خبر
 

سنگ عشق و تاریخ

آمولیت ، همان آمونایت (ammonite)فسیل شده است؛ در واقع پوسته حلقوی ماهی مرکب امروزی است که حدود 65 الی 410 سال پیش می زیسته است.

 


آمولیت ، همان آمونایت (ammonite)فسیل شده است؛ در واقع پوسته حلقوی ماهی مرکب امروزی است که حدود 65  الی 410 سال پیش می زیسته است.ریشه نام آمولیت از آمون  Ammon خدای مصریان باستان به شکل سر قوچ با شاخ های به هم پیچ خورده گرفته شده است.آمونیت در تمام دنیا یافت می شود اما آمونیت های کانادایی متعلق به آلبرتا Alberta از رنگی فوق العاده شفاف و براق برخوردارند.آمون های کانادایی در ابعادی به بزرگی 90 سانتیمتر قطر و دارای رنگین کمان الوان سبز و قرمز است. که در خواست هر گونه از آمونیات های کانادایی، اعم از علمی یا نمایشی باید با موافقت پادشاه کانادا انجام پذیرد.

تاریخ و عشق:
طبق روایات و افسانه های قدیمی نخستین بار یک بانوی بومی آمریکایی این فسیل رنگی را در دامنه های کوه های کانادا کشف کرد. این کشف در زمستانی سخت و در حالی صورت گرفت که قبیله به دلیل نیامدن بوفالوها در آستانه قحطی و گرسنگی قرار گرفته بود. طبق این افسانه این سنگ زیبا با آن بانوی آمریکایی صحبت کرده و به او گفته که دارای قدرت بی نظیر دارویی است و اگر سنگ را با خود به قبیله اش ببرد، مردم اش را از قحطی نجات خواهد داد.
بانوی افسانه ای وقتی این سنگ را به قبیله اش می برد، با گله ای بزرگ از بوفالوها مواجه می شود.از آن زمان به بعد به هنگام برگزاری مراسم سنتی بزرگداشت گاوهای وحشی آمریکای شمالی از آمولیت تجلیل می شود.از آمولیت که برای شناسایی دردها مورد استفاده قرار می گیرد، امروزه با عنوان سنگ بوفالو یاد می شود.مردم (بلک نوب) معتقدند آمولیت برای صاحبش ثروت فراوانی به همراه می آورد. مقارن با سال 1908 بود که آمولیت کشف شد. این کشف طی تحقیقات به عمل آمده توسط یک تیم علمی تحقق یافت.این گروه علمی موفق به یافت فسیل های آمولیت در رودخانه سنت ماری St.Mary در آلبرتا شد و در 1981 بود که کشف مقادیر زیادی از آمولیت با کیفیت اعلاء، زمینه پروسه استخراج تجاری این سنگ را مهیا کرد.

تنوع رنگ:
آمولیت به صورت رنگین کمانی از رنگ ها یافت می شود اما گرانبها ترین و نارد ترین رنگ های آن قرمز، طلایی، سبز، آبی و ارغوانی هستند.آمولیت ها باید حداقل از دو رنگ برخوردار باشند.( انواع سه رنگ آن از ارجحیت بیشتری برخوردار است.) 

کیفیت: 
جلا ء، درجه و رنگ آمولیت سه عامل مهم تعیین کننده در بررسی کیفیت این سنگ است.هر چه سنگ ها پررنگتر و براق تر باشند، مرغوب ترند.آمولیت هایی را دارای کیفیت اعلاء می شناسند که دارای 3 رنگ یا بیشتر باشند و فضای میان رنگ ها، جداکننده های تیره، به عنوان الگوی خاص به شمار می روند. سنگ هایی که دارای الگوهای خاص و ویژه (مثل الگوهای ریبونی Ribbon )، شیشه های لک دار یا طرح دار هستند جزو انواع با کیفیت اعلاء در نظر گرفته می شوند.
قیمت:
به دلیل تنوع ویژگی های هر سنگ، احتساب قیمتی معین برای آن دشوار به نظر می رسد. قیمت آمولیت بر اساس ویژگی های آن در ازاء هر میلیمتر مربع محاسبه می شود.تریپلت ها Triplets از 100 تا 1000 دلار وسنگ های طبیعی از 250 تا 2500 دلار قیمت گذاری شده اند.

نحوه نگهداری:
آمولیت با درجه سختی 5/ 4 به مراقبت ویژه نیازمند است. به هنگام آویختن جواهرات مزین به آمولیت باید از تماس آن با هرگونه مواد اسیدی، آمونیاک و اسپری های مو و عطر ممانعت شود.
برای تمیز کردن آن باید از برس نرم و محلول آب و صابون رقیق و یا تمیز کننده مخصوص مروارید استفاده کرد.
با جواهرات آمولیت در شکل های مختلف در می یابید که با به کار بردن آمولیت قادر به ارایه انواعی از کارهای نفیس و زیبا هستند. فسیل این سنگ در الگوهای رنگین کمانی ، قرمز، سبز موجودات و گاهی لایه رنگ ها آنقدر نازک و ظریف هستند که نمی توان آن ها را از سنگ طبیعی مجزا کرد. 

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین