خبر

یاقوت سبز Green Sapphire

یاقوت سبز Green Sapphire

توصیف کلی

یاقوت آبی بیشترین وسعت استفاده را دارد و شناخته شده تر است و بسیاری از مردم حتی تاکنون نمی دانند که یاقوت رنگی سبز هم وجود دارد. با این حال یاقوت رنگی سبز وجود دارد و چیزی که در مورد یاقوت رنگی سبز شناخته شده است ، لذت بردن از رنگ بی همتای آن است.
در سال های بسیار دور، یاقوت رنگی سبز به عنوان ” زمرد سبز مشرق زمین ” شناخته شده بود (که در واقع یک نام غلط و گمراه کننده است). اکنون نام ” یاقوت رنگی سبز ” صحیح تر است و به یاقوت تخیلی ( sapphire Fancy) شهرت دارد.
سنگ های جواهری یقوت کبود عضوی از خانواده ی کانی های کوروندوم هستند. کوروندوم قرمز را بانام یاقوت سرخ می نامند که یک سنگ به خوبی شناخته شده ی محبوب در طول سال های متمادی بوده است. هر رنگ دیگر کوروندوم که قرمز نباشد را با نام یاقوت کبود ” Sapphire ” می شناسند. رنگ آبی آن اغلب شناخته شده تر است، اما در طی سال های متمادی، جواهرات یاقوت کبود با رنگ های مختلف زیبنده تر و محبوب ترشده اند.سنگ های جواهری یاقوت کبود غیر آبی به شکل وسیعی با عنوان یاقوت های کبود تخیلی ( Fancy sapphire) شناخته شده اند و رنگ های آن ها شامل صورتی، سفید، زرد و سبز می شود.
وجود تیتانیوم، کروم یا آهن بر روی رنگ یاقوت کبود تأثیر می گذارد. یاقوت کبود سبز حاوی مقدار ناچیزی آهن است. یاقوت رنگی سبز می تواند در محدوده ایی از رنگ سبز روشن تا سبز تیره دیده شود. یاقوت رنگی سبز در ماداگاسکار، سری لانکا، تایلند و استرالیا کشف شده است. یاقوت های سبزی که از تایلند و استرالیا می آیند بیشتر در رنگ سبز- آبی یا سبز- زرد دیده می شوند. سری لانکا نیز تعدادی از یاقوت های سبز با کیفیت خوب را تولید کرده است.
یاقوت رنگی سبز می تواند به شکل طبیعی و یا در آزمایشگاه تولید شود. یاقوت رنگی سبز در برخی موارد برای بهبود و افزایش رنگ خود تحت عملیات گرم کردن قرار می گیرد. همان طوری که در دیگر سنگ های جواهری تولید شده به شکل طبیعی یا آزمایشگاهی دیده شده است، یاقوت رنگی سبز نیز در نوع طبیعی خود نسبت به نوع آزمایشگاهی خود گران تر است. در اضافه به نوع طبیعی و مصنوعی آن، فاکتورهای دیگری که به تعیین قیمت یاقوت رنگی سبز کمک می کنند شامل شفافیت، رنگ، اندازه و نوع برش آن می شوند.
در سختی در واحد موهس، یاقوت های کبود سختی بسیار بالایی دارند که یاقوت سبز هم از این مورد مستثنی نیست. تنها الماس که در واحد موهس دارای سختی ١٠است (بالاترین مقدار سختی را دارد) سخت تر از یاقوت کبود می باشد. یاقوت رنگی سبز نیز مانند همه ی انواع سنگ های جواهری یاقوت کبود دارای سختی ٩ است.

بازگشت به فهرست سنگ‌ها

شناسنامه سنگ

عنوان
مقدار

رنگ
یاقوت سبز Green Sapphire رنگ

شفافیت
شفاف تا کدر

سختی مو
9

وزن مخصوص
۴٫۱۰-۳٫۹۵

ضریب شکست نوری
۱٫۷۷-۱٫۷۶

خواص نوری
U تک محوره(-)

بازگشت نوری
DR

شکست دوگانه
۰٫۰۱۰-۰٫۰۰۸

تفرق نور
۰٫۰۱۸

سیستم کریستالی
هگزاگونال (تری گونال)

رنگ سائیدگی
سفید

فرم شکستگی
صدفی،ناهموار

کیلواژ
ندارد

جلاء
شیشه ای تا نیمه الماسی

ترکیب شیمیایی
AL2O3

فلورسانس
ندارد

طیف نوری

طیف نوری

مشاهده سایر گوهرها

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین