خبر

فعال شدن مکانیسم ماشه، بورس را نوسانی می‌کند؟

علی حیدری می‌گوید: اگر فعالیت‌های آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه منجر به چند قطعنامه در سازمان ملل و نه در شورای حکام شود چند ریزش مقطعی را در بازار سهام شاهد خواهیم بود، اما روند بازار تا شب عید به احتمال زیاد صعودی خواهد بود.

به گزارش پول نیوز، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا طی روز‌های گذشته تاکید کرده است که هفته آینده مکانیسم ماشه علیه ایران فعال خواهد شد، موضوعی که البته با پاسخ حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان همراه بود: «از الان پیروزی ملت ایران را در روز‌های شنبه و یکشنبه هفته بعد تبریک می‌گویم».

اما در این شرایط سوال اینجاست که در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه در هفته آینده واکنش بازار‌ها به خصوص بازار بورس به آن چه خواهد بود؟ آیا همان طور که تحریم‌های جدید آمریکا در دی و بهمن سال گذشته اثری بر روند صعودی شاخص بورس نداشت این بار هم شاخص بورس سبز خواهد ماند؟

از سوی دیگر آبان ماه سال جاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است موضوعی که به زعم برخی کارشناسان نتیجه آن بر اقتصاد ایران نیز اثرگذار است.

در بین سهام داران بورسی طی چند روز اخیر این شایعه پیچیده است که روند بازار سهام تا آبان ماه و زمان برگزاری انتخابات آمریکا، به صورت نوسانی خواهد بود و افت و صعود معناداری رخ نخواهد داد و از طرف دیگر از اصلاح شدید نیز خبری نخواهد بود و به نوعی معاملات به تعادل خواهد رسید، اما از آبان ماه و اواسط آن می‌توانیم شاهد شروع رشد دوباره بورس تهران باشیم.

بازار بورس بعد از فعال شدن مکانیسم ماشه

علی حیدری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اقتصاد۲۴ می‌گوید: از لحظه‌ای که ایالات متحده آمریکا با هماهنگی نهاد‌های بین المللی اقدام به این کار کند ۶۰ روز کاری برای فعال شدن این پروسه زمان طی خواهد شد. طی این دو ماه به واسطه اخبار و شایعات، احتمالاً نوسانات در بازار حاکم خواهد بود.

وی می‌افزاید: اگر در پایان این ۶۰ روز کاری ایالات متحده آمریکا بتواند پای ایران را به شورای حکام وصل کند احتمال ریزش‌های سنگین در بازار سهام وجود خواهد داشت، اما با توجه به در پیش بودن انتخابات آمریکا این پروسه به زمان مورد نظر نخواهید رسید و شروع این پروسه تنها می‌تواند یک امتیاز برای گرفتن رای ترامپ باشد.

حیدری تصریح می‌کند: اگر این فعالیت‌ها منجر به چند قطعنامه در سازمان ملل و نه در شورای حکام شود چند ریزش مقطعی را در بازار سهام شاهد خواهیم بود، اما روند بازار تا شب عید به احتمال زیاد صعودی خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: از سوی دیگر با توجه به مدیریت درست بانک مرکزی طی چند روز گذشته در بازار ارز، از جمله برداشتن سقف دلار نیمایی و یکسان کردن قیمت ارز صرافی ها، می‌توان انتظار داشت در روز‌ها و ماه‌های پیش رو صعود یا سقوط‌های هیجانی در بازار کمتر داشته باشیم که البته منوط به همراهی همه ارکان حاکمیت از جمله نهاد دولت است.

انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور

حیدری در پاسخ به این سوال که انتخابات آمریکا چه تاثیری بر اقتصاد خواهد داشت؟ می‌گوید: به نظر می‌رسد شرایط اقتصادی کشور تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد به عوامل خارجی بستگی دارد. وضعیت فعلی اقتصاد کشور چندان ارتباطی به تحریم‌های آمریکا ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: قانون اساسی آمریکا واضح است و در این شرایط تفاوت چندانی بین احزاب در کشور‌های پیشرفته اقتصادی وجود ندارد. شیوه‌های اجرای بین احزاب تفاوت می‌کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: به لحاظ تاریخی بیشترین برنامه ریزی‌های جنگی از سوی دموکرات‌ها نوشته می‌شود و جمهوری خواهان بیشتر مجری این برنامه ریزی هستند. حتی به نظر می‌رسد با روی کار آمدن دموکرات‌ها فشار بر ایران بیشتر هم بشود چرا که آن‌ها ریشه ای‌تر کار می‌کنند.

حیدری با بیان اینکه ساختار دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بسیار به هم نزدیک است، می‌افزاید: یکی شفاف و سریع عمل می‌کند و دیگر مرحله‌ای و با حوصله اهدافش را پیش می‌برد.

وی عملکرد فعلی و ضعف مدیریت اقتصادی را عامل مهمی در شرایط اقتصادی کشور می‌داند و می‌گوید: عملکرد بانک مرکزی در این ساختار، اما یک پیام مهم برای سایر بخش‌ها دارد و آن این است که به جای کنترل گری در اقتصاد، دستورالعمل‌های ناکارآمد را از اقتصاد حذف کنید.

این کارشناس اقتصادی تاکید می‌کند: بانک مرکزی به سمت تک نرخی کردن قیمت دلار می‌رود و این اقدام خوبی است که می‌تواند دست بانک مرکزی را برای مذاکره با سازمان جهانی پول باز بگذارد.

حیدری یادآور می‌شود: سایر مسئولان هم به جای استفاده از قوانین کهنه و ناکارآمد، باید آن‌ها را کنار بگذارند. مجلس نیز در کنار سایر قوای تصمیم ساز اگر استقلال بانک مرکزی را به رسمیت بشناسد، علیرغم تحریم‌ها با حرکت علمی پس از گذر از رشد اقتصادی به پیشرفت خواهیم رسید.
 
منبع:
شنبه 29 شهریور 1399 ساعت 10:32
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین