A. راهنمای بخش ها
B. راهنمای سامانه ها
C. راهنمای ابزارها + ویژگی ها
01. جداول قیمت 02. پاپ اوور قیمت ها 03. نسخه ها و زبان ها 04. موتور جستجوی سایت 05. اتاق‌های گفت‌و‌گو 06. آرشیو قیمت ها 07. راهنمای اختصاصی صفحات 08. نسخه موبایل 09. ابزار بازنشر 10. تقویم اقتصادی 11. منوها 12. منوی دسترسی سریع 13. شاخص یاب 14. جعبه ابزار سایدبار 15. کوییک ویو 16. تیکر قیمت ها 17. پشتیبانی آنلاین 18. تماس با ما 19. دارک مد 20. تازه ها + بروزرسانی ها 21. ابزار پلاس 22. گزارش خطا 23. سامانه تکنیکال 24. متاتریدر آنلاین 25. نمودار های خطی و حجمی 26. نمودار کندل استیک 27. گزارش عملکرد نمادها 28. اندیکاتورها 29. محاسبه‌گر سطوح حمایت و مقاومت 30. محاسبه‌گر میانگین متحرک 31. محاسبه‎‌گر پیوت های کلاسیک 32. محاسبه‎‌گر فیبوناچی 33. محاسبه‎‌گر خطوط کاماریلا 34. محاسبه‎‌گر پیوت های وودی 35. محاسبه‎‌گر پیوت های دی مارک 36. محاسبه گر و نمودار آر اس آی 37. محاسبه گر و نمودار استوکاستیک 38. محاسبه گر و نمودار مک دی 39. محاسبه گر اسپرد 40. محاسبه گر پیپ 41. محاسبه گر نقاط پیوت 42. محاسبه‌گر مارجین 43. محاسبه‌گر پرافیت 44. محاسبه‌گر ریسک 45. محاسبه گر قیمت طلا 46. مقایسه گر سود و زیان 47. حباب‌سنج ارزی 48. حباب‌سنج سکه 49. مبدل واحدها 50. مبدل مقیاس ها 51. ماشین حساب 52. مبدل ارزها 53. جستجوگرها 54. پایش گرها 55. کیف های پول (والت ها) 56. مقایسه گر ارزهای دیجیتال 57. محاسبه گر سود ماینینگ 58. استخرهای استخراج ارز دیجیتال 59. محاسبه گر رمز نگاری 60. پراکنش جغرافیایی ارز ها 61. نماگرهای ارز دیجیتال 62. خوانش‌گر شبکه‌های اجتماعی 63. وب سرویس ها 64. تبلیغات و آگهی 65. نوار اعلانات 66. نقشه سایت
D. راهنمای پروفایل ها
E. راهنمای حساب + پنل کاربری
F. مفاهیم و آموزش های پایه
G. آموزش مفاهیم و روش های تحلیلی
H. آموزش روش ها و مفاهیم معاملاتی
I. روش ها و مفاهیم پرداخت ارزی

05. آموزش الگوهای قیمتی

  • آشنایی با الگوی QM
    الگوی “کازیمودو” (به انگلیسی: Quasimodo) با نام اختصاری QM، یک الگوی بسیار قدرتمند معاملاتی می باشد. این الگو به شما هشدار میدهد که پول های بزرگ بازار آماده تغییر مسیر قیمت هستند. در واقع این الگو زمانی بوجود می آید که بانک ها از فریب های مخصوص خودشان استفاده کرده و قصد دارند سفارشات بزرگ خود را پر کنند. زمانی که بخواهیم از این الگو استفاده کنیم، باید در مناطق عرضه و تقاضا به دنبال آنها باشیم و به عنوان تاییدی مبنی بر چرخش قیمت استفاده کنیم.
  • آشنایی با الگوی سر و شانه
    الگوی سر و شانه از انواع الگوهای برگشتی می باشد. یعنی انتظار داریم که باعث تغییر جهت حرکت فعلی بازار شود. این الگو در دو نوع خلاصه می شود:
    سر و شانه سقف (Head & Shoulders Top)
    سر و شانه کف (Head & Shoulders Bottom)

    الگوی سر و شانه سقف
    این الگو در پایان یک حرکت صعودی رخ می دهد و باعث تغییر جهت بازار و حرکت به سمت نزول قیمت می شود. در الگوی سر و شانه سقف ما شاهد سه قله خواهیم بود. در بین این قله، قله وسط ارتفاع بیشتری نسبت به دو قله قبلی خود دارد که در واقع همان قسمت “سر” الگو می باشد و دوقلو مجاور آن که ارتفاع کمتری دارند، شانه های چپ و راست را تشکیل می دهند.
    در تصویر زیر می توانید شکل ساده این الگو را مشاهده کنید.


    همانطور که مشاهده کردید، این الگو از یک سر و دو شانه تشکیل می شود که ارتفاع شانه ها تقریبا با هم برابر است. البته گاهی اوقات ممکن است کمی ارتفاع شانه ها همتراز نباشد که در صورت عادی بود این حالت می توان الگوی سر و شانه را قبول کرد. اما توجه داشته باشید که اگر ارتفاع شانه با هم تفاوت غیر عادی داشته باشد، دیگر نمی توان نام سر و شانه را بر آن الگو گذاشت.
    حالا مثال هایی از الگوی سر و شانه در چارت واقعی!
    مثالی از سر و شانه سقف در تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی نقره


    مثالی از الگوی سر و شانه سقف در تایم فریم روزانه سکه طرح جدید


    اما خط چین قرمز رنگ نشانه چیست؟ این خط چین در واقع خط گردن یا Neck Line می باشد و تریگر اصلی ورود به معامله در این الگو، توسط این خط صادر می شود.

    چگونه بوسیله این الگو ترید کنیم؟ بسیار ساده است. زمانی که حالت کلی الگو را در چارت پیدا کردید، باید منتظر شکسته شدن خط گردن بمانید. بهتر است شکست خط گردن پرقدرت انجام شود و سایر شرایط یک شکست مناسب را داشته باشد. در صورتی که قیمت با حرکت بسیار سریع و قوی خط گردن را شکست و شما از ورود به پوزیشن جا ماندید، بهتر است منتظر حرکت برگشتی (پولبک) به خط گردن الگو بمانید و سپس وارد پوزیشن شوید. در این حالت ریسک به ریوارد مناسب تری خواهید داشت.

    حد زیان و حد سود الگو کجاست؟ حد زیان الگو بالای شانه راست قرار می گیرد. البته نکته ای را می تواند مد نظر داشته باشید. در بعضی مواقع الگوهای سر و شانه ای بوجود می آیند که ارتفاع شانه راست و سر نزدیک است. در این حالت می توانید حد زیان را بالای قسمت سر قرار دهید تا حد ضرر مطمئن تری داشته باشید. چرا که بعضا شاهد شیطنت بانک ها هستیم که با ایجاد یک حرکت نوسانی سریع، استاپ هایی که بالای شانه راست باشند را شکار کرده و مجددا در جهت اصلی و مورد انتظار ما به حرکت ادامه خواهند داد.
    بدست آوردن حد سود الگو نیز بسیار ساده است. کافیست فاصله قسمت سر تا خط گردن را اندازه گیری کرده و از مکانی که خط گردن شکسته می شود به سمت پایین اعمال کنید.

    فرض کنید در بازار سکه مشغول معامله هستیم و یک الگوی سر و شانه سقف را مشاهده میکنیم که خط گردن را در قیمت ۱٫۱۴۰٫۰۰۰ تومان شکسته است. به عنوان مثال ارتفاع سر تا خط گردن معادل ۳۴۰۰۰ تومان بوده است. بنابراین باید بدانیم که هدف این الگو قیمت ۱٫۱۰۶٫۰۰۰ تومان می باشد. یعنی ۳۴۰۰۰ تومان پایین تر از ۱٫۱۴۰٫۰۰۰ تومان.
    در تصویر زیر مثالی را در چارت قیمت جهانی نقره مشاهده می کنید.


    الگوی سر و شانه کف
    این الگو با نام سر و شانه معکوس نیز شناخته می شود و دقیقا تمام موارد این الگو معکوس حالت سر و شانه سقف می باشند. اما برای درک بهتر شما دوستان، مجددا به بررسی این الگو با تصاویر و مثال های متعدد می پردازیم.



    این الگو بعد از یک حرکت نزولی شکل می گیرد و باعث تغییر جهت حرکت بازار به سمت بالا می شود. ساختار این الگو نیز از سه کف تشکیل شده است که کف میانی، عمق بیشتری نسبت به دو کف مجاور خود را دارد و تشکیل دهنده بخش “سر” الگو می باشد. در اینجا نیز خط گردن را با خط چین قرمز مشخص کرده ایم و برای ورود به پوزیشن از این خط و تریگری که صادر می کند استفاده خواهیم کرد.
    در تصاویر زیر نمونه هایی از این الگو را در چارت واقعی مشاهده خواهید کرد.


    چگونه بوسیله این الگو ترید کنیم؟ پس از تشخیص حالت کلی الگو، باید منتظر شکست خط گردن باشیم. هرچقدر که شکست قوی تر انجام شود بهتر است. همچنین در صورتی که بعد از شکست خط گردن از ورود به پوزیشن جا ماندید، باید منتظر پولبک به خط گردن بمانید تا در آنجا بتوانید با ریسک به ریوارد مناسب تری وارد پوزیشن خرید شوید.

    حد زیان و حد سود الگو کجاست؟حد زیان الگو زیر شانه راست قرار می گیرد. اما برای افرادی که قصد انتخاب حد زیان مطمئن تری دارند، زیر قسمت سر نیز جای مناسبی برای قرار دادن حد زیان می باشد. البته به شرطی که فاصله شانه راست تا سر بیش از اندازه بزرگ نباشد. چون در این حالت ریسک به ریوارد پوزیشن چندان جالب نخواهد بود. حد سود این الگو نیز برابر با فاصله سر تا خط گردن می باشد که باید از نقطه ای که خط گردن شکسته می شود، به سمت بالا اعمال کنیم.

    مثلا فرض کنیم که در چارت طلا جهانی یک الگوی سر و شانه کف پیدا می کنیم. فاصله سر تا خط گردن این الگو ۹ دلار باشد. بنابراین از نقطه که خط گردن به سمت بالا شکسته می شود، باید ۹ دلار به سمت بالا هدف گذاری کنیم.



  • آشنایی با الگوی مثلث (متقارن)
    الگوی مثلث یکی از الگوهای پر کاربرد در تحلیل بازار می باشد. این الگو در واقع ساختاری از قیمت را نشان می دهد که در حال فشرده سازی بوده و منتظر یک تصمیم گیری می باشد تا جهت حرکت بعدی قیمت را نشان دهد.
    در نظر همگان الگوی مثلث از نوع الگوهای ادامه دهنده می باشد. اما در طلاچارت ما سعی داریم که نظراتی که ممکن است اشکالاتی به آنها وارد باشد را نیز به خوانندگان خود گوشزد کنیم. بنابراین از همین ابتدای کار به شما میگوییم که الگوی مثلث می تواند در دو نقش ادامه دهنده و برگشتی ظاهر شود. بنابراین هر کجا که این الگو را مشاهده کردید، دچار هیجان زدگی نشده و منتظر تعیین تکلیف الگو باشید. چون ممکن است توسط نهادهای مالی قدرتمند (بانک ها، هج فاندها، شرکت ها سرمایه گذاری) به سادگی فریب داده شوید.


    الگوی مثلث شامل سه نوع مجزا می باشد:
    #متقارن
    #افزایشی
    #کاهشی
    در این قسمت به الگوی مثلث متقارن می پردازیم
    ساختار الگو
    شامل حداقل دو سقف پایین تر (Lower Highs) و دو کف بالاتر (Higher Lows) می باشد. وقتی که این نقاط را به هم متصل کنیم، یک مثلث متقارن را مشاهده خواهیم کرد. تصویر ساده زیر را مشاهده کنید.


    در ادامه نمونه هایی از الگوی مثلث متقارن در چارت واقعی را مشاهده می کنید.



    استفاده از مثلث های متقارن
    بدون توجه به خاصیت این الگوها (یعنی ادامه دهنده بودن شان) باید توجه داشته باشیم که این الگو زمانی تکمیل می شود که شکست معتبری در آن رخ دهد. یعنی یکی از ضلع های بالا یا پایین آن شکسته شود. تنها در این صورت خواهد بود که ما اجازه ورود به معامله را خواهیم داشت و در غیر اینصورت ورود به معامله بدون شکست سطوح و تنها با تصور ادامه دهنده بودن مثلث بسیار خطرناک خواهد بود.
    در تصاویر بالا می توانید نمونه هایی از الگوی مثلث متقارن را به همراه شکست معتبری که رخ داده مشاهده کنید.

    زمان شکست مثلث
    گفتیم که باید منتظر شکست یکی از ضلع های مثلث باشیم. شکست الگو معمولا در ⅔ پایانی الگو رخ می دهد و هرچه قیمت بیشتر به راس مثلث نزدیک شود، خطر نامعتبر شدن الگو افزایش می یابد. اما باز هم باید توجه داشته باشید که ممکن است مدت زمان بیشتری نسبت به ⅔ الگو سپری شده و بعد شکست رخ دهد.

    جهت شکست
    جهتی که مثلث شکست می شود، جهت آینده بازار نیز خواهد بود. به عنوان مثال اگر ضلع بالایی شکسته شود، بازار در جهت افزایش قیمت و در صورتی که ضلع پایینی شکسته شود، بازار در جهت کاهش قیمت ها پیشروی خواهد کرد.

    پولبک به ضلع شکسته شده
    برای افرادی که در زمان شکست مثلث جا مانده اند و نتوانستند اقدام به معامله کنند، پولبکی که بعد از شکست مثلث رخ می دهد می تواند مکان بسیار مناسبی جهت ورود به معامله باشد.

    هدف مثلث
    قاعده مثلث (فاصله بین دو ضلع) را اندازه گیری کرده و از نقطه ای که مثلث شکسته میشود، در جهت شکست اعمال می کنیم. در تصویر زیر نمونه ای از روش محاسبه هدف مثلث متقارن را مشاهده می کنید.


    حجم معاملات در مثلث متقارن
    اگر از افرادی هستید که به حجم معاملات نیز توجه دارید، باید گفت که حجم معاملات در طی پروسه این الگو کاهش می یابد. چرا که اکثر تریدرها منتظر تعیین تکلیف بازار و خروج از حالت فشرده و رنج می باشند.

    خطر تفکرات منسوخ را جدی بگیرید!
    همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، الگوی مثلث از نوع ادامه دهنده می باشد. اما همیشه هم اینگونه نخواهد بود. به عنوان مثال در تصویر زیر مشاهده می کنید که قیمت در انتهای یک حرکت نزولی، الگوی مثلث متقارن را شکل داده است. با مشاهده این حالت توسط اکثر تریدرها، تفکرات ادامه دهندگی و نزولی بودن مسیر قوت می گیرد اما بعد از آن میبینیم که حرکت صعودی قدرتمندی آغاز شده است.
    بنابراین همیشه باید منتظر شکست مثلث بمانیم!



  • آشنایی با الگوی مثلث افزایشی
    این الگو از دو یا چند سقف مساوی (Even High) به همراه کف های بالاتر (Higher Lows) تشکیل شده است. زمانی که این نقاط را به یکدیگر متصل کنیم، الگوی مثلث صعودی بوجود خواهد آمد. تصویر ساده ای از ساختار الگوی مثلث افزایشی را در ادامه مشاهده می کنید.


    در ادامه نمونه هایی از این الگو را در بازار واقعی مشاهده می کنید.



    استفاده از مثلث های افزایشی
    بدون توجه به خاصیت این الگوها (یعنی ادامه دهنده بودن شان) باید توجه داشته باشیم که این الگو زمانی تکمیل می شود که شکست معتبری در آن رخ دهد. یعنی از ضلع بالای آن شکسته شود. تنها در این صورت خواهد بود که ما اجازه ورود به معامله را خواهیم داشت و در غیر اینصورت ورود به معامله بدون شکست ضلع بالایی و تنها با تصور ادامه دهنده بودن مثلث افزایشی بسیار خطرناک خواهد بود.
    در تصاویر بالا می توانید نمونه هایی از الگوی مثلث افزایشی را به همراه شکست معتبری که رخ داده مشاهده کنید.

    زمان شکست مثلث
    گفتیم که باید منتظر شکست یکی از ضلع های مثلث باشیم. شکست الگو معمولا در ⅔ پایانی آن رخ می دهد و هرچه قیمت بیشتر به راس مثلث نزدیک شود، خطر نامعتبر شدن الگو افزایش می یابد. اما باز هم باید توجه داشته باشید که ممکن است مدت زمان بیشتری نسبت به ⅔ الگو سپری شده و بعد شکست رخ دهد.

    جهت شکست
    شکست مثلث افزایشی رو به بالا خواهد بود و در صورتی که مثلث ضلع پایینی خود را بشکند، الگوی مدنظر دیگر اعتبار ندارد.


    پولبک به ضلع شکسته شده

    برای افرادی که در زمان شکست مثلث جا مانده اند و نتوانستند اقدام به معامله کنند، پولبکی که بعد از شکست مثلث به ضلع بالایی رخ می دهد می تواند مکان بسیار مناسبی جهت ورود به معامله باشد. در تصویر زیر یک پولبک بسیار زیبا به ضلع شکسته شده را مشاهده می کنید.


    هدف مثلث
    قاعده مثلث (فاصله بین دو ضلع) را اندازه گیری کرده و از نقطه ای که مثلث شکسته میشود، در جهت شکست اعمال می کنیم. در تصویر زیر نمونه ای از روش محاسبه هدف مثلث افزایشی را مشاهده می کنید.



    حجم معاملات در مثلث نزولی
    اگر از افرادی هستید که به حجم معاملات نیز توجه دارید، باید گفت که حجم معاملات در طی پروسه این الگو کاهش می یابد. چرا که اکثر تریدرها منتظر تعیین تکلیف بازار و خروج از حالت فشرده و رنج می باشند.



  • آشنایی با الگوی مثلث کاهشی
    ساختار الگو
    این الگو از دو یا چند کف موازی (Even Low) به همراه سقف های پایین تر (Lower Highs) تشکیل شده است. زمانی که این نقاط را به یکدیگر متصل کنیم، الگوی مثلث نزولی بوجود خواهد آمد. تصویر ساده ای از ساختار الگوی مثلث نزولی را در ادامه مشاهده می کنید.


    در ادامه نمونه هایی از این الگو را در بازار واقعی مشاهده می کنید.


    استفاده از مثلث های نزولی
    بدون توجه به خاصیت این الگوها (یعنی ادامه دهنده بودن شان) باید توجه داشته باشیم که این الگو زمانی تکمیل می شود که شکست معتبری در آن رخ دهد. یعنی ضلع پایینی آن شکسته شود. تنها در این صورت خواهد بود که ما اجازه ورود به معامله را خواهیم داشت و در غیر اینصورت ورود به معامله بدون شکست ضلع پایینی و تنها با تصور ادامه دهنده بودن مثلث نزولی بسیار خطرناک خواهد بود.
    در تصاویر بالا می توانید نمونه هایی از الگوی مثلث نزولی را به همراه شکست معتبری که رخ داده مشاهده کنید.

    زمان شکست مثلث
    گفتیم که باید منتظر شکست یکی از ضلع های مثلث باشیم. شکست الگو معمولا در ⅔ پایانی آن رخ می دهد و هرچه قیمت بیشتر به راس مثلث نزدیک شود، خطر نامعبتر شدن الگو افزایش می یابد. اما باز هم باید توجه داشته باشید که ممکن است مدت زمان بیشتری نسبت به ⅔ الگو سپری شده و بعد شکست رخ دهد.

    جهت شکست
    شکست مثلث نزولی رو به پایین خواهد بود و در صورتی که مثلث ضلع بالایی خود را بشکند، الگوی مدنظر دیگر اعتبار ندارد.

    پولبک به ضلع شکسته شده

    برای افرادی که در زمان شکست مثلث جا مانده اند و نتوانستند اقدام به معامله کنند، پولبکی که بعد از شکست مثلث به ضلع پایینی رخ می دهد می تواند مکان بسیار مناسبی جهت ورود به معامله باشد.

    هدف مثلث
    قاعده مثلث (فاصله بین دو ضلع) را اندازه گیری کرده و از نقطه ای که مثلث شکسته میشود، در جهت شکست اعمال می کنیم. در تصویر زیر نمونه ای از روش محاسبه هدف مثلث نزولی را مشاهده می کنید.


    حجم معاملات در مثلث نزولی
    اگر از افرادی هستید که به حجم معاملات نیز توجه دارید، باید گفت که حجم معاملات در طی پروسه این الگو کاهش می یابد. چرا که اکثر تریدرها منتظر تعیین تکلیف بازار و خروج از حالت فشرده و رنج می باشند.


  • آشنایی با الگوی کانال
    کانال قیمت الگویی ادامه دهنده می باشد که دارای شیبی به سمت بالا یا پایین است. کانال ها با استفاده از دو خط روند بوجود می آیند که قیمت را در داخل خود محصور کرده اند. خط روند بالایی سطح مقاومت کانال و خط روند پایینی به عنوان سطح حمایتی کانال در نظر گرفته می شود.در صورتی که شیب کانال به سمت پایین باشد کانال مورد نظر نزولی می باشد. اما اگر شیب کانال به سمت بالا باشد، صعودی خواهد بود.



    ۱- خط روند اصلی
    برای رسم خط روند اصلی حداقل به دو نقطه نیاز داریم. این خط در واقع روند و شیب آن را برای ما مشخص می کند. برای رسم کانال صعودی کافیست دو کف را به یکدیگر متصل کرده و خط را ادامه دهیم. برای یک کانال نزولی نیز باید دو سقف در نمودار پیدا کرده و آن را با استفاده از خط روند به یکدیگر متصل کرده و ادامه دهیم.

    ۲- خط کانال
    وقتی که خط روند صعودی یا نزولی مورد نظر خود را رسم کردیم، اکنون میتوانیم یک خط روند موازی با آن را رسم کنیم تا کانال ما شکل بگیرد. اما خط کانال کجا قرار خواهد گرفت؟ این خط روی نقطه ای که مابین دو کف یا دو سقف ما شکل گرفته بوجود آمده قرار خواهد گرفت.


     

    در تصویر بالا ما دو کف (A و B) داریم و با یک خط روند صعودی آنها را به هم متصل کرده ایم. در بین این دو نقطه یک سقف وجود دارد (نطقه C) که میتوانیم خط موازی نقاط AB را روی آن قرار دهیم تا کانال ما شکل بگیرد.
    یک کانال نزولی نیز دقیقا برعکس کانال صعودی است. مثال زیر را مشاهده کنید.




    ۳- کانال صعودی
    تا زمانی که قیمت در این کانال حرکت میکند، معامله گران روند حرکتی قیمت را صعودی در نظر میگیرند. اما زمانی که قیمت سطح پایینی کانال را میشکند، احتمال تغییر روند را بیشتر می کند. اما در صورتی که قیمت خط بالای کانال را بشکند، نشان دهنده قدرت و شتاب زیاد روند است.

    ۴- کانال نزولی
    تا زمانی که قیمت در این کانال حرکت میکند، روند کلی قیمت نزولی در نظر گرفته می شود. اولین نشانه ای که از تغییر روند قیمت خبر میدهد، شکسته شدن سطح بالای کانال می باشد. در صورتی که قیمت موفق به شکست سطح پایینی کانال شود، نشان می دهد که قیمت برای افت بیشتر شتاب و قدرت بیشتری دارد.

    معامله در کانال ها
    معامله در کانال صعودی: هنگامی که کانال صعودی شکل میگیرد، راحت ترین کار این است که به هنگام رسیدن قیمت به سطح پایینی کانال، وارد پوزیشن خرید شویم. البته نباید خیلی بی ملاحظه نیز اقدام کنیم. بهتر از ابزارهای دیگر نیز کمک بگیریم تا سیگنال خرید ما تایید شود. میتوانیم از روش های مثل پرایس اکشن، میانگین های متحرک، سطوح فیبوناچی، واگرایی ها و … به منظور تایید سیگنال خرید خود استفاده کنیم.
    معامله در کانال نزولی: دقیقا برعکس روش معامله در کانال صعودی است. در این کانال ها باید به دنبال موقعیت های فروش به هنگام رسیدن قیمت به سطح بالایی کانال باشیم. اما باز هم روش هایی که در بالا گفته شد را لحاظ کنید تا سیگنال فروش تان اعتبار بیشتری داشته باشد.


    شکست کانال ها

    در صورتی که یک کانال شکسته شود، معمولا به اندازه ای موازی با عرض کانال در جهت مخالف حرکت خواهد کرد. اما وقتی قیمت کانال را شکست و تا نیمی از عرض کانال را در جهت شکست حرکت کرد، شما می توانید پوزیشن خود را ریسک فری کنید (به این معنا که حدضرر پوزیشن خود را روی نقطه ورود قرار دهید).

    تمامی موارد به صورت معکوس برای کانال نزولی نیز صدق می کند.





    نکاتی که باید در مورد کانال ها بدانید!
    در صورتی که قیمت با شتاب زیادی به کف کانال صعودی رسید، از گرفتن پوزیشن خرید خودداری کنید. چون احتمال شکست کف کانال زیاد است. همچنین اگر قیمت با قدرت زیادی به سقف کانال نزولی برسد نیز نباید پوزیشن فروش بگیرید. چون احتمال شکست رو به بالای کانال وجود دارد.
    از گرفتن پوزیشن در خلاف جهت کانال خودداری کنید. این کار ریسک بسیار بالایی خواهد داشت. به عنوان مثال در یک کانال نزولی نباید به دنبال موقعیت های خرید باشید یا برعکس.
    بیشتر شکست هایی که در جهت موافق کانال رخ می دهد دروغین هستند و مجددا قیمت به درون کانال باز میگردد. مثل زمانی که قیمت سقف کانال صعودی یا کف کانال نزولی را میشکند. معمولا قیمت علاقه دارد کانال را در جهت مخالف بشکند.
    در صورتی که قیمت در داخل یک کانال در حرکت بود اما توانایی در رسیدن به سمت دیگر کانال را نداشت، احتمال شکست شدن کانال وجود خواهد داشت. به عنوان مثال فرض کنید که قیمت در داخل یک کانال صعودی در حرکت است اما قیمت توانی برای رسیدن به خط بالای کانال ندارد. در این حالت باید این احتمال را در نظر داشته باشیم که احتمالا کانال شکسته خواهد شد. چون قدرتی در جهت افزایش قیمت وجود ندارد. تمامی موارد به صورت معکوس برای کانال نزولی نیز کاربرد دارد.





  • استفاده ترکیبی از فیبوناچی اصلاحی و فیبوناچی اکسپنشن
    استفاده از همپوشانی سطوح فیبوناچی به ما این امکان را می دهد تا انتهای حرکت های اصلاحی مهم در بازار را با درصد خطای ناچیز تخمین بزنیم. در واقع ما بازار را از دو بُعد نگاه خواهیم کرد. هم از دید خریداران و هم از دید فروشندگان!

    نکته: در برخی نرم افزارهای تحلیلی از Fibonacci Projection به جای Fibonacci Expansion استفاده شده است که تفاوتی با هم ندارند.

    فرض کنید یک روند نزولی داریم و فرم حرکتی آن مانند شکل زیر است :


    فروشندگان که در جهت اصلی حرکت می کنند به این فکر هستند که روند اصلاحی در نقطه D چه موقع به اتمام می رسد تا بتوانند حجم بیشتری را در جهت فروش وارد بازار کنند. آنها یک فیبوناچی اصلاحی از نقطه B تا C ترسیم می کنند


    قیمت تا سطح 78.6% فیبوناچی از موج BC را اصلاح کرد. از نظر فروشندگان این سطح فیبوناچی می تواند نقطه مناسبی جهت باز کردن موقعیت های فروش یا اضافه کردن بر حجم آنها باشد. پس تا اینجا فروشندگان آماده ورود به بازار می شوند.  اما خریداران چه تصمیمی می گیرند؟ خریداران به دنبال سطح برای خروج از بازار می گردند. اما آنها بر خلاف فروشندگان که از ابزار تصحیح فیبوناچی استفاده کرده اند، از ابزار فیبوناچی اکسپنشن که هدفی برای خروج می دهد استفاده خواهند کرد.
    برای بدست آوردن نقطه خروج (d) باید فیبوناچی اکسپنشن را روی دو موج abc رسم کنیم. نقطه اول روی موج a، نقطه دوم روی موج b و نقطه سوم روی موج c قرار می گیرد.



    جالب است که سطح 100% فیبوناچی اکسپنشن در نزدیکی نقطه (d) و نقطه D قرار گرفته است. اگر یادتان باشد وقتی فیبوناچی اصلاحی روی نمودار انداختیم، سطح 78.6% اصلاحی در نزدیکی نقطه D قرار داشت.
    بنابراین سطوح 78.6% اصلاحی و 100% اکسپنشن بسیار نزدیک به هم قرار گرفته و به نوعی همپوشانی دارند این نشان می دهد که نقطه اصلاحی (از دید فروشندگان) و نقطه هدف (از دید خریداران) در نزدیکی هم قرار دارند. پس این سطح فوق العاده قدرتمند خواهد بود. چون هم خریداران به هدف خود رسیده اند و معاملات خود را نقد می کنند و از بازار خارج می شوند و هم فروشندگان با قدرت وارد موقعیت فروش خواهند شد. پس انجام هرگونه معامله خرید شما را به دردسر بدی خواهد انداخت. بنابراین باید موقعیت ((فروش)) اتخاذ کنید! تمام مواردی که در روند نزولی گفتیم را اگر برعکس کنیم برای روند صعودی عمل خواهند کرد.

    این بار فرض می کنیم که یک روند صعودی داریم و می خواهیم ببینیم که در چه زمانی اصلاح به اتمام می رسد و می توانیم دوباره سوار بر روند صعودی شده و با آن کسب سود کنیم.



    دیدیم که قیمت تا سطح 78.6% فیبوناچی از موج BC را اصلاح کرد. از نظر خریداران این سطح فیبوناچی می تواند نقطه مناسبی جهت باز کردن موقعیت های خرید یا اضافه کردن بر حجم آنها باشد. پس تا اینجا خریداران آماده ورود به بازار می شوند. اما فروشندگان چه تصمیمی می گیرند؟ فروشندگان به دنبال سطح برای خروج از بازار می گردند. اما آنها بر خلاف خریداران که از ابزار تصحیح فیبوناچی استفاده کرده اند، از ابزار فیبوناچی اکسپنشن که هدفی برای خروج می دهد استفاده خواهند کرد.

    برای بدست آوردن نقطه خروج (d) باید فیبوناچی اکسپنشن را روی دو موج abc رسم کنیم. نقطه اول روی موج a، نقطه دوم روی موج b و نقطه سوم روی موج c قرار می گیرد.


    همانطور که ملاحظه کردید، سطح 100% فیبوناچی اکسپنشن در نزدیکی نقطه (d) و نقطه D قرار گرفته است. اگر یادتان باشد وقتی فیبوناچی اصلاحی روی نمودار انداختیم، سطح 78.6% اصلاحی در نزدیکی نقطه D قرار داشت.
    بنابراین سطوح 78.6% اصلاحی و 100% اکسپنشن بسیار نزدیک به هم قرار گرفته و به نوعی همپوشانی دارند. این نشان می دهد که نقطه اصلاحی (از دید خریداران) و نقطه هدف (از دید فروشندگان) در نزدیکی هم قرار دارند. پس این سطح فوق العاده قدرتمند خواهد بود. چون هم فروشندگان به هدف خود رسیده اند و معاملات خود را نقد می کنند و از بازار خارج می شوند و هم خریداران با قدرت وارد موقعیت خرید خواهند شد.

    پس انجام هرگونه معامله فروش شما را به دردسر بدی خواهد انداخت. بنابراین باید موقعیت ((خرید)) اتخاذ کنید!



     


  • الگوی Spike & Ledge

    این الگو از دو بخش تشکیل شده است. یکی Spike و دیگری Ledge. اما این دو به چه معنا هستند؟
    Spike: ممکن است با اسپایک ها از قبل آشنا بوده باشید. اما به صورت ساده باید بگوییم که Spike به حرکات قدرتمندی گفته می شود که معمولا در اثر تزریق یک خبر و یا برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد میشود. از بارزترین نشانه های اسپایک ها میتوان به افزایش حجم معاملات اشاره کرد. یکی از مباحثی که پیرامون اسپایک ها وجود دارد این است که بیشتر تحلیلگران بر این عقیده اند که اسپایک ها در بیشتر موارد (نه همه موارد!) اصلاح میشوند.

    حالا سوال مهمی بوجود می آید؛ آیا بعد از دیدن اسپایک باید پوزیشن خلاف جهت حرکت بگیریم؟
    پاسخ سوال شما این است: خیر؛ به هیچ عنوان!
    پس چگونه باید از این اصلاح احتمالی استفاده کنیم؟ در ادامه با بخش دوم این الگو یعنی Ledge آشنا میشوید.

    Ledge: بخش دوم این الگو است. جایی که یک حرکت رنج و تقریبا به حالت باکس بوجود می آید. در واقع بازار وارد حالت تصمیم گیری میشود. این محدوده تقریبا بین ۸ تا ۱۰ کندل طول میکشد.

    معامله روی الگو Spike & Ledge
    ۱- بخشی که رنج شده است را بین دو خط محصور کنید.
    ۲- منتظر بمانید تا یک کندل در تایم فریم مورد نظرتان در خلاف حرکت اسپایک، فراتر از محدوده مورد نظر بسته شود.
    یعنی اینکه اگر یک اسپایک صعودی داشتیم و قیمت رنج شد، باید منتظر بسته شدن یک کندل زیر خطی باشیم که محدوده رنج را به ما نشان میدهد.
    به تصویر زیر نگاه کنید.


    حد سود
    : حد سود را باید بر اساس مناطق مهم قبلی تعیین کنید. مثلا در تصویر زیر مشاهده میکنید که حد سود را میتوانستیم بر اساس منطقه شکسته شده قبلی تعیین کنیم. در واقع پولبک به این ناحیه را به عنوان حد سود در نظر میگیریم. اما حد سود دوم جایی است که اگر این منطقه مهم (خط سبز) شکسته شود، تا جایی که اسپایک شروع شده است، ریزش خواهیم داشت.
    حد ضرر: تعیین حد ضرر بسیار ساده است. حد ضرر را باید بالاتر از منطقه Ledge قرار دهیم. به همین سادگی!


    نکات مهم الگوی SAL
    اگر کندلی که شکست محدوده Ledge را انجام داده است سایه بلندی دارد، از گرفتن پوزیشن خودداری کنید. به عنوان مثال اگر کندلی که کف Ledge را شکسته است سایه بلندی در پایین دارد، نشان دهنده وجود خریداران است. پس این نمیتواند شکست خوبی باشد. بهتر است که محدوده Ledge حالت خوبی داشته باشد و اگر سقف ها و کف های غیر همتراز ایجاد کند، زیاد نمیتواند برای پوزیشن گیری مناسب باشد. در صورتی که کندل شکست، در فاصله بسیار دوری از محل Ledge بسته شد، ورود به این پوزیشن مناسب نیست. چون ریسک بالا و سود کمی در برخواهد داشت. در این مواقع با بررسی شرایط شاید بتوان در پولبک به محدوده Ledge وارد پوزیشن شد. در صورتی که قیمت هدف اول خود را زد، در برگشت به محدوده Ledge دیگر نباید وارد پوزیشن شد.
    مثال های دیگری را نیز در ادامه مشاهده خواهید کرد.



  • الگوی فنجان و دسته ( Cup and Handle )
    این الگو در نمودارهای شمعی و میله ای به صورت یک فنجان و دسته به نظر میرسد (هرچند در نمودار خطی نیز می توانید آن را تشخیص دهید). در صورتی که فنجان در مدت زمان کمتری شکل بگیرد، قسمت اصلی این الگو شبیه حرف U خواهد بود. سپس یک روند نزولی آغاز می شود و دسته فنجان را شکل می دهد.

    اما سناریوی این الگو به چه شکل است؟
    در واقع خریدارانی که سهم را در قیمت های پایین تری خریده اند، با نزدیک شدن قیمت به سقف تاریخی (لبه سمت چپ فنجان) دست به فروش سهام خود زده و دارایی هایشان را نقد می کنند. چون احتمال ریزش قیمت و شکسته نشدن این سقف تاریخی را می دهند. این فشار فروش باعث رنج شدن روند معاملات با گرایش نزولی خواهد شد که ممکن است چهار روز یا چهار هفته به طول بیانجامد.
    تصویر زیر نمونه ای از این الگو است:


    اما نکات مهمی نیز وجود دارند که در هنگام تشخیص این الگوی باید مد نظر قرار دهید تا از افتادن در دام تشخیص نادرست اجتناب کنید.

    طول الگو: در اصل اگر این الگو در مدت زمان بیشتری شکل بگیرد و به اصطلاح “U شکل تر” باشد، اعتبار آن بیشتر بوده و سیگنالی که صادر می کند نیز قدرتمندتر می باشد. اما اگر این الگو به شکل حرف “V” باشد و پایین آن گرد نبوده و به شکل شارپ روند صعودی نیمه راست آغاز شده باشد، نباید با الگوی فنجان اشتباه گرفته شود.
    این الگو می تواند در مدت زمان کوتاهی (مثلا ۷ هفته) یا در زمان بسیار بیشتری (مثلا ۶۵ هفته) شکل بگیرد.

    عمق الگو: در صورتی که الگو بیش از حد عمیق باشد نیز نمی تواند یک الگوی ایده آل در نظر گرفته شود.

    دسته فنجان: معمولا روند نزولی که دسته فنجان را تکمیل می کند باید در یک سوم بالایی فنجان تکمیل شود ( معادل تصحیح تقریبی ۳۳% روند صعودی قبلی که نیمه راست فنجان را شکل داده است). در صورتی که دسته بیش از حد اصلاح را ادامه بدهد و وارد نیمه پایینی فنجان شود، ممکن است با یک الگوی شکست خورده روبرو باشیم.

    حجم معاملات: معمولا حجم باید هنگام شروع حرکت روند نزولی (نیمه چپ فنجان) کمتر شده و در هنگام ساخته شدن محدوده کف فنجان نیز در همان محدوده تقریبی بماند. سپس در شروع روند صعودی (نیمه راست فنجان) حجم باید دوباره افزایش پیدا کند.

    تست مجدد قله قبلی (Retest): بهتر است که قیمت تا سطح قله قبلی (لبه چپ فنجان) بالا آمده و سپس روند نزولی خود را برای تشکیل دسته آغاز کند. با این حال مهمترین بریک آوت در دسته فنجان شکل می گیرد و الگو تکمیل می شود.


  • گامهای حرکتی بازار در الگوهای برگشتی
    قدرت، تمایل و یا مومنتوم در بازار به شکل قابل توجهی حائز اهمیت است. با توجه به نوع حرکت بازار میتوانیم احتمال رخ دادن حرکات بعدی را با شانس بیشتری حدس بزنیم. به همین جهت توجه به گام های حرکتی بازار بسیار مهم است.


    گام های حرکتی در الگوی سر و شانه :

    #حرکت B-C که آخرین حرکت صعودی بازار می باشد کند است.
    #حرکت C-D نسبت به حرکت B-C کند است و تعداد کندلهای بیشتری را سپری می کند. به همین دلیل است که بازار مجددا رشد می کند.
    #اما در فاز حرکتی D-E قیمت بسیار کند و خسته کننده حرکت می کند و تعداد کندل های این فاز نسبت به C-D بیشتر است.
    #در نهایت حرکت E-F را داریم که منجر به شکست خط گردن می شود و بسیار پرقدرت و سریع رخ می دهد.

    در حالت کلاسیک فاصله زمانی بین سقف های AC و CE می تواند بیانگر توازن این الگو باشد. باید توجه داشته باشید که اگر الگوی سر و شانه ما توازن حرکتی نداشت، بیانگر عدم عملکرد صحیح این الگو نخواهد بود، بلکه تنها الگوی ما را از حالت ایده آل کمی دور خواهد کرد. در حقیقت تصویر سازی سبک حرکتی هر فاز نشان دهنده قوت یا ضعف، ترس یا جسارت معامله گران می باشد.




    گام های حرکتی در الگوی دوقلو:
    در این الگوها نیز گام های حرکتی بازار می بایست ساختار مشخصی داشته باشد.
    #معمولا ریزش یا صعود تا سطح A تند و سریع می باشد.
    #فاز حرکتی AB کند و با شیب کم است و معمولا نسبت به حرکت های قبلی تعداد کندل های بیشتری را طی می کند.
    #در فاز BC مجددا شاهد حرکتی تند و تیز خواهیم بود.
    #در صورتی که قیمت با قدرت کمی در فاز BC اقدام به شکست خط گردن کند، معمولا الگو به درستی عمل نخواهد گرد و باید در هنگام معامله بر اساس این الگوی دقت بیشتری به خرج داد.


notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین