خبر

سقوط آزاد اقتصاد کشور/ ایران رتبه چهارم کشورهای دارای بالاترین نرخ تورم

در حالی که تقریبا همه کشورهای دنیا توانستد معضل نرخ تورم را حل کرده و متوسط نرخ تورم در سال ۲۰۱۸در دنیا، ۲.۴درصد بوده، ایران پس از ونزوئلا، زیمباوه و آرژانتین در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در آخرین گزارش مرکز پژوهشهای مجلس آمده است: در حالیکه نرخ رشد اقتصادی هدف برنامه های پنجم و ششم توسعه 8درصد تعیین شده است متوسط رشد اقتصادی کشور از سال 1391تا 1398نزدیک به صفر درصد بوده است.

1

مهم‌تر از متوسط رشد اقتصادی پایین کشوری در سال های اخیر: پر نوسان بودن رشد اقتصادی

2

رشد اقتصادی کشور طی این سال ها بین منفی 8.3تا مثبت 14درصد در نوسان بوده است.

سرمایه گذاری

تشکیل سرمایه ثابت از سال 1390به بعد همواره روندی نزولی داشته است .این موضوع به خصوص از منظر پتانسیل رشد اقتصادی سال های آینده بسیار هشدار دهنده خواهد بود.

3

انباشت سرمایه در بخش نفت و گاز، صنعت، معدن، ساختمان و ارتباطات از سال 1391به بعد منفی شده است، به گونه ای که در 7سال 1390تا 1396، به طور متوسط سالانه حدود 2/2درصد از میزان سرمایه انباشته شده در این بخش ها کاسته شده، این درحالی است که رشد سالانه این بخش ها برای 7سال قبل از 90به طور متوسط حدود 5/3درصد بوده است.

نرخ تورم

متوسط نرخ تورم بلند مدت اقتصاد ایران نزدیک به 20درصد بوده است.

4

در حالی که تقریبا همه کشورهای دنیا توانستد معضل نرخ تورم را حل کرده و متوسط نرخ تورم در سال 2018در دنیا، 2.4درصد بوده، ایران پس از ونزوئلا، زیمباوه و آرژانتین در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

شاغلین جدید :

طی سال های 1394تا 1398حدود 3میلیون نفر به جمعیت شاغل کشور افزوده شده که نه توسط بخش دولتی یا شرکتی و کارخانه ای، بلکه توسط بخش غیرشرکتی و با تمرکز بر خدماتی مانند خرده فروشی و ماده فروشی، تعمیرات، حمل و نقل، واسطه گری، خدمات موادغذایی و ...ایجاد شده است.

5

این مشاغل عمدتا دارای قرارداد به معنای متعارف بین بنگاه های اقتصادی و کارکنان خود نیستند و تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد.

افزایش تعداد شاغلین اشتغال ناقص:

افراد دارای اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که کمتر از 44ساعت در هفته کار کرده، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی بوده اند .

6

بر اساس آمار مرکز آمار در زمستان 1398حدود 2438هزار نفر از شاغلین دارای وضعیت اشتغال ناقص بوده اند.

نرخ اشتغال ناقص در طول سه دهه اخیرحدود 10درصد بوده است.

درآمد سرانه

درآمد سرانه کشور از سال 1390تا 1398کاهشی 34درصدی داشته است.

7

در واقع علیرغم افزایش درآمد اسمی خانوارها قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال 1390حدود یک سوم کاهش یافته است.

در صورت تحقق رشد اقتصادی 8درصدی از سال 1399به بعد، حداقل به 6سال زمان نیاز خواهد بود تا به سطح درآمد سرانه سال 1390بازگردیم.

9

تحولات هزینه خانوار

با توجه به سهم بالاتر خوراکی ها در سبد هزینه خانوارهای فقیرتر، نرخ تورم بالاتر خوراکی ها و آشامیدنی ها در سال های اخیر بیانگر بدتر شدن وضعیت معیشتی خانوارهای با درآمد پایین تر نسبت به سایر خانوارها میباشد.

10

فقر مطلق

فقر مطلق را می توان ناتوانی در کسب حداقل استاندارد زندگی تعریف کرد. در واقع فقر مطلق عدم دسترسی به حداقل های معیشت در جامعه را بررسی کرده که با توجه به تفاوت هزینه های زندگی در مناطق مختلف کشور متفاوت می باشد.

11

نرخ تورم با در سال های اخیر منجر به رشد قابل توجه خط فقر در شهر تهران و سایر نقاط کشور شده است.این موضوع در کنار کاهش قابل توجه درآمد سرانه منجر به رشد نرخ فقر در این سال ها شده است و شواهد موجود نشان از روند فزاینده این متغیر در سال های 1398و 1399دارد.

برای مشاهده متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اینجا کلیک کنید.

منبع:
چهارشنبه 14 خرداد 1399 ساعت 00:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین