خبر
 

پریدوت؛ ماهیت آرام‌بخش سنگ کوه آتشفشان

برای فروش این جواهر سبز لیمویی در گذشته تلاش زیادی می‌شد اما مدل رایج سال ۱۹۷۰، فرصتی استثنائی برای این جواهر را فراهم‌کرد.

البته این شرایط بیانگر آن نیست که جواهر فوق،خود زمینه را برای فروش آماده می‌کند، حتی زمانی که که ویژگی‌های اصلی را دارد و گوهر مهمی به‌شمار می‌آید؛ همانند گردنبند عتیقه باشکوهی که از سوی هنرپیشه معروف در مراسم اهداء جوایز آکادمی آواردAcademy Awards توسط مدلی مشهور به‌نام ناستاسجا کینسکیNastassja Kinski به نمایش گذاشته شد، نمی‌توان اهمیت میزان درک و آگاهی عمومی را نادیده گرفت. گردنبند مزبور از سوی مجله پی‌پلPeople دو بار توصیف شد، اما پس از آن تعاریف دلسرد کننده‌ای مطرح شد. در آغاز به‌عنوان گوهر ذی قیمت مهمی یاد می‌شد،“سنگی به‌نام پریدوت سبز کم‌رنگ تاحدی گرانبها مزین به طلا و الماس” و سپس جواهری ناشناخته فرض شد که در گردنبند زمردین باشکوهی کارشده‌بود.

تاریخچه: تاریخ پریدوت از جزیره دور افتاده کوچکی آغاز می‌شود که ۵۰ مایل از ساحل جنوب شرقی مصر در دریای سرخ فاصله دارد. براساس تاریخ ثبت شده نام جزیره چندین بار تغییر کرده و در ادبیات کهن جزیره توپازیون Topazionنام داشته‌است، اما اکنون دو نام دارد: جدیدترین نام آن زبرجدZebargad است و قبل از آن استی‌جان St.John”s گفته می‌شد. زبرجدZebargad کلمه‌ای عربی و به معنی پریدوتPridot است، اگرچه پریدوت از واژه انگلیسی فاریدتFaridat گرفته شده که واژه‌ای عربی به معنای گوهر است.

براساس اکثر متون جواهرشناسی، پریدوت از اوایل سال ۱۵۰۰ پس از میلاد مسیح در جزیره مزبور استخراج شده و مقارن با جنگ جهانی دوم حفاری آن انجام گرفته‌است. اما باوجود تاریخچه طولانی، تا سال ۱۸۹۶ هنوز پریدوت در صنعت جواهرات آمریکایی ناشناخنه بود.

کریسولیت‌هاChrysolites ،طبق نظر ماکس بوئرMax Bauer، جواهرشناس مشهور، ذرات ریز معدنی بودند که به‌میزان جالب‌توجهی در آریزوناArizona یافت می‌شدند

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین