خبر

جیب پر پول سهامداران و خالی شدن حساب بورس!

یادداشت از محمد علی رفیعی

به گزارش خبرنگار پول نیوز، در اواخر سال 84 وا وایل سال 85 با تصمیم دولت محمود احمدی‌نژاد، قرار بر این شد تا سهامی با نام «عدالت» به ایرانیان داده شود تا له این طریق بخشی جریان نقدی به دست آمده از حذف یارانه ها به صورت سهام شرکت های ایرانی در جیب مردم ایران باقی بماند.

در همان زمان حرف و حدیث بسیاری بر سر بودن یا نبودن سهام برخی شرکت های زیان ده در میان سهام عدالت به وجود آمد اما؛ دولتی ها با این استدلال که بورس افت و خیز دارد و قرار نیست یک سهم زیان ده تا پایان به روند زیان دهی خود ادامه دهد و همین حرف برای استارت رسمی پروژه ملی سهام عدالت در سال 85 کافی بود.

 

سهام عدالت بین کارمندان و کارگران بخش دولتی تقسیم شد اما هیچ کسی نمی دانست در این هدیه دولت سهام کدام شرکت ها قرار دارد و آیا این سهم ها قابل واگذاری و فروش خواهد بود یا خیر.

 

به هر حال شروع طرح سهام عدالت با احمدی نژاد و پایانش گویا با حسن روحانی خواهد بود. در ابتدای سال 99 و همزمان با بحران کرونا، دولت دوازدهم درب صندوقچه اسرار سهام عدالت را کمی گشود و این امکان را داد تا سهام در دست خود سهامداران قرار بگیرد اما به یک شرط؛ فروش ممنوع!

 

 بیش از یک دهه از استارت توزیع سهام عدالت می گذرد و همچنان دارندگان این سهام نمی دانند کدام شرکت ها را سهامداری می کنند و مجوزی هم برای فروش این سهام هدیه داده شده در دستانشان نیست.

 

از همه انتقاداتی که به طرح سهام عدالت در اواسط دهه 80 شمسی و نوع واگذاری این سهام که بگذریم اما؛ امروز که ارزش این سهام چندین برابر شده است می توان به فکری که پشت این ایده بود هر چند ناپخته! ایمان آورد زیرا در حال حاضر خانواده های کارگران و کارمندان ایرانی سهامی ارزشمند را در دست خود دارند که می توانند با فروش یا حفظ آن سرمایه ای را برای خانواده خود حفظ کنند.

 

یکی از موضوعات حاشیه ای پیرامون سهام عدالت در حال حاضر، افرادی هستند که در این بیش از 10 سال به هیچ عنوان جزء سهامداران عدالت نبوده و نیستند و این موضوعی است که حتی باعث واکنش هایی از سوی مجلسی ها شده است.

اینکه هیچ ساز و کاری برای سهامدار کردن افراد جدید در «سهام عدالت» دیده نشده را می توان یک نقص بزرگ در این طرح دانست. مشکل دیگری که در روزهای گذشته از سوی اهالی بازار سرمایه مطرح شده است اینکه اگر قرار باشد تمام دارندگان سهام عدالت، 30 درصد از سهم های خود را بفروشند؛ چه بلایی بر سر بازار سرمایه خواهد آمد؟

 

بی شک فکر اولیه سهام عدالت برای دخیل کردن همه ایرانیان در بازار سرمایه بسیار ایده آل بوده است اما حالا با ورود به فازهای جدید این برنامه یعنی دادن سهام به خود سهامداران و آزاد سازی فروش برای همه و ترس از شکه شدن بازار سرمایه و شرکت های عضو پروژه سهام عدالت، نشان دهنده تعدادی مجهول در پرونده سهام عدالت است.

 

سهام عدالت را می توان پروژه ای خوب اما؛ ناقص دانست که در تمام این سالها می توانست نقصان خود را جبران کند اما؛ این مهم از سوی مدیران وقت و مدیران حال و حاضر کشور، صورت نگرفت تا برسیم به نقطه ای که علامت های سوال بی شماری جلوی نام سهام عدالت قرار بگیرد.

 

بی شک اگر نواقص طرح سهام عدالت مرتفع گردد، این پروژه می تواند برای بهینه کردن سطح زندگی اقشار کم درآمد بسیار مفید واقع شود اما؛ با رفع نشدن مجهول های پیش رو، سهام عدالت تنها یک طرح ناپخته و ایده ناتمام است.

 

 

نگارنده: محمد علی رفیعی

 

 

 

 

 

منبع:
شنبه 21 تیر 1399 ساعت 14:41
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین