خبر

مکانیزم‌های کنترلی منسوخ، راه حل مدیریت وضعیت بازار سهام نیست

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در حال حاضر عامل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار سهام، هجوم نقدینگی است و کاهش دامنه نوسان بورس نه تنها راه حل نیست بلکه دامنه نوسان فعلی نیز مانع از کشف قیمت واقعی سهام و به تعادل رسیدن هر چه زودتر این بازار است.

به گزارش پول نیوز، ولی نادی قمی کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه طی دو سال اخیر و همراه با هجوم نقدینگی، بازار سهام کشور از حیث ارزش، تعداد مشارکت‌کنندکان و ارزش روزانه معاملات به اعداد و ارقام فراتر از تصور کارشناسان رسیده است، به خبرنگار پول نیوز می‌گوید: با این وجود، شیوه و مکانیزم برخورد و مواجهه با هیجانات و تلاطمات بازار همچنان مثل گذشته است. یعنی سیاست‌گذاران بازار سرمایه، به بهانه جلوگیری از بروز هیجانات قیمتی، کاهش تلاطم‌های بازار سهام و ممانعت از دستکاری قیمت‌های سهام، از مکانیزم‌هایی نظیر حد نوسان ۵ درصدی، حجم مبنا و توقف نماد‌های معاملاتی بهره می‌برند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: توسل به این مکانیزم‌های ناکارآمد که خود مانع جدی در برابر کارایی بازار است، به همراه مشکل هسته معاملات، شرایط سختی را در معاملات بازار سهام به وجود آورده است.

نادی قمی مطرح کرد: به نظر می‌رسد که مدتی است سیاست‌گذاران در خصوص رشد مداوم قیمت‌ها در بازار سهام، دغدغه خاطر پیدا کرده‌اند و برای کنترل این موضوع در ابتدا با افزایش عرضه‌های دولتی و افزایش سهام شناور سعی کرده‌اند ثبات مدنظر خود را در بازار حاکم کنند. از سوی دیگر اکنون زمزمه‌های کاهش دامنه نوسان مطرح شده است.

وی با بیان اینکه کاهش دامنه نوسان راه حل درستی نیست، عنوان کرد: کاهش دامنه نوسان بورس نه تنها راه حل نیست بلکه این موضوع موجب به وجود آمدن پدیده صف نشینی و دریافت سیگنال (علامت) از صف خرید یا فروش و کاهش تراز تحلیلی بازار شده است.

نادی قمی ابراز کرد: در حال حاضر عامل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار سهام، هجوم نقدینگی است و راه حل کنترل بازار، روی آوردن به مکانیزم‌های کنترلی منسوخ نیست بلکه راه‌حل افزایش عرضه دستگاه‌های دولتی، رونق بازار بدهی و افزایش عرضه اولیه شرکت‌های بزرگ است.

وی بیان کرد: یکی از اهداف اصلی تشکیل بورس کالا، ایجاد سازکار منظم و شفاف برای تقابل عرضه و تقاضا و تعیین قیمت منصفانه کالا‌ها بوده است. در حال حاضر گرانی‌ها ناشی از تورم انتظاری است که با تار و پود جامعه اجین شده است و بورس کالا مقصر این تلاطم قیمت‌ها نیست بلکه منعکس کننده وضعیت سخت است. به نظر می‌رسد به جای برخورد با معلول باید علت را پیدا کرد و جلوی عدم شفافیت قیمتی را گرفت.
 
 
گفتگو از سحر گلی زاده
منبع:
پنجشنبه 23 مرداد 1399 ساعت 09:40
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین