خبر

کرونا فرصتی برای تقویت اقتصاد هوشمند

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شیوع کرونا فرصتی برای تقویت اقتصاد هوشمند و حرکت کسب‌وکارهای سنتی به سمت کسب‌وکارهای آنلاین است، راهکارهایی همچون انعطاف‌پذیری ساعات کار، تقسیم حضور نیروهای کار در طول هفته، تنظیم سامانه نظارتی بر اعتبارات کرونایی، پرداخت تسهیلات خرد به مردم برای افزایش قدرت خرید و حفظ چرخه عرضه و تقاضا را برای کاهش هزینه‌های اقتصادی کرونا اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وحید شقاقی شهری درباره تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد، اظهار کرد: این ویروس نه تنها بر اقتصاد ایران بلکه بر اقتصاد جهان تاثیر گذاشته و نشان دهنده این است که رشد اقتصاد جهانی از کرونا متاثر شده است و طبیعتا اقتصاد کشور هم از این موضوع مستثنی نیست.  

وی ادامه داد: در این شرایط، عمده کسب‌وکارهایی که در بستر سنتی فعالیت می‌کردند،  تعطیل یا نیمه فعال شدند و هر کسب‌وکاری که در بستر اقتصاد هوشمند فعالیت می‌کردند، وضعیت پررونقی پیدا کردند. از آنجا که در اقتصاد کشورمان عمده کسب‌وکارها از نوع سنتی هستند،  از این ویروس بسیار متاثر شده‌اند.  

تاثیرات کرونا بر اقتصاد کشور 

در ادامه این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه زمانی که قرنطینه صورت می‌گیرد تقاضای مصرفی کاهش پیدا می‌کند، گفت: هزینه‌هایی که این ویروس بر اقتصاد کشور ما متحمل کرد نسبت به کشورهای دیگر به دلیل وجود تحریم‌ها و درونزایی بسیار کمتر است. این اتفاقات به نفع اقتصاد ایران تمام شد زیرا، هزینه‌های کمتری داشت. واردات ما بسیار کاهش پیدا کرده بود و با کاهش صادرات نفت، وابستگی ما به آن کاهش پیدا کرد که در نتیجه آن کمتر تحت تاثیر تغییرات قیمت نفت در زمان شیوع کرونا قرار گرفتیم.  

شقاقی با بیان اینکه کسب‌وکارهای سنتی در اقتصاد باید به سمت کسب‌و کارهای هوشمند حرکت کنند،  تصریح کرد: اکنون بسیاری از کسب‌و کارهای آنلاین رونق پیدا کرده‌اند که با حرکت به سمت اقتصاد هوشمند می‌توانیم از شیوع کرونا برای اقتصاد کشور به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.  

به گفته وی تخصیص اعتبارات و بسته‌های حمایتی دولت از مردم و کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا می‌تواند تا دو سه ماه یک تنفس برای اقتصاد ایجاد کند.

انعطاف‌پذیری ساعات کاری برای کاهش هزینه‌های کرونا 

شقاقی ادامه داد: بر خطوط اعتباری که بانک مرکزی درنظر گرفته باید کارآمد نظارت شود که این اعتبارات به جامعه هدف منتقل شود و درگیر فساد نشود. چند اقدام می‌توان انجام داد تا هزینه‌های شیوع کرونا کمتر شود که یکی از این اقدامات، انعطاف‌پذیری ساعات کار است یعنی بنگاه‌های تولیدی سه شیفت کار داشته باشند تا باعث شود که حضور مردم در مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی کاهش پیدا کند.

تقسیم حضور نیروهای کار در طول هفته 

این استاد دانشگاه افزود: انعطاف‌پذیری روزهای هفته هم یکی دیگر از راهکارها برای کاهش تاثیرات اقتصادی کرونا است. به این صورت که پنج شنبه و جمعه را هم جز روزهای کاری حساب و نیروی کار را در طول هفته تقسیم کنیم.

تنظیم سامانه نظارتی بر اعتبارات کرونایی 

به گفته این استاد دانشگاه، دولت نقشه راه رسیدن به اقتصاد هوشمند را جدی بگیرد و بسیاری از کسب‌وکارها را می‌توانیم وارد اقتصاد هوشمند کنیم. همچنین باید یک سامانه نظارتی بر خطوط اعتباری که تاکنون در این زمینه اختصاص یافته تنظیم شود تا مشخص شود آن‌ها چه قدر به بنگاه‌های تولیدی رسیده و اجازه انحراف منابع را ندهد.  

حفظ چرخه تقاضا و عرضه 

وی درباره تاثیر کرونا بر تقاضای مصرفی، گفت: وقتی بخش عمده‌ای از دستمزد نیروی کار کاهش پیدا می‌کند یا امکان حضور یا فعالیت را ندارند، طبیعتا قدرت خرید آن‌ها هم کاهش پیدا می‌کند که با پرداخت تسهیلات خرد می‌توان قدرت خرید مردم را افزایش داد زیرا، با خرید مردم، بنگاه‌های تولیدی رغبت به تولید و فعالیت پیدا می‌کنند.  

به گفته این کارشناس اقتصادی باید چرخه تقاضا و عرضه حفظ شود و اولویت با حفظ تقاضا باشد.

منبع:
پنجشنبه 21 فروردین 1399 ساعت 17:32
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین