خبر

آیا شاخص روند صعودی در پیش گرفته است؟

با توجه به رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها در دو روز اخیر و روند صعودی نرخ ارز، انتظار می‌رود بورس بر شانه غول‌های بازار به صعود ادامه دهد.

به گزارش پول نیوز، در معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل ۷ هزار واحد رشد کرد و ارقام ارزش معاملات کل و خرد بازار سهام بالاتر از سطح ۲۰ هزار میلیارد تومان باقی ماند. اما خبر بد اینکه ارزش صف‌های خرید ۳۶ درصد کاهش یافت و شاهد خروج ۲۰۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس بودیم.

برترین تقاضاها؛ اقبال به سهام تاپیکو

در پایان معاملات روز سه شنبه، ۱۴۵ نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان بود. در بورس، نماد‌های تاپیکو (شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین)‌های وب (شرکت داده گستر عصر نوین-های وب) و خزامیا (شرکت زامیاد) برترین تقاضا را داشتند و در فرابورس نماد کگهر (معدنی و صنعتی گلگهر) برترین تقاضا را داشت. پس از گل‌گهر، برترین تقاضا به نماد‌های سمگا (گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) و ذوب (ذوب آهن اصفهان) اختصاص داشت.

برترین عرضه‌ها؛ تداوم صف فروش پدرخش

در پایان معاملات دیروز، ۶۲ نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش ۶۹۰ میلیارد تومان بود. در بورس برای دومین روز پیاپی برترین عرضه به پدرخش (شرکت درخشان ایران) تعلق داشت. پس از پدرخش، غدام (خوراک دام پارس) و انرژی ۱ (نهاد‌های مالی بورس انرژی) برترین عرضه‌های بورس را داشتند و در فرابورس اوراق مرابحه دولت، اراد ۵۸، اراد ۵۵ برترین عرضه را داشتند. شرکت دامداری تلیسه نمونه (با نماد معاملاتی تلیسه) در رتبه بعدی برترین عرضه قرار داشت.
 

بیشتر بخوانید:

عمق بخشی به بازار با عرضه اولیه سهام



بیشترین افزایش قیمت در معاملات بورس سه‌شنبه به نماد داسوه (شرکت داروسازی اسوه) تعلق داشت. پس از داروسازی اسوه، شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان (با نماد معاملاتی کسرا) بیشترین رشد قیمت را داشت. نماد فمراد (شرکت آلومراد) نیز در رتبه بعدی بیشترین افزایش قیمت معاملات بورس تهران قرار گرفت. در معاملات فرابورس نیز اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی (تملی ۸۰۸)، شرکت دارویی ره آورد تامین (درهآور) و کوثر (بیمه کوثر) بیشترین رشد قیمتی را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت؛ تداوم روند نزولی قیمت سهام قصف‌ها

شرکت قند اصفهان (با نماد معاملاتی قصفها) در روز سه‌شنبه برای دومین روز متوالی بیشترین کاهش قیمت را در میان شرکت‌های بورسی به خود اختصاص داد. پس از شرکت قند اصفهان، سهام شرکت‌های مگسال (زمگسا) و قند هکمتان (قهکمت) بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس اوراق مرابحه دولت اراد ۵۶، سهام هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر) و شرکت کشت و صنعت دشت خرم‌دره (زدشت) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

شاخص کل بورس بورس در روز سه‌شنبه ۰.۵ درصد رشد کرد در حالی که در سه روز ابتدایی هفته روند تغییرات نرخ رشد شاخص کل صعودی بود. در روز شنبه شاخص کل ۱.۷ درصد رشد کرد، روز یکشنبه ۲.۶ درصد و در روز دوشنبه ۲.۷ درصد رشد کرده بود.

اما آنچه مهم است این است که بازار همچنان با مازاد تقاضای زیادی مواجه است. هرچند که در روز سه‌شنبه ارزش صف‌های خرید ۳۶ درصد کاهش یافت و ارزش صف‌های فروش افزایش ۰.۳ درصدی داشت، با این حال هنوز شاهد مازاد تقاضای ۸۸۸ میلیارد تومانی در بورس هستیم. با توجه به وجود مازاد تقاضا و ماندگاری ارقام ارزش معاملات کل و خرد بازار سهام بالاتر از سطح ۲۰ هزار میلیارد تومان، به نظر می‌رسد امروز هم روند صعودی بورس ادامه یابد. مگر آن که عرضه‌های بازار افزایش محسوسی پیدا بکند و سهام‌دارانی که در دوره نزول بازار دچار زیان شدند، حال با رشد قیمت سهم‌های سبدشان به سود رسیده و تصمیم به فروش بگیرند.

روز گذشته، پس از تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس، قیمت‌ها در بازار ارز روندی صعودی داشت. دلار در بازار آزاد به کانال ۲۶ هزار تومان وارد شد و یورو به کانال ۳۰ هزار تومانی قدم گذاشت. به نظر می‌رسد علاوه بر تحولات سیاسی، تقاضای تجاری ارز نیز در بازار بالا رفته است چرا که معمولا در پایان فصل پائیز و در آستانه سال نو میلادی، تقاضای تجاری ارز بالا می‌رود. به هر تقدیر انتظار می‌رود بورس نیز هم‌جهت با قیمت دلار حرکت کند.

۵۰ درصد ارزش بازار سهام ایران را شرکت‌های کامودیتی محور تشکیل می‌دهند، یعنی تولیدکنندگان مواد خام، فراورده‌های نفتی و فلزات اساسی که اغلب آن‌ها صادراتی هستند. با توجه به رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها در دو روز اخیر و روند صعودی نرخ ارز، انتظار می‌رود بورس بر شانه غول‌های بازار به صعود ادامه دهد.

به نظر می‌رسد بورس به دنبال شکستن سقف مقاومت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است. آخرین بار شاخص کل بورس در ۲۷ مهرماه در کانال ۱.۵ میلیونی حضور داشت. برخی از تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند که شاخص تا پایان هفته سقف را خواهد شکست. اگر شاخص کل سقف مقاومت ۱.۵ میلیونی را بشکند می‌تواند کف حمایتی جدید خود را نیز پیدا کند. تحلیل‌گران تکنیکی می‌گویند از آن جایی که بورس از کف حمایت قبلی در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی فاصله زیادی گرفته، آماده ساختن کف و سقف‌های جدید است و فعلا به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد.
 
منبع:
چهارشنبه 12 آذر 1399 ساعت 11:42
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین