خبر

بازنگری بر فهرست کالاهای اساسی وارداتی انجام شود/ تمام دستگاه‌ها مکلف به اجرای طرح بودجه‌ریزی عملیاتی هستند

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: به توان تولید داخلی در حوزه واردات کالاهای اساسی توجه ویژه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عادل آذر در سومین جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی در سال جاری با بیان اینکه دیوان محاسبات نقد جدی بر فهرست واردات کالاهای اساسی دارد، برلزوم بازنگری در این فهرست تاکید کرد و افزود: علی رغم اینکه تنها ۱۰میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی لازم است ۱۴میلیارد دلار ارز دولتی به این امر تخصیص یافته است.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: بر اساس فهرستی که در اختیار دیوان محاسبات است بیش از ۱۵نوع برنج در حال واردات به کشور است در حالی که به توان تولید داخلی در حوزه کالاهای اساسی باید توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه برخی افراد دستگاه های نظارتی نظیر دیوان محاسبات را مانع تصمیم گیری جسورانه مدیران اجرایی دستگاه ها می دانند تصریح کرد: رویکرد دیوان محاسبات کشور نظارت مستمر، پیشگیرانه، هدایتگرانه و در عین حال مقتدرانه بر روند فعالیت دستگاه های اجرایی است و همواره در خدمت مدیران دستگاه ها و کمک حال توسعه کشور بوده است.

آذر یکی از چالش های دیوان محاسبات در نظارت بر دستگاه ها را بدفهمی برخی مدیران در اثر انبوه قوانین دانست و افرود: مدیران دستگاه های اجرایی به عنوان طلاییه داران توسعه کشور، دیوان محاسبات را محرم و مشاور خود بدانند.

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به تمدید اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای در بخش اسناد خزانه، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۴۰درصد از ظرفیت اسناد خزانه در استان ها بلااستفاده ماند که امیدواریم در سال جاری روند بهتری را در این خصوص شاهد باشیم و دیوان محاسبات نیز آمادگی کامل دارد در صورت عدم تخصیص اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای توسط دستگاه های متولی و بانک های عامل بررسی و برخوردهای لازم را داشته باشد.

وی وضعیت استان در ثبت و شناسنامه دار کردن اموال و دارایی های دولت در سامانه "سادا" را نامناسب توصیف و اظهار کرد: مدیران دستگاه های اجرایی در بهبود وضعیت استان، ثبت و شناسنامه دار کردن اموال دولت در دستگاه ها اهتمام ویژه ای داشته باشند.

آذر ضعف کنترل های داخلی و اعتماد بیش از حد را یکی از آسیب های دستگاه های مختلف و منفذ وقوع جرم برشمرد و یادآور شد:اعتماد زیاد مدیران به برخی افراد و سپردن اختیارات نهادهای تصمیم گیری و تظارت و کنترل به یک نفر زمینه ساز وقوع جرم است و مدیران باید نظارت های بیشتری در این خصوص داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار بودجه، در خصوص نقدهای دیوان محاسبات بر طرح ارائه شده دولت، تصریح کرد: در تامین منابع طرح پیشنهاد دولت، انتشار اوراق اسناد خزانه ۳۸ هزار میلیارد تومان مازاد بر قانون فعلی به عنوان راهکار ارائه شده است که اینکار نسل آینده کشور را با مخاطراتی روبرو خواهد ساخت.

رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی دیگر راهکار تامین منابع برای اصلاح ساختار بودجه توسط دولت بود در حالی که در سال جاری منابع کافی در اختیار دولت قرار دارد و نیازی به صندوق توسعه ملی نیست.

وی شناسایی و وصول درآمدها با حقوق دولتی را یکی از چالش های استان معرفی و خاطرنشان کرد: در بخش تسویه حساب پیش پرداخت های پروژه های ناتمام، آذربایجان غربی بیش از هزار میلیارد تومان بدهکار پیمانکاران است که هرچه سریعتر باید تسویه شود.

آذر با بیان اینکه اهلیت کارت های بازرگانی صادر شده در استان باید به دقت بررسی شود، گفت: معوقات مالیاتی کارت های بازرگانی در آذربایجان غربی بالغ بر ۳هزار میلیارد تومان است که باید از طریق قوه قضائیه استان اقدامات لازم در وصول این معوقات انجام گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود نیز گفت: دیوان محاسبات کشور آمادگی تشکیل هیئت ویژه حسابرسی بر اقدامات احیای دریاچه ارومیه را دارد و نمایندگان استان میتوانند در این رابطه مستندات خود را به دیوان ارائه دهند که تا پایان سال جاری شفاف سازی های لازم در این زمینه انجام گیرد.

رئیس دیوان محاسبات در خصوص استقرار نظام بودجه ریزی برمبنی عملکرد نیز، اظهار کرد: بر اساس قانون مصوب سال ۹۸ تمامی دستگاه‌ها مکلف به اجرای طرح بودجه ریزی عملیاتی هستند که تاکنون دستگاه ها روند کندی در این بخش داشته‌اند.

منبع:
پنجشنبه 27 تیر 1398 ساعت 19:50
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین