خبر
 

منابع عمده زمرد در دنیا

زمردهای برزیلی به دليل فراوانی و قیمت مناسب طرفدران زيادي در جهان دارند. به‌ﺧﺼﻮﺺ اينكه برزيلي‌ها از ديرزمان تراش‌دهندگان ماهري در اين زمينه بوده‌اند.

 

زمرد برزیل 

زمردهای برزیلی به دليل فراوانی و قیمت مناسب طرفدران زيادي در جهان دارند. به‌ﺧﺼﻮﺺ اينكه برزيلي‌ها از ديرزمان تراش‌دهندگان ماهري در اين زمينه بوده‌اند. هنگامی که زمردهای برزیلی در بازارﻫﺎﻯ جهاني در مقياس بي‌شماري عرضه شد بيشتر آنها دارای تراش با اندازه‌های يكسان بودند که اين حالت ﭘﯿﺸﺘﺭ در سنگ‌هایی چون سیترین، توپاز، تورمالین و دیگر سنگ‌های رنگی ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰشد. این بدان معناست که تراش‌دهندگان برزیلی زمردهايي خلق می‌کنند که به‌راحتی بتوان در تولیدات انبوه از آنها استفاده نمود. این قابلیت توليد تا به‌امروز يكي از دلايل محبوبيت زمردهای برزیلی مي‌باشد. تراش‌کاران کلمبیایی به‌ دلیل قیمت بالای سنگ خام بیشتر به فکر حفظ وزن در سنگ بودند، ليكن اكثر سنگ‌های تراش‌خورده، برای کارهای تک و خاصس مورد استفاده قرار می‌گرفت. به‌عنوان مثال اگر در کلمبیا شما درخواست خرید سنگی به ابعاد7X9mm  یا8X10mm  داشته باشید به‌سختی مي‌توانيد پیدا کنید اما اگر در برزیل دنبال چنین سنگی باشيد از شما خواهند پرسید: چند تا می‌خواهید؟ 

اگرچه کیفیت زمرد برزیلی به همپای کلمبیایی خود نمی‌رسد اما اندازه‌های یکسان، جذابیت‌هایی را برای تولیدکنندگان جواهر به‌ همراه داشته و دارد. بیشتر این تولیدکنندگان هندی مي‌باشند که نه ‌تنها در هند بلکه در بانكوك و هنگ‌کنگ کارگاه‌ﻫﺎﻯ ساﺧت جوﺍﻫﺭ دارند. زمردهای کلمبیایی دارای ساختار شیمیایی با رنگي زیبا می‌باشند ﻭ این برتری زماني بیشتر نمایان می‌شود که اندازه سنگ از یک قیراط بگذرد. 


زمرد زامبیا

شناخت و تولید انبوه زمردهاي زامبيا در دنیا بیش از ۲۵ سال سابقه ندارد. بزرگترین معدن در حال استخراج اين کشور در ناحيه " کافوبو " و " معدن کاجم " مي‌باشد که دارای مجهزترین دستگاه‌های حفاری و قابلیت جابجایی بیش از 20000 تن سنگ در روز را دارد. معدن کاجم به مالکیت Pallinghurs Resources " " شرکتی انگلیسی بوده و به‌تازگی بیشترین سهم زمردهای زامبیا را به خود اختصاص داده است. با این‌حال معادن بیشتری در جنوب غربی اين کشور یافت شده که به مالکیت بخش خصوصي درآمده است و كارشناسان تخمین زده‌اند كه دومین ذخیره زمرد دنيا در زامبيا مي‌باشد. 
زمردهای زامبیايی نیز تفاوت‌هایي با زمردهای کلمبیایی دارند و به دلیل وجود عناصر خارجی درون اين سنگ، همچون کرومیوم، منیزیم، وانادیوم، آهن و سدیم ضریب شکست نوری و وزن مخصوص در آن بالاتر است. آهن درون زمردهای زامبیايی، فلورﺳﺎنس طبیعی سنگ را مي‌گيرند ولی تراش خوب می‌تواند درخشش و جذابیت رنگ را به سنگ بازگرداند. زمردهای این ناحیه دورنگی " Dichroism " یا انباشتگي ﺭنگ  Color zoning "" دارند. لازم به ذكر است هنگامی که رنگ ثانویه این سنگها زردی داشته باشد کمتر به زمرد ﺷﺒﺎﻫﺖ خوﺍﻫﺪ دﺍﺷﺖ و تجاﺭ نام ﺍين ﺳﻨﮓ ﺭﺍ " بریل کروم سبز " مي‌ﻧﺎمند. هند و اسرائیل تراش‌دهندگان سنگ خام اين كشور مي‌باشند. در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ میلادی صادرات سنگ از این کشور ۱۰۰ میلیون دلار بود اما پس از ۱۵ سال زمردهای زامبیائی نزدیک به ۲۰% بازار زمردهای جهان را به خود اختصاص داده‌اند.


زمرد پاکستانی و افغانی

" Swat Valley "منطقه زمردخيز پاکستان مي‌باشد که شامل " کوجارکیلی " و" معدن مینگورا " است. در ﻫﻤﺴﺎيگي اين كشور پنج شیر و معدن بوزمالدر با ارتفاع بیش از ۳۵۰۰ متر در افغانستان ﻗﺭﺍﺭ دارد كه ارتفاع زیاد، آب و هواي نامناسب، بهره‌برداری از این معدن را سخت کرده است و استفاده از این معدن فقط در تابستان امكان‌پذير مي‌باشد.

زمرد روسیه 

مجموﻉکوههای اورالدر منطقه‌ي اکاترینبورگ " Ekaterinburg " در روسیه مرکزی قرار دارد كه معدن ناب این کشور می‌باشد. در سال ۲۰۰۶ میلادی برای اولین‌بار بعد از گذشت ۱۶ سال کشفیات جدیدی در این منطقه به وقوﻉ پیوست، دوباره فروش سنگ خام آغاز گردید و برای تراش حرفه‌اي به اسراييل ارسال شد. بهترین سنگ‌های این منطقه با قیمت عمده‌فروشی، تا مرز ۶۰۰۰ دلار در ﻫﺮ ﻗﻳﺮﺍط را تجربه كرده است. یکی از خصوصیات سنگ‌های این منطقه فلورسانس صورتی می‌باشد که اين ويژگي در زمردهای کلمبیایی مشاهده مي‌شود. مسائل و مشکلات روسيه به ویژه بروکراسی بیش از اندازه در این کشور، استخراج را ماه‌ها به تأخیر می‌اندازد. در بهترین شرایط ۵۰۰ حفار در تونل‌های زیرزمینی به عمق ۳۵۰ متر در وسعتی بیش از ۱۰ کیلومتر با خطوط ریلی منحصربفرد مشغول به کار می‌باشند و به‌يقين می‌توان گفت بهترین و زیربنایی‌ترین حفاری و استخراج سنگ‌های رنگی در جهان به روسيه اختصاص دارد.

کارولینای شمالی 

اگرچه سنگ‌های زمرد این ايالت در آمریکا تولید تجاری ندارد اما سابقه آن به صد سال قبل برمی‌گردد. منطقه مورد ﺑﺤﺚ در بخش " الکساندر" این ايالت قراﺭ گرفته است و استخراج از آن هیچ‌وقت به‌صورت مستمر نبوده ولي سنگ‌های به‌دست آماده از این معدن اگرچه کم اما از لحاظ کیفیت فوق ﺍﻟﻌﺎده می‌باشد. 


معدن قدیم 

" زمرد معدن قدیم " در بین تجار زمرد، از گذشته تا به حال جايگاه خاصي دارد. 
زمرد معدن قدیم به زمردهایی اطلاق می‌شود که توسط اسپانیاییﻫﺎ از مستعمرات آن زمان ( آمریکاي حال حاضر ) به اروپا و آسیا در صده‌های ( ۱۶، ۱۷، و ۱۸ ) میلادی ارسال می‌شد و درحال‌حاضر اين سنگ‌هاي جواهر در گروه آنتيك قرار دارند و ﺍﮔﺮ بر روي پايه جواهر سوار نشده باشند برای ﺍثبات، آن را به مؤسسات معتبر ﭼﻮن "GIA  " جهت آزمایش از طریق تجزیه و تحلیل ایزوتوپ‌های اکسیژن و عناصر کمیاب در فرمول شیمیایی مي‌فرستند تا صحت و سقم آن ثابت شود. 

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین