خبر

طلا امسال 9 درصد دیگر سقوط خواهد کرد

شرکت تحقیقاتی متالز فوکوس پیش بینی کرد طلا امسال پیش از اینکه به پایین‌ترین سطح قیمت خود برسد، 9 درصد دیگر سقوط خواهد کرد. این شرکت مستقر در لندن در گزارشی اعلام کرد دورنمای نرخ‌های بهره بالاتر در آمریکا و دلار قوی‌تر، قیمت طلا را به سطح هزار و 80 دلار در هر اونس کاهش خواهد داد. همچنین تورم پایین، ارزان شدن قیمت‌ کالاها و صعود سهام، تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن را محدود می‌کند. بر اساس این گزارش، عمده فشاری که سال گذشته بر سرمایه گذاری طلا سنگینی می‌کرد همچنان به قوت خود باقی است و تا وقتی زمان و میزان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا روشن نشود، بهبود اعتماد سرمایه گذاران به طلا دشوار خواهد بود. متالز فوکوس پیش بینی کرد قیمت هر اونس طلا در سال 2015 به 1190 دلار می‌رسد. شاخص دلار بلومبرگ امسال 6.3 درصد رشد کرده است. طلا معمولا خلاف جهت دلار حرکت می‌کند. افزایش نرخ‌های بهره به تقاضا برای دارایی‌های بدون بازده مانند طلا لطمه می‌زند در حالیکه قوی‌تر شدن ارزش دلار از جذابیت طلا به عنوان دارایی مطمئن کم می‌کند و با گران کردن آن برای خریداران ارزهای دیگر، باعث ضعیف شدن تقاضا برای این فلز زرد می‌شود.

طبق آمار بلومبرگ، سرمایه گذاران پس از فروش 164.4 تن طلا در سال 2014، حدود 22 تن طلا از ابتدای امسال تاکنون از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری طلا خریداری کرده اند. متالز فوکوس برآورد کرد که فروش امسال به 50 تن بالغ خواهد شد و تقاضا برای جواهرات چهار درصد رشد کرده و به 2576 تن می‌رسد.

همچنین طبق پیش بینی این شرکت، بانک‌های مرکزی جهان 519 تن طلا در سال 2015 خریداری خواهند کرد که 12 درصد کمتر از سال گذشته خواهد بود. تولید معدنی تغییر چندانی نخواهد داشت و به 3119 تن می‌رسد و بازیافت طلا هم تغییر نمی‌کند و 1175 تن خواهد بود.

این در حالیست که بانک‌های استاندارد چارترد و بانک آمریکا معتقدند افزایش نرخ‌های بهره مانع صعود طلا نخواهد شد و پیش بینی کرده اند طلا در سال 2015 ممکن است روند نزولی دو سال گذشته را معکوس کرده و صعود کند.

استاندارد چارترد در جدیدترین گزارش خود پیش بینی کرده است طلا در سه ماهه پایانی امسال 1320 دلار در هر اونس معامله خواهد شد زیرا پس از افزایش نرخ‌های بهره که نخستین افزایش در چند سال گذشته خواهد بود، سرمایه گذاران انتظار دارند افزایش بعدی تدریجی باشد. تحلیلگران بانک آمریکا هم پیش بینی کردند این فلز در سه ماهه چهارم امسال به 1300 دلار خواهد رسید.

دورنمای استاندارد چارترد و بانک آمریکا از قیمت طلا برخلاف پیش بینی دویچه بانک، گولدمن ساش و یو بی اس است که همگی کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کرده اند. گولدمن ساش در 25 ژانویه پیش بینی کرد با قوی‌تر شدن دلار آمریکا و پایین ماندن فشارهای تورمی، طلا تا پایان سال 2016 به هزار دلار در هر اونس سقوط خواهد کرد.

قیمت طلا در فاصله دسامبر سال 2008 تا ژوئن سال 2011 که بانک مرکزی آمریکا به منظور پشتیبانی از رشد اقتصادی این کشور اقدام به کاهش نرخ‌های بهره به نزدیک صفر و اجرای برنامه خرید اوراق قرضه کرد، 70 درصد جهش یافت اما در سال‌های 2013 و 2014 تحت تاثیر صعود بازارهای سهام و احیای اقتصاد آمریکا که زمینه را برای تعدیل تدابیر محرک مالی در این کشور هموار کرد، 29 درصد سقوط کرد. این فلز زرد اکنون 38 درصد از رکورد 1900 دلار که در سپتامبر سال 2011 به آن صعود کرده بود، کمتر است اما بالاتر از رکورد پایین 1144 دلار در نوامبر سال 2014 قرار دارد.

طلا در ماه مارس 2.5 درصد سقوط کرد که دومین کاهش ماهانه متوالی پس از کاهش 5.2 درصدی در فوریه بود در حالیکه در ژانویه تحت تاثیر کندی اقتصادهای جهان که تردیدها را نسبت به احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا برانگیخته بود، هشت درصد رشد کرده و به رکورد بالای 1300 دلار صعود کرده بود.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 14 فروردین 1394 ساعت 13:00
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین