خبر
 

با سکه و طلاهای مان چه کنیم؟

برای کسانی که سرمایه شان را وارد بازار کردند این سوال به وجود آمده است که در شرایط فعلی چه اقدامی انجام دهند؟ سکه هایشان را بفروشند یا منتظر بمانند شاید قیمت طلا و سکه دوباره رو به صعود گذاشت؟

زمانی که قیمت طلا و سکه هر روز بالا می رفت و روی مدار صعود قرار گرفته بود. هرکسی سرمایه ای خرد یا کلان داشت وسوسه می شد تمام یا بخشی از این سرمایه را روانه این بازار کند تا در مدتی کوتاه سودی مناسب به دست بیاورد. 

قیمت ها و بازار هم جوری در حال واکنش بود که کمتر کسی به این فکر می کرد ممکن است روزی این قیمت ها با یک شیب تند سقوط کنند و ظرف یک ماه قیمت سکه تمام بهار آزادی حدود 140 هزار تومان ارزان شود اما این اتفاق افتاده است و سکه نسبت به یک ماه قبل قیمتش به شدت کاهش یافته و در حال کاهش است.
حالا برای کسانی که سرمایه شان را وارد این بازار کردند این سوال به وجود آمده است که در شرایط فعلی چه اقدامی انجام دهند؟ سکه هایشان را بفروشند یا منتظر بمانند شاید

قیمت طلا و سکه دوباره رو به صعود گذاشت؟

کارشناسان این افراد را به سه دسته تقسیم می کنند دسته اول کسانی هستند که به صورت انبوه در این بازار سرمایه گذاری کرده اند، دسته دوم مردم عادی هستند که مقدار پس انداز و سرمایه اندکشان را یا به سکه تبدیل کردند یا با آن طلا خریدند و دسته سوم هم کسانی هستند که سکه را به اصطلاح پیش خرید کرده اند و برای هریک از این دسته توصیه و جوابی متفاوت دارند.


مردم فعلا صبر کنند!

رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر کشور، مردم عادی را مخاطب قرار می دهد و می گوید: هموطنان در شرایط کنونی که بازار هیجانی است و ثبات نسبی ندارد، صبر کنند و در شرایط ثبات وارد معامله شوند تا به اهداف خود برسند. بازار سکه بهار آزادی اشباع شده است، قیمت طلا که از سال 2008 روند صعودی آغاز کرده بود، در چهار ماه اخیر روند کاهشی داشته و در روزهای اخیر حدود 60 دلار افت کرده است. 

بنابراین در این شرایط با یک بازار هیجانی رو به رو هستیم، وقتی بازار در رکود است و از طرف دیگر اشباع شده کسانی که سرمایه های «خرد» را وارد این بازار کرده اند بهتر است تا آرام شدن التهاب های بازار صبر کنند به این معنی که نه طلاهایشان را بفروشند و نه برای خرید طلا با سرمایه زیر 10 میلیون تومان اقدام کنند.
او یکی از علل تبدیل روند صعودی قیمت طلا به روند کاهشی و نزولی، تحولات اقتصادی و سیاسی در اروپا مانند انتخابات اخیر فرانسه و تغییر نگرش سرمایه گذاری از خرید طلا به سمت سرمایه گذاری در بخش های دیگر است، می داند و می گوید: قیمت طلا هم از سکون نسبی چهار ماه اخیر در یک هفته اخیر خارج شده و با کاهش 60 دلاری به 1580 دلار بالغ شده  است.

قیمت سکه هم در بازار داخلی تابع قیمت جهانی طلا و نرخ ارز است که در سال گذشته به دلیل افزایش شدید تقاضای خرید روند صعودی داشت و حتی یک بار هم نرخ یک میلیون تومان مطرح شد اما داد و ستد نشد و بالاترین قیمت حدود 880 هزار تومان بود که معامله شد.
التهاب شدید قیمت باعث رشد قیمت ها شده بود اما در سال جاری روند قیمت ها تا حدودی آرام بود که در هفته های اخیر به دلیل افت نرخ ارز و قیمت جهانی طلا و همچنین توزیع سکه های پیش فروش شده، قیمت ها کاهش یافته است و در حدود 170 هزار در 9 هفته اخیر کاهش نشان می دهد.


پیش بینی سخت است
کشتی آرای می افزاید: بازار سکه در حال حاضر اشباع شده است و خیلی ها که سکه دارند، فروشنده هستند پیش بینی می کنند نرخ آتی با کاهش همراه باشد اما این پیش بینی خیلی سخت است، تحولات نزولی قیمت ها سبب شده است که تحلیل های اقتصادی با این روند هماهنگ باشد اما این را هم باید در نظر گرفت که بازار تابع عرضه و تقاضا است. 
اگر قیمت ارز و طلا افزایش یابد قیمت ها در داخل کشور هم افزایش می یابد و همچنین به تحولات قیمت های جهانی طلا و نرخ ارز ارتباط دارد. بنابرانی توصیه ما به کسانی که پس اندازهایشان را به سکه و خصوصا طلا تبدیل کرده اند این است که فعلا کمی صبر کنند تا هیجان بازار آرام شود.


پیش خریدها را جایگزین کنند
امیر حاجبی کارشناس بازار سرمایه هم در توصیه ای به کسانی که سکه پیش خرید کرده اند می گوید: وضع این افراد با کسانی که سکه را از بازار با قیمت روز خریده اند فرق دارد توصیه ما به این دسته این است که از ابزارهای جایگزین بانکی که ارایه می شود به جای تحویل سکه استفاده کنند که بتوانند مطمئن تر به سود سرمایه شان برسند.


کلان ها تابع عرضه و تقاضا باشند
حاجبی با بیان اینکه کسانی که به طور کلان وارد این بازار شده اند اما نمی توانند منتظر باشند آنها باید تابع عرضه و تقاضا باشند و اصطلاحا با بالا و پایین های بازار بازی کنند. اگر هم از شرایط اطمینان ندارند در چند بخش سکه و طلای خود را وارد بازار کنند.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین