خبر

۱۳ تصمیم برای تنظیم بازار

چرا رئیس جمهوری اعلام کرد که از روز شنبه همه چیز طبق روال عادی خواهد شد؟ چه اتفاقی افتاده است که مردم می‌توانند بدون دغدغه زندگی عادی خود را داشته باشند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، بخشی از این ابهام‌ها و پاسخ‌های مردمی به ساختمانی مربوط می‌شود که در خیابان سمیه است. ساختمانی قدیمی که سر در آن تابلوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نصب شده است. این وزارتخانه که مسئول تولید و بازار است برای مقابله با کرونا تمهیدات جدیدی را اتخاذ کرده است که با تکیه بر آن می‌توان ویروس کرونا را محدود کرد و تا حد قابل توجهی جلوی اشاعه آن را گرفت، اما سایر وزارتخانه‌ها بخصوص وزارت بهداشت هم سهم قابل توجهی در جلوگیری از شیوع کووید 19 دارد.

حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از تمهیداتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مقابله با ویروس کرونا و همزمانی آن با بازار شب عید، اتخاذ کرده است، گفت. او ابتدا به جلسه صبح روز گذشته که با حضور معاون اول رئیس جمهوری بوده است، اشاره کرد و گفت: آنگونه که با شهردار تهران هماهنگ شده قرار است از روز جمعه و نهایتاً شنبه در میادین میوه و تره بار، برخی از میادین اصلی شهر و ایستگاه‌های مترو، ماشین‌های مخصوص برای عرضه شوینده‌ها با اولویت مایع دستشویی مستقر شود. محمد علم‌بیگی، رئیس انجمن تولیدکنندگان مواد شوینده نیز به خبرگزاری مهر گفته است: هماهنگی‌های لازم جهت توزیع گسترده و بدون واسطه با نرخ مصوب محصولات صورت گرفته و مردم نباید مواد بهداشتی و شوینده‌ها را بالاتر از نرخ مصوب خرید کنند؛ چراکه فراوانی کالا در کشور وجود دارد و جای هیچ‌گونه نگرانی در این رابطه نیست. دومین اتفاقی که وزارت صمت در شرایط حاضر دنبال می‌کند و مدرس خیابانی به آن پرداخت، ممنوعیت صادرات ماسک بود. او گفت: برای آنکه شاهد کمبود ماسک در کشور نباشیم تعرفه واردات ماسک را صفر کردیم تا فعالان اقتصادی نسبت به واردات این کالای مصرفی اقدام کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت چهارمین تصمیم‌گیری صورت گرفته که باعث می‌شود نگرانی‌های مردم نسبت به شیوع ویروس کرونا کمتر شود را محدود کردن صادرات مواد اولیه تولید ماسک دانست و گفت: با وزارت بهداشت در حال رایزنی هستیم که بعلاوه عرضه رایگان ماسک در مراکزی که عنوان کردند، در داروخانه‌ها نیز ماسک با قیمت مصوب به فروش برسد تا مردم در تهیه ماسک با مشکل مواجه نشوند.

مدرس خیابانی ششمین تمهید وزارت صمت را افزایش 3 برابری تولید ماسک در کشور دانست و افزود: با مذاکرات صورت گرفته و حمایت تولیدکنندگان قرار شده تولید ماسک، مایع دستشویی و محلول‌های ضدعفونی‌کننده در حجم بالا تولید شود. هفتمین اتفاقی که در این بخش در حال رخ دادن است، سوئیچ کردن، بنگاه‌های تولیدی که است که توانایی تولید ماسک مصرفی مردم و بیمارستان‌ها را دارند. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از سال گذشته برای افزایش تولید پودر شوینده برنامه‌ریزی کردیم به‌همین جهت در سال‌جاری با کمبودی مواجه نشدیم و مردم راحت و بدون دغدغه می‌توانند محصولات شوینده را خریداری کنند. هشتمین نکته‌ای که مدرس خیابانی به آن پرداخت سه شیفته شدن کارخانه‌های تولید الکل بود. او اظهارداشت: با افزایش تولید الکل و ژل‌های ضدعفونی‌کننده داخلی می‌توان نیاز مردم را مرتفع کرد.

نهمین موضوعی که  به آن اشاره شد، پاسخگویی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نیاز مردم بود. او گفت: وزارت صمت به‌دلیل نزدیک شدن به شب عید، تمهیدات لازم برای توزیع تمام کالاهای مورد نیاز مردم را داشته است، لذا هر چقدر هم مردم خرید کنند، ما کالای ذخیره شده و آماده برای توزیع در بازار داریم. مدرس خیابانی افزود: در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار، برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و مرغ منجمد با قیمت مصوب عرضه می‌شود و مردم نباید نگرانی از تأمین کالا داشته باشند. ما برای شب عید کالا را فراهم کرده بودیم و اکنون کرونا بهانه‌ای برای خرید‌های گسترده شده است.

دهمین موضوعی که مورد اشاره قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت این بود که از وزارت جهاد کشاورزی خواسته شده که نسبت به وضعیت دام سبک تمهیدات جدید اتخاذ شود، همچنین خواسته شده که برخی از کشتارگاه‌ها به فروشگاه‌ها و میادین میوه و تره بار وصل شوند. یازدهمین نکته‌ای که در راستای کنترل بازار و خرید‌های هیجانی مردم به خاطر ویروس کرونا اتفاق افتاده است، افزایش سهمیه کالاهای اساسی شهرستان‌ها است. مدرس خیابانی گفت: سهمیه کالاهای اساسی شهرستان ها(برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و مرغ منجمد) 2 برابر سهمیه‌ای شد که برای شب عید، در نظر گرفته بودیم. با توزیع این کالاها در شهرستان‌ها شاهد هیچ التهابی نخواهیم بود.

در کارگروه تنظیم بازار هم تصمیمات جدیدی اتخاذ شده است که در ادامه به نقل از خبرگزاری‌های تسنیم به آن اشاره می‌کنیم.

دوازدهمین اتفاقی که توسط وزارت صمت رقم خورده این است که بر اساس درخواست وزارت بهداشت مبنی بر ضرورت نظارت بر چرخه تولید و توزیع و... محصولات بهداشتی از جمله ماسک، الکل، شوینده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها، کالاهای مذکور در گروه یک کالاهای اساسی و ضروری قرار گرفته است و مشمول کنترل قیمت، مبارزه با احتکار، گرانفروشی، اختفا، عدم عرضه، کم‌فروشی و... شود. بنابراین همه دستگاه‌های نظارتی مکلف شدند با تخلفات مربوطه از جمله عدم ثبت موجودی کالاها در سامانه جامع انبارها، مانند سایر کالاهای گروه یک مشمول دستورالعمل مبارزه با احتکار، برخورد شود.

سیزدهمین بند حمایتی این است که مقرر شد در صورت هرگونه کاهش عرضه و عدم تولید کافی، برای تأمین بازار اقداماتی چون رفع ممنوعیت واردات و کاهش تعرفه صورت گیرد.

منبع:
پنجشنبه 8 اسفند 1398 ساعت 15:21
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین