خبر

جولان مدیران کم اطلاع در برخی از مجموعه های بورسی

طی هفته گذشته خبری مبنی بر بازار دوطرفه یا همان فروش تعهدی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسید و قرار شد از ۴ اسفندماه فروش تعهدی در بازار اجرایی شود اما؛ برخی از مدیران کارگزاری‌ها تا چند روز گذشته خبری از این تصویب و این نوع فروش نداشتند.

جولان مدیران بی سواد در بورس /// تولیدی منتشر شود

 

به گزارش خبرنگار پول نیوز، فروش استقراضی یا فروش تعهدی یکی از ابزار‌های مالی در بورس‌های جهانی است که با استفاده از آن، می‌توان در شرایطی که انتظار افت قیمت سهم وجود دارد سود کسب نمود.

به طور خلاصه می‌توان گفت: در فروش استقراضی ما سهمی را قرض کرده و به قیمت بالا می‌فروشیم و سپس در قیمت پایین می‌خریم و به قرض دهنده پس می‌دهیم.

درواقع فروش استقراضی در ۵ گام خلاصه می‌شود:

گام اول: قرض کردن سهم

گام دوم: فروش سهم در قیمت جاری بازار

گام سوم: منتظر ماندن برای کاهش قیمت سهم

گام چهارم: خرید آن سهم از بازار

گام پنجم: بازگرداندن سهم به صاحب آن و شناسایی سود

در نهایت این نوع از فروش تنها در حالتی سود ده است که شما سهم‌هایی که می‌دانید منفی هستند را خریداری کنید.

به طور تقربیی ۹۰ درصد از مدیران بورسی با فروش استقراضی آشنایی و توان مصاحبه و توضیح در این خصوص را ندارند. نکته اصلی اینجاست که براساس آخرین اخبار تمامی این مدیران به مراسمی برای آشنایی با این فروش دعوت شده ب اما؛ تنها تعداد کمی از ایشان در این مراسم حاضر شدند و در نتیجه مدیران کمی با فروش استقراضی آشنایی داشتند.

در ایران حدودا ۱۰۷ کارگزاری معتبر و مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار وجود دارد که خبرنگار پول نیوز با بیش از ۵۰ نفر از مدیران ارشد این کارگزاری ها تماس تلفنی برقرار کرده تا در مورد این ابزار جدید بازار سرمایه پرس و جو کند اما؛ در عین ناباوری تنها چند مدیر توانایی پاسخگویی داشته و سایرین یا اظهار بی اطلاعی کرده و یا به هر علت نامشخصی به سوال خبرنگار ما راجب فروش تعهدی پاسخ نداده اند.

اینجا یک سوال مطرح می‌شود چرا سازمان بورس و اوراق بهادار هیچ گونه نظارتی بر روی دانش مدیران کارگزاری‌ها ندارد و چرا کانون کارگزان کل کشور به این مسئله ورود نمی‌کند و آموزش مدیران را برعهده نمی‌گیرد؟

خلاصه گفتگوی پول نیوز با تعدادی از مدیران کارگزاری‌ها به شرح ذیل است:

احمد اشتیاقی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در خصوص فروش تعهدی بیان داشت: این نوع از فروش زمانی که سهمی دچار حباب شد اجرا می‌شود یعنی موقعی که سهامدران و کارشناس بازار معتقد باشند که فروش سهم به این قیمت ارزنده نیست و این نوع از فروش تعهدی باعث می‌شود ارزندگی سهم‌ها بالاتر برود.

محمد کفاش پنجه شاهی مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام در این خصوص گفت: خرید و فروش دوطرفه و یا فروش تعهدی باعث می‌شود که عمق بازار سرمایه افزایش یابد و جذابیت بازار برای سهامدران بیشتر شود.

مهرداد خدابخشی مدیرعامل کارگزاری حافظ افزود: دوطرفه شدن بازار می‌تواند سود خوبی برای سهامداران داشته باشد چراکه صاحبان سهام می‌توانند از خرید و فروش سهم‌های خود سود بالایی ببرند و زمانی که انتظار کاهش قمیت اوراق بهادار را در آینده داشته باشند می‌توانند نسبت به فروش تهعدی آن اقدام کنند.

محمد کاظم مهدوی مدیرعامل کارگزاری آپادانا در نهایت تاکید کرد: این یک مدل ناقص از short sell بوده و نحوه اجرا و نوع عملکرد آن در بازار محدود و بازار سرمایه ایران تنها می‌تواند یک نمونه کوچک از این بازار را ایجاد را کند و در نهایت وزن زیادی از بازار را اشغال نمی‌کنند.

منبع:
جمعه 2 اسفند 1398 ساعت 10:33
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین