خبر

افت سودسازی «ارفع» در روزهای داغ فولادی ها

پول نیوز - به دلیل افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی «ارفع» شاهد افت سودآوری این شرکت در 9 ماهه سال جاری هستیم.

 

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، شرکت «آهن و فولاد ارفع» در 9 ماهه سال جاری 856 ريال سود برای هر سهم شناسایی کرد که با سود تحقق یافته در دوره مشابه سال قبل، اختلاف منفی 12 درصدی دارد.
این شرکت در 3 ماهه نخست سال جاری 338 ریال سود شناسایی کرد اما؛ تابستان آن کم فروغ‌تر بود و به 234 ریال سود بسنده کرد. 3 ماهه سوم سال نیز با تحقق 284 ریال سود به ازای هر سهم به پایان رسید.
افت سودآوری «ارفع» عمدتاً ناشی از رشد 55 درصدی بهای تمام شده و تحمیل هزینه های متفرقه بالا است.
در حالی که درآمدهای عملیاتی در نتیجه فقط رشد نرخ ها، 36 درصد در دوره 9 ماهه منتهی به آذر سال جاری رشد داشته، بهای تمام شده با جهش 55 درصدی خود، سود ناخالص را 2 درصد کاهش داد.


جمع فروش شرکت در این دوره 614 هزار تن شامل 168 هزار تن فروش صادراتی و 446 هزار تن فروش داخلی است که معادل 94 درصد از مقدار تولید شده، است. پیش بینی می شود این شرکت تا پایان سال در مجموع 833 هزار تن محصول به فروش برساند.


افزایش نرخ خرید مواد اولیه طی دوره جاری عامل اصلی افزایش بهای تمام شده محسوب می شود.


از سوی دیگر، در نتیجه زيان ناشي از تسعير تسهيلات ارزي پست برق، 682 میلیارد ريال هزینه غیرعملیاتی به شرکت تحمیل شده؛ در حالی که در 9 ماهه سال قبل 63 میلیارد ريال درآمد متفرقه شناسایی کرده بود. البته در دوره 12 ماهه سال 97 نیز از همین محل 1020 میلیارد ريال زیان متحمل شده بود.
در مقابل، «ارفع» از سپرده های بانکی خود 359 میلیارد ريال سود و از تسعير وجوه ارزي حاصل از صادرات نزد بانکها با منشاء خارجي 343 میلیارد ريال سود کسب کرد.
شایان ذکر است که این شرکت افزايش ظرفيت واحدهاي توليدی را با سرمایه گذاری 450 میلیارد ريالی به جریان انداخته که برآورد شده در اوایل اردیبهشت ماه سال 99 راه اندازی شود.

افت سودسازی «ارفع» در روزهای داغ فولادی ها

افت سودسازی «ارفع» در روزهای داغ فولادی ها

منبع:
سه شنبه 1 بهمن 1398 ساعت 14:04
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین