خبر

پیش به سوی دلار تک نرخی

محمد نهاوندیان که در هشتمین جلسه نمایندگان اتاق بازرگانی ایران سخن می‌گفت در مورد التهابات اخیر بازار عنوان کرد:‌ آنچه در بازار رخ داد مورد پسند فعالان اقتصادی نبوده است نوسانات بی حساب و کتاب برای هیچ یک از فعالان اقتصادی مطلوب نیست و پدیده شکاف عمیق بین نرخ رسمی و نرخ بازار آزاد ما را به وادی جدیدی به نام رانت اقتصادی در بازار ارز و به دنبال آن رفتار رانت جویانه وارد کرده است. وی ادامه داد:‌ این اتفاق زمینه را برای فساد اقتصادی فراهم می‌کند و باید به طور حتم تا زمان را از دست نداده‌ایم به مقابله این هزینه بالقوه بپردازیم. نهاوندیان به حمایت از تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر نرخ سود سپرده‌های بانکی عنوان کرد: آنچه در شورای پول واعتبار تصویب شده حرکت به سمت تک نرخ سازی نرخ ارز است. برای اجرای این موضوع واقع‌بینی لازم است و از سوی دیگر سیاست مصوب ارزی کشور نرخ ارز شناور مدیریت شده تعیین شده که بانک مرکزی باید بر این بازار به طور جدی نظارت داشته باشد. به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران طبق قانون برنامه پنجم توسعه تعیین نرخ ارز با ملاحظه نرخ تورم داخلی و خارجی باید باشد و اعمال این سیاست بازار ارز را قابل پیش‌بینی می‌کند.

وی افزود: با افزایش نرخ ارز عوارض جدیدی به وجود می‌آید که باید راه حل‌های مناسب برای آن پیش بینی کرد. چرا که به طور یقین با افزایش این نرخ نقدینگی افزایش می‌یابد و ما باید برای مقابله با آن آماده شویم. برای ایجاد اعتماد عمومی بین اعضای بخش خصوصی باید تغییرات نرخ ارز زمان‌دار باشند و برای تعهدات گذشته ارز خود تمهیدات جدیدی اتخاذ کنیم.

نهاوندیان در پایان به موضوع سوء استفاده مالی اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: در پرونده سوء استفاده باید محاکمه افراد مربوطه به صورت شفاهی انجام شود تا شایعه‌ها به ضرر فضای کسب و کار منجر نشود برای این موضوع نیازمند افزایش اعتماد عمومی در محیط کسب و کار هستیم و از سوی دیگر باید نسبت به افزایش چک‌های برگشتی هم حساس باشیم.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
دوشنبه 22 تیر 1394 ساعت 14:57
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین