خبر

تورم اردیبهشت‌ماه به ۲۹.۸ درصد رسید

ایران اکونومیست- تورم سالانه در اردیبهشت‌ماه از ۳۴.۲ درصد در سال گذشته به ۲۹.۸ درصد در ماه گذشته کاهش یافته و تورم نقطه‌ای نیز از ۵۲.۱ درصد به ۲۱ درصد رسید.

 معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی تورم مصرف کننده در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ براساس آمارهای مرکز آمار ایران پرداخته و نوشته است: تورم سالانه در اردیبهشت‌ماه از ۳۴.۲ درصد در سال گذشته به ۲۹.۸ درصد در ماه گذشته کاهش یافته است.

بر این اساس تورم نقطه‌ای نیز از ۵۲.۱ درصد در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ به ۲۱ درصد در ماه مشابه امسال کاهش یافته که افتی ۳۱.۱ درصدی را به ثبت رسانده است. با این حال تورم ماهانه اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ به ۲.۵ درصد رسیده که یک درصد نسبت به مدت ماه مشابه سال گذشته بیشتر است.

این گزارش حکایت از آن دارد که تورم نقطه به نقطه بخش حمل و نقل از تورم برابر با ۴۸.۴ درصد بوده و سهمی ۴.۷ درصدی از تورم نقطه به نقطه کل داشته است. سهم بخش مسکن، آب، برق و گاز در تورم نقطه به نقطه اردیبهشت‌ماه برابر با ۶.۲ درصد بوده و تورم نقطه به نقطه این بخش ۲۱.۵ درصد بوده است. براین اساس بخش مسکن ۲۳.۷ درصد افزایش قیمت را در دومین ماه سال تجربه کرده و سهمی ۶ واحد درصدی در این خصوص داشته است. اجاره مسکن نیز ۲۳.۶ درصد تورم را در این ماه تجربه کرده و سهمی ۵.۹ درصدی در تورم نقطه به نقطه کل داشته است.

رشد قیمت در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در این ماه ۱۱.۹ درصد بوده و سهم آن از تورم نقطه به نقطه کل معادل ۳.۹۶ واحد درصد بوده است. در این بخش بالاترین افزایش قیمت‌ها مربوط به چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه با ۳۶.۹ درصد و شیر، پنیر و تخم مرغ با ۲۷.۵ درصد بوده است. این دو بخش به ترتیب ۰.۴۷ و ۰.۷۸ واحد درصد از تورم نقطه به نقطه کل سهم داشته‌اند.

این گزارش می‌افزاید: پوشاک و کفش تورم نقطه به نقطه ۲۷.۷ درصدی، مبلمان و لوازم خانگی تورم ۲۵.۶ درصدی و تفریح و فرهنگ تورم ۲۴.۷ درصدی در اردیبهشت ماه داشته‌اند. سهم این بخش‌ها از تورم نقطه به نقطه کل به ترتیب برابر با ۱.۴ واحد درصد، ۱.۲ واحد درصد و ۰.۱۶ واحد درصد بوده است.

ا

 ایبِنا

منبع:
یکشنبه 18 خرداد 1399 ساعت 10:47
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین