خبر

ضربه سنگین کرونا بر پیکر صنعت گردشگری جهان/ امکان کاهش گردشگران بین‌المللی به پایین‌ترین حد ۴۰سال اخیر

به نظر می‌رسد که صنعت گردشگری در سال جاری جزو صنایعی باشد که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا به خود می‌بیند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت نیز این صنعت همچنان ضرر چشمگیری را تجربه خواهد کرد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ در حالی که تا کنون صنایع معدودی از شر بیماری کووید-19 جان سالم به در برده‌اند، حتی تعداد کمی از آنها نیز به اندازه صنعت گردشگری آسیب دیده‌اند. با وجود اینکه نمیتوان اختلالات ایجاد شده به واسطه شیوع ویروس کرونا را به صورت کامل ارزیابی کرد، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تخمین‌هایی را در خصوص چگونگی تاثیر این بیماری بر گردشگران بین‌المللی در سال 2020، تحت سه سناریوی مختلف منتشر کرده است.

متاسفانه، تاثیر این بیماری همه‌گیر بر صنعت گردشگری حتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت این سه سناریو هم ویرانگر خواهد بود. با فرض باز شدن مرزها و برداشته شدن تدریجی محدودیت‌های سفر که از اویل ماه ژوئیه آغاز می‌شود، سازمان جهانی گردشگری انتظار دارد آمار گردشگران بین‌المللی با سقوط 58درصدی به 610میلیون نفر در سال جاری کاهش پیدا کند. این وضعیت سبب بازگشت به وضعیت صنعت گردشگری در سال 1998 می‌شود که در این زمان تعداد گردشگران بین‌المللی به پایین‌ترین حد خود رسیده بود.

با این حال، اگر محدودیت‌های سفر تا اواخر سال باقی بماند، می‌تواند بدتر شود. با فرض اینکه محدودیت‌ها تا اواخر ماه دسامبر باقی بماند، این سازمان پیش‌بینی می‌کند تعداد گردشگران به 320میلیون نفر کاهش پیدا کند که این وضعیت آخرین بار در دهه 80 دیده شده بود و احتمالا برای این صنعت بیش از یک تریلیون دلار هزینه داشته باشد.

گفتنی است که پیش از شیوع ویروس کرونا، صنعت جهانی گردشگری برای چندین دهه تقریبا شاهد رشد بی‌وقفه بود. از سال 1980، تعداد گردشگران بین‌المللی از 277میلیون نفر به حدود 1.5میلیارد نفر در سال 2019 افزایش یافت.

همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود، در طول دو دهه گذشته، تعداد گردشگران تنها دو بار شاهد کاهش بود. یک بار در سال 2003 با شیوع بیماری سارس که منجر به افت 0.4درصدی گردشگران، و بار دیگر در سال 2009 هنگامی که بحران مالی جهانی سبب کاهش 4درصدی مسافرت‌های بین‌المللی شد.

در نمودار ارائه شده، تعداد گردشگران بین‌المللی از سال 2000 تا کنون را مشاهده می‌کنید؛

1

منبع:
شنبه 3 خرداد 1399 ساعت 11:40
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین