خبر

اگر سهامدار گروه‌های کوچک بورس هستید؛ بخوانید

آیا اعتراض به "عقب ماندن رشد گروه‌های کوچک از بازار" از منظر تحلیلی قابل اتکا است؟

پول نیوز - در روزهای اخیر، بسیاری از سهامداران گروه‌های کوچک بازار نسبت به اصلاح قیمتی سهام این گروه‌ها و عقب ماندن از رشد سهام شاخص ساز و برخی دیگر از تک سهم‌های بازار اعتراضاتی داشته‌اند.

بدون مقدمه، به سراغ بررسی بازدهی صنایع بورسی در ۱.۵ سال اخیر می‌رویم.

همانطور که در جدول مشاهده می‌شود، در میان ۱۲ گروه پربازده بازار از ابتدای سال ۹۸ تاکنون - که همگی بیش از ۱۲۵۰ % بازدهی در ۱۶ ماه اخیر ثبت نموده‌اند - صرفا گروه خودرو از گروه‌های بزرگ بازار است.

رشد بسیاری از سهام این جدول در ۲-۳ سال اخیر فاقد مبانی بنیادین بوده و در بسیاری از این نمادها، حباب قیمتی شکل گرفته و این سهم‌ها از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته‌اند. بنابراین طبیعی است که اصلاح قیمتی - که لازمه ی هر سهم حبابی در تمام بازارهای مالی دنیا است - اتفاق بیفتد.

در روزهایی که سهام گروه زراعت و بسیاری گروه‌ها و تک سهم‌های دیگر رشد‌های چند صد درصدی و چند هزار درصدی را ثبت می‌کردند، اعتراضی به جاماندگی و واماندگی گروه‌های بزرگ نبود؛ اما هم اینک که سهام بزرگ و عمدتا دلاری بازار که با افزایش قابل توجه نرخ ارز، افزایش ورود پول و سایر محرک‌های بنیادین، در حال جبران عقب افتادگی خود از بازار هستند اعتراض سهامداران گروه‌های کوچک که در ۱۶ ماه اخیر با بیش از ۱۲۰۰ و بعضا تا ۴۰۰۰ درصد بازدهی کسب نموده‌اند در نوع خود جالب توجه است.

باید پذیرفت که هیچ سهمی قرار نیست تا ابد رشد کند؛ رفتار بازار را باید در افق بلند مدت سنجید. در سالیان گذشته همواره سهامی که رشد‌های عجیب و غریب داشته اند، اصلاح‌های قیمتی و زمانی شدیدتر و طولانی تری نیز تجربه کرده‌اند.

از سوی دیگر، نمودارها و اندیکاتورهای بسیاری از سهام گروه‌های کوچک و حبابی بازار، تایید‌کننده ی لزوم اصلاح قیمتی بیشتر این نمادها هستند! اصلاح، لازمه ی هر سهم و لازمه ی کلیت بازار است.

هم اینک حتی بسیاری از سهام کوچک بازار نیز، اصلاح قیمتی جذابی داشته‌اند و قابل بررسی برای سرمایه‌گذاری هستند. اما این بدان معنی نیست که سهمی که در ۱ سال ۴۰ برابر شده و در این روزها صرفا ۲۰ درصد اصلاح کرده، محکوم به رشد فزاینده ی دیگری است. در تاریخ بازار سرمایه، بسیاری از نمادها، اصلاح زمانی و معاملات فرسایشی زیادی داشته‌اند و لزوما قرار نیست سهمی که مثلا در ۱ سال، بدون مبنای بنیادی ۲۰-۳۰ برابر شده و به اصطلاح حبابی شده، اصلاح قیمتی ۵۰-۶۰ درصدی داشته باشد.

بنابراین بهتر است در شرایط فعلی، به جای آنکه به تاریکی لعنت بفرستیم، شمعی روشن کنیم! تا با دید بازتر، سهام سبدمان را بازچینش کنیم.

نویسنده: احمد جواهری - کارشناس بورس
منبع:
پنجشنبه 26 تیر 1399 ساعت 19:10
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین