خبر
 

سوهان‌کاری (FILLING )

 

برای از میان‌بردن قسمت‌های اضافی بعد از اره‌کاری طرح، استفاده از سوهان ضروری است. بدین طریق سطحی هموار و صاف و آماده برای سنباده‌کشیدن در اختیار خواهیم‌داشت. سوهان همچنین برای شکل‌دادن به طرح موردنظرتان کاربرد دارد. سوهان‌ها در اشکال و با درجات مختلف در دسترس هستند. برای بیشتر جواهرات سوهان دوتراشه قابل استفاده‌است. همواره از سوهان بزرگ و دانه‌درشت استفاده کنید.

درصورتی‌که از سوهان بسیار نرم برای از میان‌بردن میزان قابل‌توجهی از فلز اضافی استفاده می‌شود، عمل سوهان‌کاری بسیارطولانی شده و باید زمان بسیاری را صرف این‌کار کنید. همچنین از به‌کارگیری از سوهان سوزنی اجتناب ورزید زیرا در مواردی کاربرد دارد که حلقه شما بسیار ظریف باشد و یا نیاز آن به کنترل تنها توسط این نوع سوهان برآورده‌شود.

همواره شیء موردنظر یا قطعه‌کار خود را محکم به جایی متصل کنید و یا به گیره‌ای بچسبانید. با ضرباتی طولانی و یکنواخت همراه با فشار قطعه ‌کارتان را به جلو برانید، مسیر کار را به‌دقت تحت نظر داشته‌باشید و به علایمی که برجا می‌گذارید توجه کنید. از این طریق امکان ارزیابی مجدد فشار دقیق و موقعیت برای واردآمدن ضربات بعدی میسر است. پس از رفع فلزات اضافیمی‌توانید برای رفع خراش‌ها و علایم و آماده‌کردن فلز جهت سنباده‌کشیدن، از سوهان با فشار کمتری استفاده کنید.

انواع سوهان

سوهان صاف و مسطحFlat file: از این سوهان برای سطوح هموار و منحنی‌های بیرونی استفاده می‌شود. به‌کارگیری این سوهان در بیشتر مواقع مطلوب شناخته می‌شود.

سوهان مربع‌شکلSquare file : برای شکاف‌ها و شیارها و زوایای داخلی کاربرد دارد.

سوهان مثلث‌شکل یا سه‌ضلعیTriangle or three-square file: برای زوایا و قسمت‌های بسیار کوچک استفاده می‌شود.

سوهان مدورRound file: برای حفره‌ها یا منحنی‌های کوچک داخلی کاربرد می‌یابد.

سوهان نیمه‌مدورHalf-round file: ازاین سوهان برای قسمت‌های منحنی که در بخش‌های داخلی موجود هستند و همچنین از قسمت صاف آن برای دیگر موارد استفاده می‌شود.

سوهان چاقوKnife file: تنها در مواقعی استفاده می‌شود که امکان ورد و به زوایا به سختی میسر است.

سوهان متقاطع یا سوهانی با طرح برگ مریم‌گلیCrossing or sage-leaf file: برای انواع منحنی‌های داخلی کاربرد دارد.

سوهان ضامن‌دارSafety-back file: برای دسترسی به زوایای تنگ و باریک قابل استفاده است زیرا یک سمت آن دندانه‌دار است.

تکنیک ۴

نصب و تنظیم دسته سوهانFitting a File Handle

سوهان‌های سوزنی از دسته دیگری نیز برخوردارند در حالی‌که سوهان‌های دستی از آن بی‌بهره‌اند. درهرحال دسته‌ها را می‌توان با قیمت ارزانی خریداری کرد و آنها را به سوهان متصل ساخت. سوهان را توسط گیره‌ای درحالی‌که به سمت بالا متمایل است نگاه دارید. با قراردادن تکه‌ای از فلز روی دهانه گیره از دندانه‌های سوهان محافظت کنید. زاویه سوهان را حرارتدهید تا به رنگ قرمز درآید و سپس آن‌را از مشعل دورسازید. دسته سوهان را وارد زاویه‌ای که به رنگ قرمز درآمده‌است، کنید. بدین ترتیب حرارت جذب چوب شده و دسته محکمی به‌وجود می‌آید و شما باید آن را با چکش در محل تعیین‌شده وارد سازید.

سوهان‌کاری لبه‌ای صافFiling a Straight Edge

از سوهان سوزنی یا سوهان حاوی دسته‌ای صاف استفاده کنید. در اینجا کاربرد سوهان نیمه‌مدور یا مثلث ‌شکل توصیه نمی‌شود. قطعه فلز را به صورت صاف برروی گیره یا در حالت عمودی در مقابل یکی از درزها قراردهید. با ضرباتی طولانی و یکنواخت سوهان‌کاری را انجام دهید. فلز را پاک نکنید زیرا این امر کج‌شدن قسمت‌های انتهایی را به‌دنبال دارد. به منظور کنترل و دقت بیشتر نسبت به کار انجام‌شده در پایان هر ضربه سوهان را بلند کنید.

سوهان‌کاری منحنی بیرونیFiling an Outside Curve

از سوهان مسطح برای واردآوردن ضربات سریع و طولانی استفاده‌کنید که تحت تاثیر آن طرحی منحنی شکل می‌گیرد. عمل سایش نباید محدود به یک قسمت باشد، این امر موجب تراش‌خوردن لبه می‌شود. همواره ضربات را پشت‌سرهم وارد آورید و مانع از استمرار حرکت سوهان نشوید.

سوهان‌کاری منحنی داخلیFiling An Inside Curve

از سوهان متقاطع یا نیمه‌مدور مناسب بخش‌های منحنی‌شکل استفاده کنید. با واردآوردن ضربات سریع به سوهان‌کاری زوایای منحنی ادامه دهید. این عمل را تنها در یک محدوده انجام ندهید زیرا شیارهایی در فاز به‌وجود می‌آید.

سوهان‌کاری زاویه و گوشه‌های باریک و تنگFiling a Tight Corner

در این مواقع اکثر افراد به اشتباه از سوهان سوزنی مربع‌شکل یا مثلث‌مانند استفاده می‌کنند. درحالیکه باید لبه سوهان ضامن‌دار به‌کاربرده‌شود تا به لبه دیگر فلز صدمه‌ای وارد نیاید و نتیجه‌ای بهتر حاصل شود

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین