خبر
 

اين روزها طلا بخريم يا نه؟

راستش را بخواهيد اين روزها رفتن سراغ طلا دل شير مي‌خواهد اين روزها ديگر نمي‌شود هر ماه بخشي از پس‌انداز را تبديل به سكه‌هاي خوش‌رنگ كرد. نوسان قيمت آنقدر غيرقابل پيش‌بيني شده كه خريد و فروش طلا بيشتر به يك ريسك بزرگ مي‌ماند. با اين همه هيچ اتفاقي باعث نمي‌شود اين فلز زرد رنگ ميدان رقابت را ترك كند و همچنان در دنياي زيورآلات حرف اول را مي‌زند يا دست‌كم در ايران اين‌طور است. حتي اگر انواع و اقسام بدليجات خودشان را در دل خانم‌ها جا كنند باز هم هيچ‌چيز نمي‌تواند جاي ماندگارترين فلز را بگيرد.

خانم‌هاي ايراني اول و آخرش طلا را به هر زيور و زينت ديگري ترجيح مي‌دهند؛ به‌خصوص كه اين روزها تنوع در رنگ و طرح انواع طلا غوغا مي‌كند و هر كسي با هر سليقه‌اي مي‌تواند چيزي پيدا كند كه باب ميلش باشد. آنچه مسلم است اينكه از طلاي 24عيار كه در هر هزار گرم از آن 9/999 گرم طلاي خالص وجود دارد نمي‌شود براي ساخت زيورآلات استفاده كرد چون خيلي نرم است و شكل‌پذيري چنداني ندارد. طلاي مرسوم در طلافروشي‌هاي ايران كه بيشتر مردم هم دنبال همان هستند طلاي 18 عيار است؛ يعني طلايي كه در هر هزار گرم آن 750 گرم طلاي خالص وجود دارد اما  يك سر خريد طلا سرمايه‌گذاري است. اگر مي‌خواهيد با يك تير 2 نشان بزنيد؛ يعني هم زيور و زينت تازه‌اي دست و پا كنيد و هم فكر پس‌انداز و افزايش سرمايه‌تان باشيد، بهتر است بي‌گدار به آب نزنيد. در اين صفحات ما با كمك كارشناسان طلا و جواهرات راهنمايي‌تان مي‌كنيم زمان خريد و فروش طلا به چه نكاتي توجه كنيد.

 

زرد يا سفيد؟
اين روزها ديگر طلاهاي زرد و زرق و برقي چندان طرفدار ندارند و كساني كه دنبال طلاهاي زيبا و چشمگير هستند، طرح‌هاي متفاوت و ظريف‌تر را ترجيح مي‌دهند. به‌خصوص طلاي سفيد كه حالا ديگر حسابي جاي طلاي زرد را گرفته و به ويترين هر طلافروشي كه سر مي‌زنيد ديگر خبري از رنگ و لعاب زرد و درخشان طلاهاي قديمي نيست. اصلش اين است كه طلاي زرد و سفيد تفاوت چنداني از نظر قيمت ندارند ولي گاهي طلاي سفيد به‌دليل فرآيند آبكاري كه روي آن انجام مي‌شود، گران‌تر از طلاي زرد درمي‌آيد.

 

طلا همان طلاست
از نظر نوع فلز و عيار آن تفاوتي بين طلاي سفيد و طلاي زرد وجود ندارد؛ در واقع طلاي سفيد همان طلاي معمولي است و نبايد آن را با پلاتين كه دركل فلز ديگري است اشتباه بگيريم. ماجرا از اين قرار است كه براي تبديل طلاي زرد به طلاي سفيد بايد آبكاري انجام شود؛ يعني طلا در محلول‌هايي از فلزات سفيد رنگ غوطه‌ور شود. شيوه معمول اين است كه نقره و پلاتينيوم براي آبكاري طلا استفاده شود كه البته هر كدام بايد ميزان مشخصي داشته باشد تا آن چيزي كه بايد و شايد از آب درآيد. اين روزها طلاهاي مسي رنگ هم رايج شده است. اين طلاها هم از آبكاري طلاي معمولي به دست مي‌آيند با اين تفاوت كه به جاي پلاتينيوم همراه نقره از فلز مس استفاده مي‌شود. اگر طلاهاي قديمي‌اي داريد كه از آن‌ها خسته شده‌ايد و ديگر با مدل‌هاي روز سازگاري ندارند مي‌توانيد سفيدشان كنيد البته ماندگاري آن‌ها در مقايسه با طلاهاي سفيد ديگر كمتر است و زود رنگ‌شان از بين مي‌رود  اما به هر حال اين كار باعث ايجاد تنوع مي‌شود.

 

سفيدي بخريد كه سفيد بماند
يادتان باشد مسئله مهم در مورد طلاي سفيد اين است كه رنگ و جلاي ثابتي داشته باشد و بعد از مدتي استفاده، رنگ آن مات نشود زيرا در اين صورت با طلاي بلاتكليفي روبه‌رو مي‌شويد كه ديگر نه زرد است و نه سفيد. راز سفيد ماندن طلاي سفيد اين است كه موقع آبكاري به قدر كافي از پلاتينيوم كه فلز گران‌تري در مقايسه با نقره است، استفاده شده باشد. البته اين چيزي نيست كه موقع خريد بتوانيد تشخيص دهيد و بهتر است از فروشنده در اين مورد اطلاعات بگيريد. مثلا مي‌توانيد مثل يك خريدار حرفه‌اي از طلافروش بپرسيد در سفيدكاري اين طلا از پلاتينيوم استفاده شده يا بار سوزني؟ ما و شما نمي‌دانيم بار سوزني چيست ولي طلاساز خودش مي‌داند و با اين سؤال متوجه مي‌شود با يك خريدار حرفه‌اي طرف است. پيشنهاد مي‌كنيم درباره ماندگاري رنگ سفيد هم بپرسيد. مثلا سؤال كنيد حداقل چه مدت برق و جلاي جنسي كه مي‌خريد تغيير نمي‌كند. به‌طور طبيعي با توجه به ميزان استفاده بعد از 6 ماه تا يك سال لازم است آبكاري و پوليش مجدد انجام شود البته در اين نوع كالا هم بي‌تاثير نيست؛ مثلا انگشتر كه تماس بيشتري با آب و مواد مختلف دارد زودتر از دستبند يا گردنبند رنگش را از دست مي‌دهد. توصيه بيشتر طلافروشان اين است كه موقع استفاده از مواد شويند طلا را درآوريد تا ماندگاري رنگ آن بيشتر شود.

 

كليدهاي طلايي براي طلا

  •   اين روزها ديگر آن حالت نوسانات ساعت‌به‌ساعت و حتي لحظه‌به‌لحظه تغيير قيمت طلا ديگر سپري شده و مي‌شود به قيمت‌هاي روزانه اعتماد كرد. حالا ديگر با خيال راحت‌تري مي‌توانيد خريد كنيد.
  •   راستش را بخواهيد نه با تحليل و نمودار و نه با گوي و مهره‌هاي جادويي نمي‌شود آينده طلا را پيش‌بيني كرد ولي كارشناسان طلا حدس مي‌زنند كه با آغاز تحويل سكه‌هاي بانكي و ورود اين سكه‌ها به بازار، قيمت طلا افت خواهد كرد. البته نمي‌توان مطمئن بود كه اين افت قيمت براي مصرف‌كننده عادي هم خيلي محسوس باشد.
  •  خيلي‌ها فكر مي‌كنند خريد جواهر ضرر دارد و موقع فروش كسر قيمت آن بيشتر از طلاست ولي فروشندگان عقيده ديگري دارند. آن‌ها مي‌گويند، موقع فروش كالاهاي تركيبي طلا و جواهر، قيمت طلا و ارزش روز سنگ مجزا محاسبه مي‌شود و بعد 10 تا 15 درصد كسر قيمت صورت مي‌گيرد كه اين كسر قيمت درباره طلاهاي خالص به 20 تا 25 درصد مي‌رسد. البته مشروط به اين‌كه جواهر آن اصل باشد و نگين‌ها به‌اصطلاح اتمي و بي‌ارزش نباشد. به عبارت ديگر سنگ‌هاي قيمتي اصل مثل طلا با گذشت زمان رشد مي‌كنند و ارزش آن‌ها كم نمي‌شود.
  •   طلاهاي خارجي در مقايسه با طلاهاي ساخت ايران، مزد ساخت بالاتري دارند و درنتيجه موقع فروش آن‌ها بيشتر ضرر مي‌كنيد. اگر هدف‌تان سرمايه‌گذاري است و قصد فروش داريد بهتر است سراغ طلاهاي ساخت داخل برويد.
  •   در ايران خريد و فروش انگشتر و دستبند راحت‌تر از گوشواره و گردنبند است چون كاربرد بيشتري دارد و هرجايي مي‌شود از آن‌ها استفاده كرد.
  •   طلاي سفيدي كه كيفيت مرغوب ندارد و در ساخت آن از پلاتينيوم استفاده نشده بعد از آب شدن مجدد حالت شكننده پيدا مي‌كند ولي طلاي سفيد مرغوب مي‌تواند چندبار آب شود و دوباره ساخته شود. پس اگر موقع خريد طلاي سفيد به كيفيت آن دقت كنيد موقع فروش راحت‌تر خواهيد بود.
  •   اگر از آن خانم‌هايي هستيد كه يك جعبه طلا و جواهرات دارند و همه را روي هم مي‌ريزند بهتر است اين كار را نكنيد. سعي كنيد هر قطعه طلا را در جعبه‌خودش نگه داريد تا روي هم خط نيندازند و به قول معروف از سكه نيفتند.
  •   سنگ ماه تولد متولدين ارديبهشت زمرد است كه رنگ سبز با مايه‌هايي از زرد و آبي دارد. اگر از زيورآلات زمرد استفاده مي‌كنيد يادتان باشد، اين سنگ در مقايسه با ياقوت يا الماس حساس‌تر است و شكنندگي بيشتري دارد، پس بايد در نگهداري آن دقت كنيد كه ضربه نخورد.
نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین