خبر
 

احجار کریمه

 

گوهر واژه اى فارسى برابر با جوهر و جواهر است كه به سنگهاى گرانبها يا قيمتى يا احجار كريمه اطلاق مى شود و به نامهاى سنگ هاى زينتى، تزئينى ، آذينى ، پيرايه اى و احجام نفيسه هم آمده است.

بعضى از نگين ها را اثر و خاصيتى است كه نمى توان آن را انكار نمود، چنانكه فردى را نزد حاكمى به سبب جرمى مى بردند حضرت صادق (عليه السلام) فرمود كه انگشترى عقيق به او برسانند، انگشترى به او رساندند و مكروهى به او نرسيد . يا شخصى را از برابر حضرت امام محمد باقر (ع) گذرانيدند تازيانه بسيار بر او زده بودند .

حضرت فرمود: انگشتر عقيق او كجاست، اگر با او مى بود تازيانه نمى خورد

. يا آنكه كسى نزد حضرت خاتم (ص) آمد و شكوه نمود كه دزد در راه اموال مرا ربود، حضرت فرمود: چرا انگشتر عقيق در دست نداشتى كه آن از هر بدى آدمى را نگاه مى دارد .

 سنگهاى با ارزش فراوانند و در بين اين هزارها سنگ گران قيمت پيامبران و ائمه اطهار (ع) تنها بر چند سنگ صحه گذاشته اند اما نه به خاطر آنكه اثرى جادويى دارند، بلكه آن نگين هرچه باشد برگزيده شده و براى دارنده آن اثراتى از جمله فتح مهمات و دفع بليات و غيره دارد و اثرات آنها ذاتى نيست و از جانب خداى تعالى است . پس اگر كسى اثر آنچه را كه همراه خود مى دارد ، ذاتى و مستقل بداند به خداى يگانه شرك ورزيده است.

 . ضمن آنكه استفاده بعضى از انگشترها مثل طلا براى مردان و انگشتر آهنى و مسى و نگين راه راه بر زنان و مردان را ممنوع كرده اند . در تفسير قمى جلد دوم از امام صادق (ع) روايت شده است: همه ملك سليمان را خداوند در انگشتر او قرار داده بود، هرگاه سليمان آن در دست مى گذاشت تمامى جن و انس و شياطين و همه پرندگان و وحوش به نزد وى حاضر گشته و از او اطاعت مى كردند .

 باد مأمور حمل تخت او بود و همه شياطين و انسانها و پرندگان و چهار پايانى كه تحت اوامرش بودند همگى آنها را جابه جا مى نمود.

سليمان به هنگام رفتن به بيت الخلا، انگشترش را در اختيار برخى از خدمتكارانش قرار مى داد. روزى شيطان آمد و خادم او را گول زد و انگشتر را از او ستاند و آن را در دست نهاد ، نتيجه آن شد كه تمام شياطين و جن و انس و پرندگان و وحوش مسخر او گشتند و آن حضرت در جست و جوى انگشتر شد ولى آن را نيافت .

سرانجام شيطان ترسيد كه مردم متوجه حيله او شوند آن را به دريا انداخت . خداى - عزوجل - ماهى را مأمور به بلعيدن آن انگشتر نمود ، بنى اسرائيل چهل روز در جست و جوى حضرت سليمان بودند و از آن طرف سليمان در ساحل دريا به دنبال انگشتر بود و با گريه و زارى به سوى خداى تبارك و تعالى استغفار مى نمود و از اين اتفاق به جانب خدا توبه مى كرد .

پس از چهل روز به صيادى رسيد كه ماهى صيد مى كرد ، حضرت سليمان به او كمك نمود .

 آن صياد پس از صيد ، يك ماهى به سليمان داد ، او شكم ماهى را شكافت انگشتر خود را در آن ديد و انگشتر را به دست كرد و شياطين و جن و انس و پرندگان و وحوش در برابرش خضوع كردند و پادشاهى او به همان حالت اول بازگشت و حضرت ، آن شيطان (كه انگشتر را ربوده بود) به همراه لشگرى كه همراه او بودند به وسيله اسماء الهى حبس نمود و عده اى را در دل دريا و بعضى را در ميان سنگ و صخره ها زندانى نمود و آن شياطين تا روز قيامت زندانى و معذب هستند

. از قديم الايام به فوائد سنگها و جواهرات و نيز به خواص مغناطيسى و درمانى آنها توجه داشته و در طب سنتى از آن بهره مى جستند.

گاهى شنيده مى شود فلانى با داشتن يك انگشتر خير و بركات فراوانى يافته و كارها مطابق ميل او پيش مى رود و ديگرى انگشترى دارد ولى هيچ كاربردى برايش ندارد. اين به جهت آن است كه بايد در انتخاب نوع نگين دقت لازم به عمل آيد و نگينى انتخاب شود كه با طبع و مزاج شخص موافق باشد و براى انتخاب جواهر موافق با مزاج و طبع هر شخس دو راه وجود دارد:

- راه اول:

توجه به روز تولد است . مثلاً اگر شخصى روز پنجشنبه تولد يافته، روز پنجشنبه به ستاره مشترى تعلق دارد، براى او سنگهايى كه متعلق به مشترى و موافق با آن است تجويز مى شود . - راه دوم : به ماه و برج تولد فرد توجه مى شود .

- آداب انگشترى در روايات اسلامى:

- عقیق:

معدن اصلی آن در صنعای یمن است والبته در بصره ومغرب وهندوستان نیز موجود است اما نوع یمنی آن از همه بهتر ومورد تاکید است . این عقیق در رنگهای مختلف یافت می گردد.در روایات متعدد خواصی برای عقیق ذکر شده منجمله نرسیدن غم ومصیبت به حامل آن ،دوری از آتش عذاب ،حرز و نگهبان در مسافرت ها ، نگهداشتن از مردن بد وباعث میمنت ومبارکی بودن تا حدی که روایت است دستی که در آن عقیق باشد اگر به دعا بردارند رد نشود.

اصیل بودن عقیق واستفاده آن در جاهایی که حتما انرژی منفی درآنجا موجود است مانند محل های سکونت وکار جمعی که افراد متعدد با نیروهای مثبت ومنفی درآنجا وجود دارندمثل آپارتمانها ،کارخانه ها و ...توصیه می گردد

- نگين عقيق

1) ايمنى دهنده در سفرها بوده و آدمى را از بدى ها حفظ مى كند

2) با خير و نيكى روبه رو مى كند

3) غم و غصه را رفع مى كند

4) فقر را از بين مى برد

5)و باعث گشايش رزق مى شود

6) كارها را به نيكى و خوبى تمام مى كند

7) موجب اجابت دعا

8) و برآورده شدن هر حاجتى مى شود

9) موجب بركت و باعث ايمنى از بلا مى شود

10) ايمنى از پادشاه ظالم

11) همراه داشتن آن به هنگام نماز معادل هزار ركعت است

12) حضرت محمد (صلى الله عليه و آله) فرمودند: (يا على) همانا عقيق اولين كوهى است كه به ربوبيت خداى متعال و نبوت من و وصى بودن تو و امامت فرزندانت و اختصاص داشتن بهشت به پيروان تو و اختصاص آتش به دشمنان تو شهادت داده است.

 

- فیروزه:

فیروزه نوعی سنگ است که در عربی به نام ظفر معروف است . معدن آن در خراسان است در بازار فعلی فیروزه در دو نوع نیشابوری ودامغانی موجود است که نوع نیشابوری آن بهتر است از خواص فیروزه آن است که دیدن آن برای روشنایی چشم مفید است حضرت امام صادق (ع) می فرماید فقیر نمی شود دستی که انگشتر فیروزه در آن باشد ونیز رسول خدا می فرماید خداوند دستی که درآن انگشتر فیروزه باشد را محروم بر نمی گرداند.
1) باعث بى نيازى و دورى فقر مى گردد.

2) جهت ايجاد فرزند مؤثر است.

3) در استجابت دعا مؤثر است.

4) عامل فتح و پيروزى است.

5) دور گرداننده دردها از ديدگان است.

6) موجب گشايش سينه مى گردد.

7) قوت دل را زيادمى كند.

8) باعث برآورده شدن حاجات مى شود.

يكى از خادمان امام هادى (عليه السلام) از آن حضرت جهت زيارت على بن موسى الرضا اجازه سفر به سرزمين طوس گرفت. حضرت به او فرمودند: انگشترى با نگين عقيق زرد به همراه داشته باش كه بر روى آن حك شده باشد «ماشاءالله لاقوه الا بالله استغفرالله» و بر آن سوى نگين «محمد و على» حك كن.

 خادم مى گويد: از نزد امام بيرون شدم و انگشترى را طبق دستور امام تهيه كردم و مجدداً براى خداحافظى به حضور امام رفتم. فرمودند: انگشترى ديگر با نگين فيروزه بايد همراهت نمايى كه در بين طوس و نيشابور شيرى با تو روبه رو مى شود و قافله را از راه رفتن بازمى دارد، به سوى آن شير رفته و انگشتر را نشانش مى دهى، به او بگومولاى من مى گويد از راه كنار برو. بعد اضافه كرد، بايد نقش روى انگشتر الملك لله و سمت ديگر آن «الملك لله الواحد القهار» باشد كه انگشتر حضرت على (عليه السلام) اين نقش را داشته است. كه آن سپرى در برابر درندگان و عامل پيروزى در جنگهاست.

- یاقوت:

سنگ یاقوت افضل انگشتر های دیگر است وقرآن کریم در سوره الرحمن بدان اشاره کرده است .

1) باعث از بين رفتن فقر مى شود.

2) دارنده آن نجابت و بزرگى مى يابد.

3) پريشانى را زايل مى كند.

 رسول خدا (صلى الله عليه و آله) خطاب به امام حسين (عليه السلام) فرمودند: فرزندم، انگشتر ياقوت و عقيق به دست كن كه فرخنده و مبارك است و هرگاه كسى به آنها نگاه كند نور صورتش زياد مى شود و يك ركعت نماز با آن دو، برابر با هفتاد ركعت نماز بدون آنهاست...

یاقوت نشانه شرافت مومن است وبهتر است بر آن ذکر (لااله الا الله الملک الحق المبین)حک شود.کسی که آن را بدست کند در چشم مردم باشکوه وجلا وهیبت جلوه می کند واز این جهت به اشخاصی که دارای مقام وموقعیت اجتماعی ،سیاسی و...هستند توصیه می گردد که در موقع شرکت در جلسات مهم مخصوصا مواقعی که نیاز به ارائه شخصیت با شکوه در نزد مخاطب دارد از این انگشتر استفاده نماید . یاقوت انواع مختلفی دارد من جمله سرخ وکبود وزرد وسفید که بهترین آن سرخ بهرمانی است.

- زمرد :

معدن زمرد در کشورهای سودان ، مغرب ومصر است ولی معروفیت آن در کشور هند بیشتر از کشورهای دیگر است . بهترین انواع زمرد زبرجد است اگر چه بعضی معتقدند زبرجد جوهری دیگراست بهتراززمرد واکنون موجود نیست .بعداز الماس ارزنده ترین سنگ قیمتی زمرد است واز خواص عمده آن این است که اگر کسی آن را بدست نماید سحر در او اثر نمی کند وفقیر نمی شود واز این جهت برای بطلان سحر وجادو یکی از وسائل آن شمرده می شود نیز زمرد چشم زخم وسحر وجادو را باطل و دفع می کند وباعث نشاط انسان است.

- نگين زمرد

1) سبب آسانى كارهاست.

2) زايل كننده فقر است. 

3) فقر را به توانگرى مبدل مى كند.

از امام رضا (عليه السلام) درباره نگينى كه از سنگ زمرد ساخته مى شود، پرسيدند؟ امام فرمود: اشكالى ندارد اما به هنگام طهارت گرفتن (استنجار) آن را از دست درآورند.

- شرف شمس:

این انگشتر یکی از معروفترین انگشترهاست که با داشتن طالبان زیاد در روز وساعت مخصوص یعنی 19 فروردین هر ساله تهیه می گردد بدین نحو که در آن روزوساعت معین طلسم مربوطه با آداب وتشریفات خاصی که بسیاری مدعی آن هستند ولی هیچگونه رعایتی نمی کنند-برروی نگین زرد رنگ عموما وبعضا صفحه های زرد مانند کاغذ ،ورقه برنجی ،طلا وغیره حک می گردد.اقوام مختلف بر تاثیر آن در موارد وسعت رزق ومال وکسب ومحبت وعقدالسان ورفع سردرد تاکید دارد.

این طلسم که در ظاهر از ستاره وچند الف مد دار ونردبانی شکل و...تشکیل گردیده دارای چنان اهمیتی است که خاصیت آن براهل فن وخواص پوشیده نیست چراکه این علائم درواقع اسم اعظم خداوند قادر حکیم است کثرت طالبین این انگشتر بدلیل آنست که همه وهمه در پی کشف رموزی از اسم اعظم باری تعالی هستند وبر این اساس انگشتر شرف شمس شهرتی عالمگیر پیدا کرده است پس به طالبین آن توصیه می گرد به هر قولی در این خصوص اعتماد نکند .

حک این طلسم رموزات خاصی دارد که بسیاری از مدعیان از آن بی اطلاع هستند . امروزه اشخاصی که استفاده از این انگشتر را موجب موفقیت در امورات زندگی خصوصا رونق کسب وکار خود می دانند واشخاصی که استفاده از آن را در درمان بیماری های صرع وسردردهای میگرنی شدید موثر در مقام می دانند از آن استفاده می نمایند.

- حدید:

حدید صینی یا آهن چینی رنگی تقریبا مشکی ویا قهوه ای تیره نزدیک به مشکی دارد وذکر مخصوص بر روی وپشت دور نگین باعث قدرت وقوت این انگشتر است از این رو برای مسئولین مملکتی ونیز اشخاصی که گرفتاریهای بسیار شدیدی دارند استفاده از آن فقط در ایام گرفتاری تا رفع آن توصیه می گردد.

 در مناقب آمده است که یکی از انگشترهای حضرت علی (ع) انگشتر حدید چینی بوده که برای قوتش دست می کرده است حدیدچینی هنگام رویایی با اهل شر ، آن ها را خاموش ونیز دشمنی های جن . انس را از بین می برد آنچه در رابطه با این انگشتر دانستنش ضروری است آنست که این انگشتر را به نا اهل وغیر مسلمان توصیه نکنید.

- نگين حديد چينى :

1 ) جهت نيرومندى نيك است 

2 ) باعث دورى اجانين و شياطين مى شود.

3 ) از شر هر موجودى در امان مى دارد.

4) اثر چشم بد را از بين مى برد.

5 ) باعث آسانى وضع حمل مى شود.

البته اين انگشتر به هيچ وجه به زنان باردار توصيه نمى شود چون براى جنين خطر دارد

.6 ) براى اجابت حاجات دشوار نيك است .

7 ) باعث ايمنى از ترس مى شود .

8 ) همراه داشتن آن به هنگام نماز مكروه است.

- لاجورد:

معدن لاجورد در بدخشان در کوهی معروف  به کوه لاجورد است وآن دارای انواع مختلف تقریبا مشابه است در نوعی از آن نقطه های زرد می توان دید که البته هرچه صافتر وخوشرنگتر باشد بهتر است این سنگ در اسهال و صفرا وبرای اصحاب مالیخولیا وکسانی که دارای بی خوابی هستند موثر است . همچنین معروف است که استعمال آن بر پلک چشم موجب رویش موی مژه چشم است.

- یشم:

یشم یا یشب سنگی است معدنی است که هر کس آن را در نگین انگشتر با خود داشته باشد در چشم مردم شیرین وباوقار جلوه می کند این انگشتر به رنگهای مختلف من جمله سفید سبز مغز پسته ای وسبز تیره در بازار موجود می باشد . درقدیم از آن کاسه ها وظروف دیگر می ساختند انگشتر یشم در جهت تقویت معده خاصیت فیزیکی دارد . این سنگ مانع از اصابت صاعقه است . همراه داشتن یشم بصورت نگین انگشتر وپیروزی فرد است از این رو استفاده ورزشکاران ،خوانندگان ، هنرمندان از این انگشتر توصیه می شود.

- در نجف اشرف:

درَنجف از جمله سنگ های ارزنده ایست که نگاه کردن به آن معادل برابر زیارت حضرت امیر (ع)است وبه سبب نگهداری واستفاده از آم مکر و حیله شیطان مطرود می گردد. حضرت امام صادق(ع) می فرماید دوست دارم برای هر مومن که پنج انگشتر در دست کند وشمرد یکی از آن ها را در نجف اشرف وکسی که آن را در دست کند خداوند می نویسد به هر نگاهی برای او ثواب زیارتی وپاداش آن پاداش پیغمبران وصالحین خواهد بود.

-حرز:

حرز بمعنی امان وپناه است.این انگشترهای نقره حاوی حرزهای ائمه معصومین و بصورت حرزهای امام جواد (ع) وحرز پنج تن وحرزچهارده معصوم موجوداست.بدین صورت که دعاهای حرز مخصوص برروی پوست آهو نوشته شده وداخل آن قرار داده می شود.البته امروزه به دلایل مختلف منجمله کسب منفعت بیشتر ویا عدم امکان عمل قراردادن پوست آهودر این انگشتر عموما حرز روی کاغذ نوشته شده داخل آن قرار داده می شودحال اینکه آیا اصلا این حرزها قابل رویت وخواندن هستند یا خیر

- انگشتر در دست راست يا چپ:

 از امام كاظم (ع) سؤال شد آيا انگشتر را بايد در دست راست كرد؟ فرمودند: هرطور كه مى خواهى، دست راست باشد يا چپ. رسول خدا فرمود: يا على !انگشتر در دست راست كن كه اين عمل فضيلتى است از سوى خداى - عزوجل - براى آفريدگان مقربش. ابوالعلاء از امام صادق (ع) در باره انگشتر به دست راست كردن سؤال كرد و گفت: من ديده ام بنى هاشم انگشترهاى خود را در دست راست مى نهند.

 حضرت فرمود: پدرم امام محمدباقر (ع) در دست چپ انگشتر مى گذاشت و او (پدرم) افضل بنى هاشم و فقيه ترين آنها بود.امام حسن عسكرى (ع) در سال دويست و شصت قمرى خطاب به شيعيان فرمودند: تاكنون امر ما اين بود كه انگشترتان را به دست راست بگذاريد.

 اين در حالى بود كه ما (اهل بيت) در ميان شما حاضر بوديم ولى اكنون امر مى كنيم انگشترى را به دست چپ كنيد به جهت آنكه ما از ميان شما غائب مى شويم تا زمانى كه پروردگار امرما و امر شما را ظاهر كند همانا اين بهترين دليل براى شما در ولايت ما اهل بيت است. همان لحظه شيعيان در حضور امام انگشترهاى خود را از دست بيرون كرده و در دست چپ شان قرار دادند و حضرت به آنان فرمودند:

 اين قضيه را براى شيعيان ما نقل كنيد. رسول اكرم مى فرمايد: امتم را از دست كردن انگشتر در انگشت سبابه و وسط نهى مى كنم و در روايتى ديگر اين عمل (انگشتر در انگشت سبابه و وسط نمودن) را از افعال قوم لوط دانسته اند.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین