خبر

سیگنال نزولی قیمت‌ها

بعد از آنکه شتاب تورم کاهش یافت، آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تورم شیب نزولی پیدا کرده و به این روند ادامه می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با وجود رشد 3 دهم درصدی تورم ماهانه در بهمن ماه امسال، روند نزولی تورم نقطه‌ای و سالانه در یازدهمین ماه سال‌جاری ادامه یافت. پیش از این نیز روزنامه ایران با توجه به شرایط اقتصادی و بررسی شاخص‌های مختلف، از تداوم روند کاهشی نرخ تورم خبر داده بود.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه (نسبت به مدت مشابه سال قبل) در بهمن ماه به 25 درصد رسیده که در مقایسه با رکورد 52.1 درصدی اردیبهشت ماه امسال، 27.1 درصد کاهش نشان می‌دهد.

نرخ تورم سالانه نیز با رسیدن به 37 درصد نسبت به نرخ 42.7 درصدی شهریور ماه برابر با 5.7 درصد افت داشته است.

از ابتدای سال‌جاری تا بهمن ماه، نرخ تورم ماهانه بسته به رخدادهای اقتصادی نوسان بالایی داشته است که پس از فروردین ماه که نرخ 4 درصدی را تجربه کرد، بالاترین تورم با 3.2 درصد در آذرماه رقم خورد که به‌دلیل افزایش نرخ بنزین در آبان ماه بود. اما از خرداد ماه نرخ تورم نقطه‌ای به‌صورت مداوم کاهشی بوده است.

براین اساس پس از اوج تورم نقطه‌ای با 52.1 درصد در اردیبهشت ماه امسال این نرخ هرماهه کاهش داشته است. با یک فاصله چهارماهه نسبت به تورم نقطه‌ای، نرخ تورم سالانه نیز از مهر ماه رو به کاهش گذاشت. در شهریور ماه تورم سالانه به 42.7 درصد رسید که بالاترین نرخ در سال‌جاری بود که با افت 5.7 درصدی در بهمن به 37 درصد رسیده است.

افزایش 3 دهم درصدی نرخ تورم ماهانه

درمیان شاخص‌های مختلف تورم یعنی ماهانه، نقطه‌ای و سالانه در بهمن 98 تنها نرخ تورم ماهانه رشد داشته است.

دراین ماه تورم 1.1 درصد رشد دارد که در مقایسه با نرخ 8 دهم درصدی دی ماه، 3 دهم درصد بیشتر است.

طبق این گزارش، تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز در بهمن افزایش داشته است. درحالی که در دی ماه تورم ماهانه این گروه منفی 3 دهم درصد ثبت شده در بهمن به 8 دهم درصد رسیده که نشان دهنده رشد 1.1 درصدی است. با این حال تورم مواد غیرخوراکی دراین ماه افت 2 دهم درصدی را تجربه کرده و از 1.4 درصد دی ماه به 1.2 درصد در بهمن کاهش یافته است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 1.2 درصد است که نسبت به ماه قبل، 0.3 واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 0.7 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.2 واحد درصد افزایش داشته است.

افت 4.3 درصدی تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها

در بهمن ماه امسال نرخ تورم نقطه‌ای به 25 درصد رسیده که 1.3 درصد نسبت به نرخ 26.3 درصدی دی ماه کاهش داشته است. اما این افت برای مواد خوراکی و آشامیدنی بیشتر است. در حالی که تورم این گروه در دی ماه 24 درصد بوده در بهمن ماه به 19.7 درصد رسیده که 4.3 درصد افت نشان می‌دهد. اما تورم نقطه‌ای برای گروه غیرخوراکی‌ها یک دهم درصد بیشتر شده است. براین اساس نرخ 27.4 درصدی دی ماه به 27.5 درصد رسیده است.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه 98 به عدد 25 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 25 درصد بیشتر از بهمن 97 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 25.1 درصد است که نسبت به ماه قبل 1.1 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 24.4 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2.6 واحد درصد کاهش داشته است.

تورم سالانه به 37 درصد رسید

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه بهمن ماه امسال برای خانوارهای کشور به 37 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، 1.6 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. تورم سالانه برای کالاهای خوراکی نیز افت 4.2 درصدی داشته است. در دی ماه نرخ این گروه 52.1 درصد بوده که در بهمن به 47.9 درصد کاهش یافته است. برای کالاهای غیرخوراکی نیز تورم به 32.3 درصد رسیده که نسبت به نرخ 32.9 درصدی 6 دهم درصد افت نشان می‌دهد.

این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری 36.5 درصد است که نسبت به ماه قبل 1.5 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 40.1 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2.1 واحد درصد کاهش داشته است.

 سبزیجات و خودرو رکورددار رشد قیمت

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (پیاز، بادمجان و فلفل دلمه) است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

همچنین متوسط بهای یک متر مکعب گاز مصرفی خانوارها و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها» (گوشت گاو، گوشت گوسفند) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در بهمن ماه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 36.3 درصد برای دهک اول تا 38.9 درصد برای دهک دهم است.

تحلیلگران بر این باور هستند کاهش نوسانات نرخ ارز، بازگشت ثبات به بازار، تعدیل قدرت خرید مردم، کنترل تقاضای داخلی و سیاست‌های پولی ضدتورمی می‌تواند به صورت مؤثری در کاهش شتاب تورم در فاز اول و همچنین نزولی شدن نرخ تورم در فاز دوم بروز پیدا کند. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داردنرخ تورم نقطه نقطه نسبت به سال قبل همچنان روند نزولی داشته باشد. هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی که نرخ تورم به زیر 20 درصد کاهش یابد. روند نزولی تورم نقطه به نقطه در آینده منجر به کاهش نرخ تورم به صورت میانگین سالانه خواهد شد.

منبع:
شنبه 3 اسفند 1398 ساعت 07:02
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین