خبر

پیشگامی لرستان در نظام مالیاتی

ایسنا/لرستان رئیس کل امور مالیاتی کشور گفت: لرستان در بحث فنی پیشرو و پیشگام بوده و بدون شک در نظام مالیاتی این استان از استان البرز خیلی پیشرفته‌تر، به‌روزتر، منظم‌تر و سلامت‌تر است.

به گزارش ایسنا، امیدعلی پارسا امروز سه‌شنبه در جلسه تودیع و معارفه مدیرکل امور مالیاتی لرستان اظهار کرد: سال گذشته رکورد 102 درصد وصول مطالبات مالیاتی را داشتیم.

وی ادامه داد: سهم استان از کل درآمدهای وصولی کشور تقریبا سه دهم درصد بوده است. با سهم 1.7 درصدی از مساحت، 2.2 درصدی از جمعیت، 1.5 درصدی از اعتبارات عمرانی استانی ماهانه 28 هزار میلیارد تومان حقوق پرسنل لشکری و کشوری و کمیته امداد و بهزیستی است و کل درآمدهای مالیاتی کشور و رشد 40 درصدی درآمدها د ر اکثر استان‌ها را داشتیم حدود 12 هزار میلیارد تومان بوده است.

پارسا ادامه داد: امسال اگر کرونا نبود و استان‌ها همه نقش خود را عالی انجام می‌دادند و رشد پیش‌بینی شده در قانون که 30 درصد است اجرا می‌شد ماهانه 15 هزار میلیارد تومان  کل درآمدهای مالیاتی کشور بود.

رئیس کل امور مالیاتی کشور اظهار کرد: در سه قوه عظم و اجتماع بی‌نظیری برای گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد مقاومتی مبتنی بر درآمدهای پایدار داخلی وجود دارد که رکورد تاریخی سال گذشته نتیجه این اجماع بود.

وی ادامه داد: بین هزینه‌های حقوق و کل درآمد کشور اختلاف زیادی وجود دارد، باید دخلی باشد که خرجی انجام گیرد و الا خرج بدون دخل ‌دیر یا زود به مشکل می‌خورد خانواده‌ای که خرجش از دخلش بیشتر است چهار گزینه بیشتر ندارد، اول اینکه هزینه‌ها را کمتر کند که در این زمینه فقط می توانیم کمتر حقوق را افزایش دهیم، دوم اینکه کسب درآمد بیشتر کنیم که یکی از راه‌های آن افزایش مالیات است، سوم فروش اموال و دارایی و چهارم قرض است.

پارسا افزود: قرض برای خرج جاری عاقبت ندارد بلکه باید برای کار عمرانی و سرمایه‌گذاری باشد که پس از مدتی توجیه داشته باشد.

رئیس کل امور مالیاتی کشور تاکید کرد: چاپ پول ظالمانه‌ترین نوع تورم و مالیات است که فشار آن روی طبقه متوسط و پایین است.

وی ادامه داد: طرح وصول با اصول را داریم که با آن به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کنیم.

پارسا با اشاره به اینکه در فرمان امام علی(ع) یکی از ماموریت‌ها اصول مالیات است، عنو ان کرد: سیستم درآمد و هزینه در کشور ما طوری طراحی شده که ارتباطی بین دخل و خرج‌ها نیست و همه استان‌ها علاقه‌ای به وصول مالیات ندارند.

رئیس کل امور مالیاتی کشور ادامه داد: 1.2 درصد کل تولیدات کشور برای لرستان است اما سه دهم درصد درآمد مالیاتی دارد که  نشان می‌دهد درآمد مردم پایین است.

وی افزود: در طرح در وصول با اصول و سهمیه‌های استان فقط سهمیه 20 استان پایین لیست که یکی از آن‌ها لرستان است را باید کاهش دهیم و به استان‌هایی باید سهمیه بدهیم که توان وصول بالایی دارند.

پارسا ادامه داد: وقتی کل عدد مورد نیاز کشور را ضرب می‌کنیم کل درآمد باید چیزی حدود 30 درصد رشد داشته باشد.

رئیس کل امور مالیاتی کشور افزود:  یکی از اصول تمرکز بر استان‌هایی است که توان بالاتری دارند، در داخل استان نیز همه یک جور نیستند و در این ایام کرونا نیز اینگونه است که باید آن‌ها را حمایت و درک کنیم.

وی تصریح کرد: تمرکز بر وصول از طبقات بالای درآمدی و ثروتی چه در کلان کشور و چه در داخل استان و شهرستان باید مدنظر باشد با یک چوب نمی‌توانیم همه مؤدیان را برانیم.

پارسا عنوان کرد: با تمرکز بر 20 درصد بالای درآمد ثروتی جامعه و حداکثر 20 درصد پرونده‌های هر استان می‌شود بدون فشار و تنش هدف را محقق کرد که بخشی از طرح وصول با اصول است.

این مسئول بیان کرد: بخش دوم حمایت محدود، مشروط، کاهنده و تضمین دار از تولید است چراکه در هیچ جای دنیا حمایت نامحدود، نامشروط و بدون تضمین نداریم.

وی با اشاره به اینکه حمایت خارج از قانون نداریم، عنوان کرد: در بحث مالیات یک ریال نرخ و معافیت آن باید با تائید مجلس یا سران سه قوه باشد.

پارسا ادامه داد: در دو ماه گذشته امورات مالیاتی به ماه بعد موکول شده با این وجود در لرستان همکاران توانستند بدون تنش نامربوط رشد 25 درصدی وصول داشته باشند اگر این رشد در طول سال در تمام استان‌ها اتفاق بیافتد در کشور ما به عدد 180 هزار میلیارد تومانی که بدون کرونا در قانون نوشته بود، دسترسی خواهیم داشت که الزاماتی دارد.

این مسئول افزود: در این راستا با سازمان برنامه و بودجه نهایی کردیم که در سند قرارداد بودجه‌ای که بین سازمان برنامه و بودجه کشور و استان بسته می‌شود اتصال تخصیص بودجه استان‌ها به درصد تحقق وصولی مالیات گنجانده شود.

وی تصریح کرد: لرستان ظرفیت استفاده نشده خیلی کمی دارد ولی در استان‌های برخوردار ظرفیت‌های استفاده نشده فراوانی وجود دارد بنابراین تمرکز ما دنبال آن ظرفیت‌ها می‌رود و ما با بی‌طرفی و انصاف برنامه‌ریزی می‌کنیم.

پارسا با اشاره به اینکه تهران 45 درصد کل وصولی‌های کشور را دارد، عنوان کرد: اگر بگوییم همه کسب و کارها از پرداخت مالیات معاف شوند با مشکل روبرو می‌شویم.

این مسئول افزود: بحث دیگر مبارزه با فساد اداری است که در این راستا بخشنامه‌ای صادر کردیم تحت عنوان شایسته سالاری اداری که خروجی آن این است که من مدیرکل امور مالیاتی که تغییر مدیریتی ندارم حداقل 40 معاون مدیرکل حاضر که توان مدیریتی دارند را در دست دارم.

وی بیان کرد: وقتی چارچوب مشخصی نداریم توقعات بالا می‌رود کار کردن در این سازمان واقعا متفاوت است.

پارسا با اشاره به اینکه فرهنگ مالیاتی حاکم بر کشور ما اکنون به گونه‌ای است که اصل بر ندادن مالیات است، تصریح کرد: انگار اداره مملکت و امور مالی از جایی می‌آید، که آنجا مجموع درآمدهای مالیاتی 31 استان است که به خزانه وصل می‌شود.

این مسئول ادامه داد: مالیات هوشمند را داریم، تمام داده‌ها و فیلدهای اطلاعاتی مربوط به همه معاملات، دارایی و ثروت کشور باید در اختیار سازمان امور مالیاتی باشد و حالا سازمان عالمانه با به حداقل رساندن اعمال سلیقه و حداکثر کردن سیستمی از این داده ها که قطعی است به اظهارنامه مالیاتی پیش فرض هر آدمی می رسد و اینگونه هرکس متناسب با ثروت، درآمد و مصرفش مالیات می‌دهد در غیر این صورت جامعه به سمت عدالت نمی‌رود.

وی افزود: حاکمیت فضای امن رقابتی را ایجاد کرده که هرکس درآمدی دارد لذا با نظام مالیات هوشمند باید سیستمی را طراحی و به بهره‌برداری برسانیم که هرکس در هر جای کشور معامله کرد داده آن در اختیار امور مالیاتی قرار بگیرد که نتیجه این سیستم خروج پرسنل از انواع اتهامات است.

پارسا ادامه داد: لرستان در بحث فنی پیشرو و پیشگام است بدون شک در نظام مالیاتی این استان  از استان البرز خیلی پیشرفته‌تر، به‌روزتر، منظم‌تر و سلامت‌تر است.

این مسئول افزود: در نظام مالیاتی تا قبل از نظام هوشمند به سمت استفاده از مدیران توانمند غیربومی برویم که تناسب لازم را با استان دارد، جنس این کار طوری است که کار مدیران بومی را در کل کشور خیلی سخت می‌کند به همین دلیل این سیاست کلی را در کل کشور دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام

منبع:
سه شنبه 13 خرداد 1399 ساعت 13:40
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین