خبر
 

احتمال کاهش قیمت آهن و میلگرد در روزهای آینده

سلب مسئولیت: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز TGJU صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

این روزها جهش ناگهانی قیمت دلار، عدم ثبات قیمت کثیری از کالاها را به همراه داشته است. اما آیا این آشفتگی بازار بر آهن و محصولات جانبی حاصل از آن مانند اتومبیل، ساختمان و ... نیز اثرگذار خواهد بود؟

همان‌طور که می‌دانیم سهم بزرگی از آهن کشور از کارخانه‌های داخلی هم‌چون ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان تأمین می‌شود، پس نباید از دلار تأثیر بپذیرد. اما از سوی دیگر، قطعات اولیه همین کارخانه‌ها از کشورهای دیگر وارد می‌شوند و همین امر می‌تواند با افزایش مخارج این کارخانه‌ها بر قیمت محصول نهایی آن‌ها اثرگذار باشد. نداشتن قیمتی ثابت در قیمت آهن آلات و مواد اولیه فولادی باعث ایجاد ترس و سردرگمی در فعالان این عرصه شده است.

بنابراین بهتر است قبل از هرگونه اقدام به معامله از بازار مطلع باشید. هرچند که با نوسان‌های این روزها امکان پیش‌بینی بسیار دشوار یا حتی غیرممکن است. یکی از موضوعات اساسی که ذهن صنعت‌گران را به خود درگیر کرده، آینده بازار آهن و میلگرد است. سوال مشترک میان همه افراد جامعه این است؛ آیا احتمال کاهش قیمت آهن و میلگرد در روزهای آینده وجود دارد؟

با ما همراه باشید تا این مسئله را دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم.

به علت حجم گسترده کالاهای آهنی و فولادی، اطلاع از آخرین وضعیت قیمت آهن در بازار اهمیت دارد.

در این روزها قیمت‌ها را باید با توجه به بروز پاندمی کرونا مورد بررسی قرار داد و از سوی دیگر تحریم‌ها، عبور دلار از مرز بیست هزار تومان و اثرات روانی آن بر جامعه، بورس، اثری که کرونا بر روابط کشورها با یکدیگر گذاشته و اثر آن بر طرز کار کارخانه‌ها را مطالعه کرد.

این بازار آشفته به ایران محدود نمی‌شود و در بعضی از جهات یک مسئله جهانی است. قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است. گاهی دیده می‌شود در چنین شرایطی با جرایمی چون احتکار رو به رو می‌شویم که خود به افزایش بیشتر قیمت‌ها دامن می‌زند.

اگر بخواهیم نگاهی جزئی‌تر به بازار آهن آلات داشته باشیم، از نظر پروفیل می‌توان گفت بازار تقریباً خالی شده؛ ورق پروفیل نایاب و تنوع اندازه‌های موجود قوطی پروفیل بسیار کم شده است. همین مسئله در مورد میلگرد نیز اتفاق افتاده است. خبرگزاری‌ها علت این موارد را نبود مواد اولیه کارخانه‌ها دانسته‌اند. همان‌طور که می‌دانید با کاهش عرضه محصول از سوی کارخانه‌ها، بدون شک قیمت افزایش پیدا خواهد کرد. این افزایش قیمت دلیل مزید بر سایر دلایلی است که تاکنون ذکر کرده بودیم زیرا در تمامی عرصه‌ها تاثیر مستقیم دارد. مسئولان هم در این راستا اعلام کردند که به هیچ عنوان کمبود آهن نداریم اما قیمت تمامی کالا‌ها با دلار و طلا سنجیده می‌شود و همین باعث ایجاد حباب در بازار و عدم شفافیت شده است.

  • اثر کرونا بر قیمت آهن در بازار

اما پاندمی کرونا در ابتدا تأثیری معکوس بر قیمت‌ها گذاشت. بسیاری از کارخانه‌ها با شروع همه‌گیری ویروس کووید 19 از یک طرف برای حفظ پروتکل‌های بهداشتی برای کارگران و از طرف دیگر به خاطر توقف صادرات و واردات بین کشورها به حالت نیمه تعطیل درآمدند که منجر به بیکاری، کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت بسیاری از محصولات شد. در این دوران بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کردند که این رکود برای مدت نسبتاً طولانی ادامه داشته باشد.

در اتحادیه اروپا تقاضا برای مصالح فولادی در چندماه گذشته بسیار کم شده و انتظار می‌رود تا سال آینده شاهد افزایش قیمتی در این بازار نباشیم. به همین دلیل هم تولید فولاد نسبت به سال گذشته 26.8 کاهش یافته است. اما در ایران شرایط این‌گونه پیش نرفت. متأسفانه یا خوشبختانه در دو ماهه اول سال در کشور ما ساختمان سازی طبق روال گذشته به کار خود ادامه داد. در نتیجه شیب افت قیمت مصالح ساختمانی آهنی مانند میلگرد، تیرآهن و پروفیل نسبت به بازار سایر محصولات شیب ملایمی بود. برای مثال روند تغییر قیمت تیرآهن 14 در یک سال گذشته در نمودار زیر قابل بررسی است.

روند قیمت تیرآهن 14 در یک سال گذشته

حتی بعد از مدتی که طبق دستور رئیس جمهور، اوضاع کار کارخانه‌ها و ادارات به روال عادی برگشت و پزشکان نیز اعلام کردند که ممکن است مجبور شویم تا سال‌ها با کرونا زندگی کنیم، اندک اثراتی که این ویروس خطرناک جهانی بر صنایع گذاشته بود نیز از بین رفت و قیمت‌ها نیز به سیر گذشته خودشان را پیش گرفتند.

  • اثر بورس کالا بر افزایش قیمت آهن

البته در این میان نباید از ورود عده زیادی از جامعه به بورس نیز غافل ماند. این حجم زیاد جمعیتی که به بورس وارد می‌شوند با خود پولی به همراه می‌آورند و قصد دارند در معاملات سهامی بخرند با این هدف که ارزش پولشان کاسته نشود. بخشی از این پول وارد سهام کالا خواهد شد و صف خریدهای ایجاد شده برای خرید سهام انواع صنایع و از جمله صنایع مربوط به آهن مثل پروفیل، شمش فولاد و ... خود به افزایش بیشتر قیمت‌ها دامن خواهد زد.

  • قیمت آهن در بازار ایران و قیمت دلار

اخیراً به دلیل اعمال تحریم‌ها، قیمت دلار با شیب شدیدی رو به افزایش رفته و حتی مرز روانی 20 هزار تومان را نیز رد کرده است. بدون شک این مسئله می‌تواند بر روی قیمت مواد اولیه تولیدی کارخانه‌ها اثرگذار باشد. به طوری که می‌بینیم بسیاری از اجناس، روند لحظه‌ای پیدا کرده و ممکن است در هر لحظه و هر روز جا به جا شود. یکی از محصولات پر مصرف فولادی میلگرد است که روند قیمت میلگرد در یک سال گذشته را در نمودار زیر بررسی کردیم.

روند قیمت میلگرد در یک سال گذشته

بورس نیز تا حد زیادی از قیمت دلار و البته کمی هم از مقدار صادرات شرکت‌ها اثر می‌پذیرد و با توجه به این که دو عامل بورس و دلار هر دو در جهت افزایش قیمت آهن آلات در بازار عمل می‌کنند احتمالاً این سیر صعودی مدتی ادامه داشته باشد و کاهش قیمت خبری نیست. به خصوص که کارشناسان اقتصادی از ادامه روند افزایش قیمت دلار خبر داده‌اند. قبل از اقدام به هرگونه فعالیت بهتر است از احتمال کاهش قیمت آهن و میلگرد در روزهای آینده یا حتی افزایش آن مطلع شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نتیجه گیری

این طور که به نظر می‌رسد آشفتگی بازار خودرو کم کم به بازار سایر صنایع کشور نیز کشیده شده و اکنون دامن بازار آهن کشور را گرفته است. به خصوص پروفیل و میلگرد که علاوه بر نایاب شدن محصول در بازار در حال معامله با قیمت‌های کذایی است و به خریداران وعده تحویل محصول در شهریور ماه داده می‌شود!

طبق بررسی‌های انجام‌شده در بازار می‌توان نتیجه گرفت که تا زمانی که قیمت دلار به ثبات نسبی نرسد، احتمال نوسان قیمت محصولات فولادی اعم از میلگرد و آهن به همین شکل ادامه خواهد داشت. عدم کنترل قیمت دلار که بر قیمت بسیاری از محصولات اثر گذاشته از یک طرف و بی‌قانونی و هرج و مرج از طرف دیگر بازار صنایع کشور را به سویی می‌برد که معلوم نیست در نهایت به سود چه کسی باشد. این مسئله در مورد آهن آلات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چرا که یکی از محصولات اساسی هر کشوری آهن و فولاد است که در صنایع مهمی همچون ساختمان سازی، خودروسازی، تولید قطعات و ماشین آلات مورد نیاز سایر کارخانه‌ها و ... کاربرد دارد.

نویسنده: ادمین سیستم
چهارشنبه 1 مرداد 1399 ساعت 13:04
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین