خبر
 

سرطان Ruby

 

ياقوت سنگ ماه تولد (31 خرداد تا 30 تير) است.

واژه‌ي "ياقوت Ruby" از لغت لاتين "روبن Ruben‌" به معناي سرخ گرفته شده است.مردمان باستان اعتقاد داشتند كه رنگ سرخ ياقوت با آتش و خون انسان مرتبط است كه تداعي كننده‌ي حرارت و زندگي مي‌باشد. در صورتي‌كه انگشتري مزين به ياقوت سرخ به كسي هديه داده شود نشانگر عشق و علاقه‌ي وافر به شخص دريافت‌كننده هديه است. 
ياقوت يكي از گران‌بهاترين سنگ‌هايي است كه بشر طي هزاران سال كشف كرده است. ارزش اين سنگ تنها به دليل كمياب بودن آن نيست بلكه ويژگي‌هايي نظير سختي و رنگ سرخ درخشان است. در كشورهاي هند و "برمه Burma" كه جزء خاستگاه‌هاي اوليه‌ي ياقوت به‌شمار مي‌آيند رسم بر اين بود كه هنگام كشف قطعه‌اي بزرگ از ياقوت حكومت سلطنتي هديه‌اي به شخص يا بنده اعطا مي‌كرد. در نتيجه ياقوت از دوران باستان ارتباطي ناگسستني با اشرافيت داشته است. 

با وجود آن‌كه ياقوت سنگي گران‌بهاست اما در صورتي‌كه قطعه‌اي از ياقوت داراي درخششي ستاره‌گون باشد بسيار كمياب‌تر و در نتيجه بسيار گران‌بهاتر از انواع معمول مي‌باشد. بزرگ‌ترين "ياقوت ستاره‌اي Star Ruby" جهان به نام "روسر ريوز Rosser Reaves" ‌به وزن 138 قيراط در كشور سريلانكا كشف شد و هم اكنون بخشي از مجموعه‌ي سنگ‌هاي گران‌بهاي ملي امريكا در موسسه‌ي اسميتسونين به‌شمار مي‌آيد. اين سنگ داراي رنگ سرخ عالي، شفافيت بالا و درخشش ستاره‌گون قابل تشخيص است. 

ياقوت سرخ و ياقوت كبود در گروه مواد معدني به نام "كروندوم Corundum" قرار دارند كه فرمول شيميايي آن اكسيد آلومينيوم (Al2O3‌) مي‌باشد و يكي از سخت‌ترين مواد معدني بر روي زمين به‌شمار مي‌آيد. درجه‌ي سختي كروندوم بر روي مقياس "موس Mohs‌" برابر با 9 است كه تنها يك درجه از الماس پايين‌تر مي‌باشد. كروندوم خالص، بي‌رنگ است. وجود عناصري نظير كروم، آهن، تيتانيوم يا "واناديوم Vanadium" در ساختار كريستال‌هاي كروندوم موجب پديد آمدن رنگ در اين ماده‌ي معدني مي‌شود. كروندوم قرمز، نارنجي مايل به قرمز، بنفش مايل به قرمز به عنوان ياقوت شناخته مي‌شوند مابقي رنگ‌هاي كروندوم ياقوت كبود به‌شمار مي‌آيند.  

با كيفيت‌ترين ياقوت‌ها به كشور برمه تعلق دارند. ياقوت‌هاي برمه به رنگ قرمز تيره با ته رنگ آبي مي‌باشند. اين ياقوت‌ها براي اولين بار در "موگوكMogok‌" در شمال برمه كشف شدند. از ديگر منابع حائز اهميت مي‌توان به كشورهاي ويتنام، تايلند، لائوس، سريلانكا، پاكستان، نپال، افغانستان و هند اشاره كرد. به تازگي از كشورهاي افريقاي شرقي نظير كنيا و تانزانيا ياقوت كشف شده كه رنگ آن‌ها بين قرمز روشن، نارنجي مايل به قرمز و بنفش مايل به قرمز متغير است. 

در حال حاضر انواع مصنوعي اين سنگ ساخته مي‌شوند كه تشخيص آن از ياقوت حقيقي كاري دشوار است. ياقوت‌هاي مصنوعي بر اساس نام شخص ابداع‌كننده‌ي آن نظير ياقوت‌هاي كاشان Kashan يا "چاكراورتي Chakravorty" نامگذاري مي‌شوند. 

طيف رنگ‌هاي ياقوت شامل صورتي، قرمز تا سرخ است و نامش از واژه‌ي لاتين "روبوس Rubeus" به معناي قرمز گرفته شده است. براي پيشينيان، ياقوت سنگ خورشيد بوده و عقيده داشتند كه نشانه نيروي زندگي و آتش است. 

خواص درماني: در گذشته سنت هليدگارد و بنژان توصيه مي‌كردند، ياقوت را بر عليه بيماري‌هاي ويروسي و اپيدمي (همه‌گير)، تب و براي درمان التهابات مفاصل به‌كار ببرند. در قرن ما، اغلب از آن براي بيماري‌هاي قلبي، جريان خون و براي تقويت غده فوق كليه استفاده مي‌شود. اين سنگ فشار خون خيلي پايين را افزايش مي‌دهد و حالت ضعف و ناتواني را تقويت مي‌كند، بي‌حسي و رخوت را از بين مي‌برد. بينايي را نيرو مي‌بخشد و جريان خون را در ناحيه چشم‌ها به گردش مي‌اندازد. براي درمان دردهاي قاعدگي بايد سنگ ياقوت را به طور مستقيم بر روي محل دردناك قرار دهيد. همچنين كمك شاياني به بيماري‌هاي كودكان، مشكلات اضافه وزن، بيماري‌هاي طحال و سرطان خون مي‌كند.    
ياقوت با چاكراي ريشه قرابت دارد و انرژي قوي آن در زندگي، سستي را به تحرك تبديل و خستگي و كسالت را برطرف مي‌كند. چون فعاليت جنسي را افزايش مي‌دهد، در درمان ناتواني‌هاي جنسي و ناباروري نيز موثر است. ياقوت، چاكراي قلب را تحريك مي‌كند و آن را با شادي، انگيزه خنده و شجاعت پر مي‌سازد. ياقوت شور زندگي مي‌آفريند و به فرد اعتماد به‌نفس مي‌بخشد و سرانجام اين‌كه به خاطر رنگ خون مانندش، براي جريان خون و افزايش سلامتي خون بسيار مناسب است.   


قدرت جادويي:گفته مي‌شود كه اين سنگ قلب را از عشق به خود و آينده لبريز مي‌كند و طبق برخي نوشته‌هاي قديمي، سنگ ياقوت منجر به حمايت از آرزوها،‌ رها كردن وابستگي‌ها و نيز مانع از خيانت و بي‌وفايي شريك زندگي مي‌شود. 

ويژگي‌هاي شگفت‌انگيز ياقوت
ياقوت داراي نيرويي قوي است. پادشاهان، فرمانروايان و كشيش‌ها از اين سنگ استفاده مي‌كردند زيرا بر اين باور بودند كه زمرد مي‌تواند به آنها هنگام اتخاذ تصميمات مهم كمك كند. ياقوت موجب تحريك چاكراي قلب مي‌شود. اين سنگ به شما كمك مي‌كند تا به شخصي تبديل شويد كه همواره آرزوي قلبي‌تان بوده‌است. گفته مي‌شود اين سنگ به بيماراني كه دوران نقاهت خود را مي‌گذرانند كمك مي‌كند تا هرچه سريع‌تر سموم و بيماري از بدنش دفع شوند و مدت زمان بهبود را به حداقل مي‌رساند. از آنجايي كه ياقوت بهترين سنگ محافظ محسوب مي‌شود به صاحب خود در پيروزي هنگام مناقشات و دعاوي كمك مي‌كند به‌خصوص هنگام اتخاذ تصميمات مالي بسيار مفيد مي‌باشد. به‌علاوه اين سنگ براي درمان ناباروري و دفع سموم از بدن استفاده مي‌شود

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین