خبر

تخم سود در «سیمرغ» گذاشته شد

پول نیوز - عملکرد «سیمرغ» در سال مالی 98 هر چند با رشد درآمدهای عملیاتی همراه بود اما؛ افزایش شدید بهای تمام شده، موجبات افت سودآوری را فراهم آورد.

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، عملکرد دوره 12 ماهه منتهی به آذر سال جاری شرکت «سیمرغ» به ثبت 461 میلیارد ريال سود خالص و 1930 میلیارد ريال سود انباشته ختم شد. این شرکت دارای سرمایه اسمی 1300 میلیارد ريالی است؛ بنابراین، دست شرکت در تقسیم سود مناسب در مجمع سالانه باز است اما؛ شرکت درنظر دارد 20 درصد مبلغ سود تحقق یافته را در مجمع سالانه بین سهامداران تقسیم کند.

«سیمرغ» 5971 میلیارد ريال درآمد عملیاتی طی دوره یاد شده شناسایی کرده که نسبت به سال مالی 97 رشد 48 درصدی را نشان می دهد اما؛ افزایش 84 درصدی بهای تمام شده، از شتاب صعود سود شرکت کاست و سود ناخالص 39 درصد افت کرد.

در کنار این موارد، 47 میلیارد ريال سایر هزینه های عملیاتی ناشی از تلفات عادی به شرکت تحمیل شد اما؛ از سوی دیگر، 130 میلیارد ريال درآمد سرمایه گذاری ها شناسایی کرد که اغلب مربوط به سود سهام است. به علاوه، 86 میلیارد ريال نیز از محل فروش دارایی ها کسب درآمد کرد.

برخلاف بسیاری از شرکت ها که از نظر مقداری توفیقی نداشته‌اند، مقدار فروش «سیمرغ» رشد جالب توج 65 درصدی داشته اما؛ از آن جا که محصولات تولیدی شرکت جزو کالاهای اساسی به شمار می رود، دولت اجازه افزایش نرخ مناسب را نمی دهد و در برخی محصولات حتی شاهد کاهش قیمت نسبت به سال قبل هستیم. به همین جهت، شرکت نتوانسته افزایش هزینه های تولید خود را پوشش دهد.

با این اوصاف، به نظر می رسد اعطای مجوز افزایش نرخ به این شرکت همانند سایر شرکت ها لازم است.

در نهایت، «سیمرغ» 354 ريال سود به ازای هر سهم در سال مالی 98 کسب کرد که در مقایسه با سال مالی 97 تنزل 53 درصدی را حکایت می کند.

شایان ذکر است که شرکت «سیمرغ» در نظر دارد در سال مالی ۹۹ واحد مرغ تخم‌گذار جدید در منطقه بردسیر کرمان به ظرفیت تقریبی ۴٨۶ ھزار قطعه مرغ تخم‌گذار را طبق برنامه پیش بینی شده تکمیل کند تا در اواسط سال 99 مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

تخم سود در «سیمرغ» گذاشته شد

منبع:
پنجشنبه 1 اسفند 1398 ساعت 09:03
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین