خبر

تداوم افزایش طلا در سال 2015 ؟

اونس هفته کاری را در حالی با نوسان آغاز کرد که انتظار بازار برای نشست مهم بانک مرکزی اروپا و ادامه نگرانی ها درباره وضعیت اقتصاد جهان مانع افت قیمتها از اوج 4 ماه ی خود شد. اونس روز دوشنبه در حالی که بازارهای آمریکا به مناسبت روز بزرگداشت مارتین لوتر کینگ تعطیل بود، در بازارهای فعال در بیشتر مقاطع در محدوده 1270 دلار نوسان داشت و در نهایت بر بهای 1281 دلار بسته شد. یورو در این روز نزدیک به پایین ترین سطح خود در 11 سال گذشته نوسان داشت. بازار طلای تهران در روز دوشنبه تحت تأثیر تقویت دلار داخل با افزایش قیمتها روبرو شد و بهای هر مثقال به 457 هزار تومان رسید و این در حالی است که روز شنبه در پی رشد شدید اونس، ارزش طلا با وجود افت نسبی دلار داخل رشد 10 هزار تومانی در هر مثقال طلای 17 را تجربه کرد. در روز سه شنبه تشدید نگرانی ها درباره اقتصاد جهان نوسانهای بازار طلا را افزایشی و اونس را به بالاترین سطح در 5.5 گذشته رساند.

در این روز صندوق بین المللی پول پیش بینی خود را از رشد اقتصادی جهان در هر یک از سالهای 2015 و 2016 میلادی به میزان 0.3 درصد کاهش داد که بر این اساس رشد اقتصادی جهان در سال 2015 میلادی 3.5 درصد و در سال 2016 3.7 درصد خواهد بود. و این در شرایطی است که بانک جهانی در هفته گذشته پیش بینی خود را از رشد اقتصادی جهان کاهش داد.

البته بازار سه شنبه تحت تأثیر خبر نگران کننده ای درباره رشد اقتصاد چین هم بود که نشان می داد چین در سال 2014 نه تنها نتوانسته به نرخ رشد هدف خود برسد بلکه با کمترین سرعت در 24 سال گذشته رشد کرده است که این اخبار به نفع طلا و رشد آن منجر شد.

در این روز بازار تهران همزمان با رشد اونس جهانی، افت دلار داخل را شاهد بود که با افزایش نسبی ارزش هر مثقال و گرم طلا را به 458 هزار تومان و 105 هزار و 661 تومان رساند.

این گزارش حاکیست، در روز چهارشنبه اونس طلا در آستانه نشست بانک مرکزی اروپا و با افت دلار به کانال 1300 دلاری وارد شد.

نگرانی های مربوط به اوضاع اقتصادی جهان و همچنین گمانه زنی تحلیلگران در مورد اجرای برنامه تسهیل کمی از سوی بانک مرکزی اروپا موجب شد تا تقاضا برای طلا بازهم افزایش یابد و اونس حتی برای لحظاتی به بهای 1306 دلار نیز دست یافت.

بازار تهران در حالیکه اونس جهانی روز چهارشنبه را با نوسان افزایشی سپری کرد و دلار داخل قدری 14 تومان کاهش یافت، ارزش فلزات طلایی را افزایش داد و بهای هر مثقال 4 هزار تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز قبل ایستاد اما در روز پنج شنبه افت 3 هزار تومانی را شاهد بود.

این گزارش می افزاید، در روز پنج شنبه افزایش تقاضا به علت افت روز گذشته سبب شد تا طلا با رشد 1 درصدی روبرو شود اما با این وجود همچنان تحت فشار تقویت دلار، احیای اقتصاد آمریکا و مثبت بودن بازارهای سهام بود.

نخستین نشست بانک مرکزی اروپا در سال 2015 برگزار شد و ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا بعد از این نشست اعلام کرد تا ماه سپتامبر 2016 میلادی هر ماه 60 میلیارد یورو برای خرید اوراق قرضه اختصاص می دهد.این تصمیم ارزش یورو را در برابر دلار به پایین ترین سطح در 11 سال اخیر رساند.

هر چند این نشست و وضعیت بد اقتصاد اروپا و همچنین داده های ناامید کننده از اقتصاد جهان سبب افزایش تقاضا و قیمت طلا شد. اما همچنان تحت فشار تقویت دلار و مثبت بودن بازارهای سهام بود.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
شنبه 4 بهمن 1393 ساعت 11:06
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین