خبر
 

معرفی نرم افزار طراحی راینو

تاریخچه طراحی و ساخت طلا و جواهر در ایران قدمت هفت هزار ساله دارد. اما متاسفانه طراحی در ایران ناشناخته مانده است. طراحان بسیاری از قطعات معروف در موزه جواهرات ملی که یکی از شاخص ترین کلکسیون های جواهرات است ناشناخته هستند. امروزه تنها 40% از جواهرات دست ساز هستند. با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن حساسیت و دقت در امر طراحی جواهرات طراحی دستی جوابگوی نیاز بازار نیست.

علوم کامپیوتری این نیاز را حل کرده است. با ورود نرم افزار های سه بعدی به بازار طراحی قطعات جواهر بسیار آسان شده است. اگر یک طلا ساز، مسلط به نرم افزار های سه بعدی باشد و مشتری برای سفارش کار به او مراجعه کند، می تواند با طراحی سه بعدی و تخمین وزن و رنگ و تمام جزییات قطعه را در اختیار مشتری قرار دهد.

معرفی نرم افزار راینو در طراحی جواهرات

راینو در سال 1980 در سیاتل آمریکا توسط رابرت مک نیل و همکارانش به وجود آمد. در 1985 آنها به توسعه راینو بر مبنای اتوکد پرداختند و به همین دلیل راینو یک نرم افزار به اصطلاح CAD BASE است. در سال 1992 نوشتن پلاگین های راینو برای کاربران خاص شروع شد مانند Rhino Marine که برای ساخت کشتی و قایق و Rhino Gold که به منظور چیدمان سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با برش های مختلف، Matrix و امثال آن استفاده می شد. در سال 2007 آمار کاربران راینو به بیش از 150000 نفر در سرتاسر جهان رسیده بود.

راینو ابزاری است برای طراحان شامل طراحان صنعتی، جواهرآلات، کفش، کشتی، هواپیما و معماران و… که قدرت نامحدودی را برای ترسیمات دو بعدی، مدل سازی، آنالیز برای ساخت، رندرینگ و انیمیشن در اختیار آنان قرار می دهد.

سیستم مدل سازی راینو بر اساس NURBS یا Non-uniform rational B-spline می باشد که یک مدل ریاضی است و معمولاً در گرافیک رایانه ای کاربرد دارد و برای ایجاد و نمایش منحنی ها و سطح ها استفاده می شود.

توسعه NURBS در سال 1950 و توسط مهندسان و طراحان شاغل در صنایع دریایی و هوایی و شرکت های خودروسازی آغاز شد که طراحی و نمایش سطوح به صورت دقیق برایشان دارای اهمیت بود. در ابتدا NURBS تنها در بسته های نرم افزاری CAD مرتبط با کارخانه های خودروسازی کاربرد داشت اما رفته رفته به عنوان جزئی از برنامه های گرافیکی استاندارد درآمد.

ازاین شعار راینو،  Modeling Tools For Designer به راحتی می توان فهمید که بیشترین آمار کاربران راینو از طراحان صنعتی، جواهرآلات، کفش، کشتی، هواپیما، معماران، طراحان صحنه، مهندسین ساخت و تولید، بسته بندی و دیگر افرادی است که مستقیم یا غیر مستقیم با دنیای طراحی در ارتباط هستند. این افراد به ابزاری نیاز دارند که محدودیت های نرم افزارهای کاملاً مهندسی را نداشته، تا بتوانند به راحتی به ارائه ایده خود بپردازند و از طرف دیگر دقت کافی را در ساخت داشته باشد.

ویژگی های نرم افزار راینو:

  • بدون محدودیت (Uninhibited): مدلینگ آسان و به اصطلاح Free Form Modeling. یعنی ساخت هر شکلی که بتوانید آن را تجسم کنید.
  • دقت (Accuracy): دقت لازم را در طراحی، آنالیز و ساخت و تولید در اختیار کاربر قرار می دهد.
  • سازگاری (Compatibility): با تمام نرم افزارهای مربوط به طراحی،نقشه کشی، CAM، مهندسی، آنالیز، رندرینگ، انیمشن و تصویرسازی.
  • راحتی  : (Accessible) در یادگیری و استفاده    
  • سرعت: سرعت در سیستم مدل سازی و همین طور در کارکرد نرم افزاری.
  • کم هزینه: هزینه کم در یادگیری و همین طور هزینه سیستمی که راینو احتیاج دارد. راینو احتیاج به سیستم سخت افزاری

خاصی ندارد و با یک کامپیوتر معمولی راه اندازی می شود.

معرفی پلاگین  Matrix

آخرین ورژن Plug-in طراحی جواهرات برای راینوسروس که به منظور هدفمند کردن امکانات و ابزار های راینو و ایجاد محیط کاربری بسیار مناسب برای طراحی جواهرت، طراحی شده است، ماتریکس (Matrix) نام دارد. با کمک این Plug-in می توان طراحی های زیبا و واقعی را در راینوسروس به صورت سه بعدی ایجاد نمود که قابلیت اتصال به ابزارهای تولید را دارا می باشد (CAM).

شرکت Gemvision تولید کننده این نرم افزار، بیش از 2 سال، ابزار ها، عقاید و روش های بسیاری را مورد بررسی قرار داده است که حاصل نتایج آن نرم افزار ماتریکس است که کارآمدی و انعطاف پذیری خوبی را فراهم کرده است. به طوری که هم زمان می توان با طراحی، جزئیات آن و رنگ آمیزی طرح را به طور دقیق اعمال نمود و پس از آماده شدن عکس سه بعدی از طرح، آن را چاپ و یا Email نمود. ماتریکس 6، قوه ابتکار، سرعت عمل و دقت را با محیا کردن ابزار ها و روش هایی که یک طراح جواهرات به آن نیاز دارد در یک مجموعه گرد آورده است. ماتریکس 6، بزرگ ترین و بهترین مجموعه ابزارهای چیدمان برای سنگ ها را در در نظر گرفته است. تغییر اندازه، چرخاندن و جا به جا کردن آن ها با استفاده از ابزار های ساده را میسر نموده است. گنجاندن روش چیدمان Pavé )سنگ فرشی) بر روی سطوح ناهموار یکی از این مزایا می باشد.

هر سطحی که توسط طراح در نرم افزار طراحی می شود باید بدون نقص باشد. برای داشتن یک طراحی خوب رعایت این نکته ضروری است. بدین منظور راه های مختلفی برای کنترل و استفاده از سطوح در نرم افزار وجود دارد. در ماتریکس تمامی مراحل پیشرفته برای طراحی سطوح مدل به وسیله ابزاری برای کاربرانی که حتی تسلط چندانی بر روی سطوح ندارد به صورت بسیار آسان در نظر گرفته شده است و با کمک این ابزار، طراحی یک مدل بیش از یک ساعت طول نخواهد کشید. ماتریکس به عنوان همراهی مناسب برای راینوسروس 4، آن را واقعی تر و پیاده سازی اندیشه های خلاقانه طراح را در سریعترین زمان میسر ساخته است.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین