خبر

اثر قوانین جدید و انتخابات آمریکا بر بورس و دلار

تحلیلگر بازارسرمایه با بررسی اثر قانون‌های جدید و نتیجه انتخابات آمریکا بر بورس، اقبال صنایع و نرخ دلار گفت: انتشار دوباره پیش بینی سود شرکت‌ها و کاهش زمان پیش گشایش به شفافیت بازار کمک می‌کند.

به گزارش پول نیوز، رویا ذبیحی با انتشار یادداشتی درخصوص اثر انتخابات آمریکا بر بورس ایران در مهر اعلام کرد: با توجه به نحوه معاملات در بازار سرمایه به نظر می‌رسد مقداری از نقدینگی از نماد‌های شاخص‌ساز به سمت نماد‌های کوچک حرکت کرده به نحوی که با تشکیل صف خرید برای نماد‌های خودرو و بانک و مثبت شدن نماد‌های دارویی می‌توان به مثبت شدن شاخص هم وزن امیدوار بود. ضمن اینکه در مدت اصلاح بعضی از نماد‌ها حتی ۷۰ درصد هم افت داشته‌اند این در حالی است که بعد از مدت‌ها اقبال به سمت صنعت پالایشی هم می‌تواند باشد.

درباره تاثیر انتخابات آمریکا برای بازار‌های جهانی و ایران معمولا سیاست پولی و مالی جمهوری خواهان انبساطی بوده و در صورت انتخاب ترامپ، انتظار رشد قیمت کامودیتی‌ها را خواهیم داشت که برای صنایع کامودیتی محور مطلوب است.

برای بازار ایران این انتخاب باعث افزایش ریسک سیاسی در نهایت افزایش نرخ می‌شود و احتمال می‌رود شاخص در بالای ۱.۸میلیون واحد قرار گیرد. در صورت انتخاب بایدن، احتمال توافق ایران با آمریکا در برجام بیشتر می‌شود و کاهش قیمت دلار را بصورت هیجانی خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود بعد از آن دلار در محدوده ۱۹تا ۲۱ هزارتومان قرار خواهد گرفت. در زمان حال بر اساس معیار برابری قدرت خرید (PPP) ایران با کشور‌های همسایه، دلار در محدوده ۱۵ تا ۱۷هزار تومان قرار دارد که با درنظر گرفتن نرخ تورم می‌تواند در آخر سال به ۲۰ هزار تومن هم برسد.

ریزش بازار با انتشار اخباری از صندوق دارا دوم و انتشار اوراق نفتی شروع شد. تایید و تکذیب چند باره این اخبار باعث کاهش اعتماد به بازار و خروج نقدینگی از بازار شد. در کنار آن بسیاری قانون جدید بر بازار وضع که باعث کاهش اعتماد به بازار شد.

قانون‌های جدید همانند ممنوعیت معاملات الگوریتمی و نوسان گیری باعث کاهش نقدشوندگی بازار و در نتیجه کاهش حجم معاملات می‌شود. این قوانین جدید باعث از بین رفتن اعتماد مردم، افزایش ریسک بازار و خروج پول از بازار سرمایه می‌شود. معیار درست بودن یک قانون نباید بر اساس مثبت کردن بازار در مدت کوتاه باشد بلکه باید بلند مدت نگاه کرد.

بسته ماندن طولانی مدت نماد‌ها به کاهش نقدشوندگی بازار و از دست رفتن اعتماد مردم به بازار منجر شود. نماد شستا از اواسط شهریور به دلیل افشای اطلاعات پالایشگاه ستاره خلیج فارس همانند تاپیکو بسته شد و همچنان متوقف است. از اخبار خوبی که طی مدت اخیر منتشر شد می‌توان به الزام شرکت‌ها برای داشتن بازارگردان تا ۱۵مهر اشاره کرد که می‌تواند به نقدشوندگی بازار کمک می‌کند. اما برای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی نه تنها آموزشی به مردم داده نشد بلکه حجم این اوراق برای بیمه کردن سهام به قدری کم بود که نمی‌تواند بر روند قیمت سهم تاثیرگذار باشد.

از قوانین جدید دیگر، اجازه افزایش ۲۰ درصدی سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه‌ای در بازار و لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک‌ها در بورس بود. با توجه به عدم اعتمادی که در بازار وجود دارد این دو گروه نیز رغبتی به سرمایه گذاری در موقیعت فعلی ندارند و نهایتاً از شرکت‌های مرتبط در بورس حمایت کنند. این قانون نیز بی اثر بود.

دراین میان، تخصیص سالانه یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه برای سرمایه گذاری در بورس بصورت بلند مدت ۲۰ ساله و تاثیرگذاری آن بر افزایش تورم هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

اخبار مربوط به فعال شدن ساز و کار ماشه و افزایش ریسک سیاسی به کاهش بازار سرمایه سرمایه منجر شد. این کاهش اعتماد منجر به خروج نقدینگی از بازار سرمایه و حرکت آن به سمت بازار‌های رقیب و رشد قیمت ارز و طلا شد. در عین حال بازار سرمایه با وجود رشد نرخ دلار و گزارش‌های خوب شهریور ماه، هنوز در فاز اصلاحی است.

اوایل تیرماه شاخص در محدوده کنونی قرار داشت، اما در آن زمان دلار حوالی ۲۰هزار تومان بود. اکنون شاخص در محدوده ۱.۵ میلیون واحد قرار دارد، ولی دلار در حوالی ۳۲ هزار تومان! چنانچه بتوان شفافیت را در بازار سرمایه بالا برد و از قوانین یک شبه جلوگیری کرد، می‌توان به برگشت اعتماد به بازار و جریان نقدینگی امیدوار بود. انتشار دوباره گزارش پیش بینی سود شرکت‌ها در کدال هم می‌تواند به شفافیت بازار و کاهش زمان پیش گشایش هم می‌تواند به معاملات بهتر بازار کمک کند.
 
منبع:
سه شنبه 29 مهر 1399 ساعت 17:32
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین