خبر

صندوق توسعه ملی از بورس حمایت می‌کند؟

بعد از آن که قرار شد یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه اختصاص پیدا کند اکنون مسوولان صندوق در این رابطه اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش پول نیوز، طی هفته‌های اخیر بود که حسن قالیباف اصل- رئیس سازمان بورس- اعلام کرد با پیگیری وزارت اقتصاد به دنبال انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار هستند.

بعد از آن ربیعی -سخنگوی دولت- نیز تاکید داشت که منابع به زودی وارد صندوق تثبیت بازار می‌شود که قرار بود از ابتدای هفته جاری انجام شود.

اما بعد تصمیم گیری که در رابطه با منایع صندوق توسعه ملی برای آمدن به بازار سرمایه شد، تازه‌ترین اعلام مسوولان صندوق توسعه ملی از این حکایت دارد که آماده سپرده گذاری در صندوق تثبیت بازار سرمایه هستند.

بر این اساس صندوق در راستای اجرای مفاد تکالیف قانونی و به منظور حمایت و تقویت بازار سرمایه آمادگی خود جهت سپرده گذاری در صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرده است.

گرچه فعلا جزئیاتی از جلسه‌ای که ظاهرا برگزار شده و صندوق توسعه ملی آمادگی خود را اعلام کرده منتشر نشده است، اما پیش از این منابع مطلع به ایسنا گفته بودند که طبق مذاکرات صورت گرفته قرار است از حساب‌های ریالی صندوق توسعه ملی که نزد بانک‌ها قرار دارد منابعی برای ورود به صندوق تثبیت بازار اختصاص پیدا کند و بحث در رابطه با رقمی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که ظاهرا رقم سرمایه گذاری از همین ۱۰ هزار میلیارد تومان ممکن است کمتر باشد.

هر ساله بخشی از درآمد نفت به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌شود که از منابع آن به صورت ریالی و ارزی در قالب تسهیلات در اختیار متقاضیان مشمول قرار می‌گیرد.

این در حالی است که از ابتدا بخشی از منابع براساس تکالیف قانونی به صورت تسهیلات ریالی اختصاص پیدا می‌کرد که طبق قوانین بودجه سنواتی تا انتهای سال ۱۳۹۳ از طریق انعقاد قرارداد عاملیت ریالی با بانک‌های عامل پرداخت شد. اما از ابتدای سال ۱۳۹۴ و در اجرای حکم ماده (۵۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) صندوق نسبت به سپرده‌گذاری ریالی در بانک‌های دولتی و خصوصی جهت اعطای تسهیلات ریالی به طرح‌های اقتصادی موضوع این حکم اقدام کرد.
 
منبع:
جمعه 28 شهریور 1399 ساعت 15:40
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین