خبر

عدم استقبال مردم از فروش وکالتی سهام عدالت به وسیله بانک‌ها

مطابق آخرین آمار منتشر شده، تنها ۱۰۰هزار نفر از ۱۳ میلیون دارنده سهام عدالت، که روش فروش مستقیم در بازار سرمایه را انتخاب کرده بودند، خواستار فروش سهام خود توسط بانک‌ها شدند. این امر، نشان دهنده عدم استقبال سهام‌داران از فروش وکالتی توسط بانک‌ها است.

اقتصادآنلاین – سارا محسنی؛ از ابتدای اردیبهشت ماه، آزادسازی سهام عدالت در بازار اجرایی شده، اما نحوه عرضه این سهام، با اما و اگرهای فراوانی همراه بوده است. 49 میلیون از افراد، مشمول سهام عدالت شده‌اند که با مراجعه به سایت sahamedalat.ir، می‌توانند دارایی‌های خود را مشاهده کنند.

انتخاب روش مدیریت این سهام توسط اشخاص، تا 15 خرداد ماه، تمدید شده است. اعطای وکالت فروش سهام عدالت به بانک‌ها نیز تا 13 خرداد ماه ادامه دارد که تاکنون تنها 100هزار نفر، وکالت را به بانک‌ها داده‌اند.  

مباحثی درخصوص فروش سهام عدالت به صورت وکالتی به وسیله بانک‌ها وجود دارد که محل ابهام است. برای مثال، کارگزار مجاز است، هنگامی که امکان فروش سهام در بازار وجود دارد، سهام را با هر قیمتی به فروش رساند.

باتوجه به ارزندگی سهام عدالت و توصیه کارشناسان و فعالان بازار سرمایه درخصوص حفظ این سهام، می‌توان گفت دلایل عدم استقبال از فروش وکالتی، توجه سهام‌داران به ارزش سهام عدالت خود، فروش آن با قیمت‌های بالاتر به صورت مستقیم یا نگهداری این سهام برای مدت طولانی است.

هم‌چنین بسیاری از سهام‌داران، به دلیل تبلیغات ناکافی از فروش سهام عدالت به صورت وکالتی توسط بانک‌ها مطلع نشده و اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند. این امر، موجب شده تنها حدود یک درصد از افرادی که تقاضای فروش اعطای وکالت به بانک‌ها مستقیم سهام خود در بورس را داشته‌اند، وکالت را به بانک‌ها اعطا کنند.

از سوی دیگر، بانک‌ها باید کشش بازار را برای فروش سهام عدالت درنظر بگیرند و این سهام را در زمان مناسبی به فروش رسانند، تا از هجوم افراد جلوگیری کرده و بازار با التهاب مواجه نشود.

بخش عمده‌ای از افرادی که مشمول دریافت سهام عدالت می‌شوند، طبقه متوسط یا پایین جامعه بوده و اطلاع دقیقی از نحوه عرضه آن در بورس و زمینه‌های فراهم شده، ندارند. بنابراین، باید تبلیغات و آموزش‌های لازم برای آگاه‌سازی سهام‌داران عرضه شود تا تصمیم درستی درخصوص سهام عدالت خود بگیرند.

منبع:
شنبه 10 خرداد 1399 ساعت 17:10
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین