خبر

سوددهی سهام در زمان منفی بودن بازار

پول نیوز - یک کارشناس بازار سرمایه از سوددهی فروش تعهدی در زمان منفی شدن بازار خبر داد.

سوددهی سهام در زمان منفی بودن بازار

 

صیاحی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز، گفت: فروش تعهدی اوراق بهادار مشابه (short selling) در بازار‌های بین المللی و جهانی به صورت معامله تعریف شده است که در آن فروشنده به وکالت از مالک سهام نسبت به فروش اوراق بهادار وی مطابق با قرارداد فروش تعهدی در بورس اقدام می‌کنند.

صیاحی بیان کرد: فروش تعهدی اغلب به درد افرادی می‌خورد که قصد دارند سهام خود را بیش از چند سال نگه داری کنند و افراد این سهام را خریداری می‌کنند که انتظار منفی شدن از بازار را دارند.

وی ادامه داد: در خرید اعتباری این امکان فراهم می‌شود تا معامله گران فاقد منابع مالی طبق پیش بینی‌ها خود که قاعدتا پیش بینی وقوع روند سودی وارد بازار شده و این حضور باعث می‌شود روند نزولی بازار روند کندتری به خود بگیرد.

صیاحی افزود: در حال حاضر سه تثبیت کننده خودکار در دیگر بازار وجود دارد نخست خرید اعتباری که البته نقدی‌هایی نیز متوجه آن بوده و همواره در حال اصلاح است روش دوم بازگردانی بوده که این مورد نیز مدت‌ها به صورت محدود در بازار سرمایه وجود داشته است. 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این دو روش رویکرد عمدتاً میان مدت و بلند مدت دارند اما؛ بازگردان در کوتاه مدت نقد شوندگی سهم را تامین و نوسانات سهم را کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد: فروش استقراضی برعکس این شرایط خرید اعتباری است در این روش افرادی که پیش بینی نزول از بازار را داشته، ولی سهمی ندارند که از فروش آن سودی کرده و بعد ارزانتر خریداری کنند در معاملات فروش استقراضی وارد شده و با حضور خود باعث می‌شوند روند صعودی بازار به ملایم تری به خود می‌گیرد.

صیاحی خاطر نشان کرد: در مدل فروش تعهدی، رابطه بین فروشنده و مالک اوراق بهادار به شکل استقراض تعریف شده که فروشنده با فرض نمودن اوراق بهادار از مالک و پرداخت بهره از پیش توافق شده، به فروش اوراق بهادار در بازار و پیاده سازی استراتژی معاملاتی خود اقدام می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: سهامدارانی که تمایل دارند اوراق تحت مالکیت خود را در جهت انجام معاملات فروش تعهدی در اختیار سایر فعالان بازار قرار دهند و تعداد ورقه اوراق بهادار را در سامانه به نام سامانه تامین نموده و متقاضیان به واسطه کارگزار خود از اوراق بهادار موجود در انجام معاملات فروش تعهدی آگاهی پیدا می‌کنند.

وی درباره زمان استفاده فروش تعهدی اظهار کرد: فروش تعدادی اوراق بهادار زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سرمایه‌گذاران انتظار دارند قیمت اوراق بهادار در آینده کاهش پیدا کند از این رو با هدف کسب سود از این کاهش قیمت به فروش اوراق تحت مالکیت شخص دیگری اقدام نموده و با کاهش قیمت و بازخرید مابه‌التفاوت قیمت و بازخرید را به عنوان سود خود شناسایی می‌ّّکند.

صیاحی در نهایت تاکید کرد: مالک اوراق بهادار نیز در مدت زمان بین فروش و بازخرید اوراق بهادار تحت مالکیت خود وجوه حاصل از فروش تعهدی را در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت قابل معامله با سپرده‌های بانکی سرمایه گذاری و از سود آن استفاده خواهد کرد و همچنین با راه‌اندازی این سازوکار در بورس عملا با افزایش نقدشوندگی شاهد افزایش کارایی بازار نیز خواهد بود.

منبع:
دوشنبه 5 اسفند 1398 ساعت 15:53
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین