم دریافت کنند که اطلاعات کامل آن در وب سایت اتحادیه موجود است.

نویسنده: ادمین سیستم
چهارشنبه 1 بهمن 1399 ساعت 15:58
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین