خبر
 

سکه را بفروشیم یا نه؟

سال پیش بود که سکه به طور ناگهانی قیمت‌ها را درنوردید و بالا رفت. در آن زمان سکه توانست خود را به ۱میلیون تومان برساند و موجب تعجب همگان شود.

 

امسال از مهرماه مشابه اتفاق سال گذشته رخ داد و سکه این بار نه تنها رکورد یک میلیون تومانی بلکه رکورد یک میلیون و ۴۰۰هزار تومانی را به نام خود ثبت کرد. امسال اما افزایش سکه روندی ادامه‎دار داشت و به مانند سال گذشته هیچگاه قیمت پایین‌تر از یک میلیون تومان را به خود ندید.

در حقیقت امسال پس از افزایش ناگهانی قیمت سکه، این دایره طلایی تنها بالا‌تر از خط یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی نوسان می‌کرد.

تنها کمتر از یک ماه مانده به پایان سال، در کمترین زمان ممکن سکه روند سقوط را در پیش گرفته است. در حالیکه روز دوشنبه، سکه طرح جدید و قدیم به ترتیب، یک میلیون و ۳۳۳ هزار و یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومانی را به ثبت رساند که پنج روز پیش قیمت سکه بعد از اعلام پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی، قیمت آن به یک میلیون و ۴۵۰هزار تومان نیز رسید.

چرا قیمت سکه و ارز کاهش یافت؟

بانک مرکزی در حالی اقدام به پیش فروش سکه با قیمت یک میلیون و ۲۵۰هزار تومان کرده است که قیمت این سکه‌ها با احتساب سود سپرده ۲۰درصدی و مالیات بر ارزش افزوده شش درصدی بعد از شش ماه به یک میلیون و ۴۵۰هزار تومان می‌رسد. در حال حاضر نیز قیمت سکه به طرز مشکوکی رو به کاهش گذاشته است؛ به طوریکه قیمت سکه حول و حوش ۱میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در حال نوسان است.

این کاهش قیمت در حالی رخ داده است که اقتصاد شاهد اتفاق خاصی در این روز‌ها نبوده است.

هرچند برخی این کاهش قیمت را ناشی از شایعاتی در خصوص لغو تحریم سوئیفت و انتقال ارز دانسته‌اند اما اخبار موثقی در این خصوص منتشر نشده است تا بازار به آن واکنش نشان داده باشد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد کاهش قیمت ارز و سکه بیش از آنکه متاثر از یک شایعه ضعیف باشد متاثر از افزایش عرضه توسط بانک مرکزی باشد. البته سخنان وزیر اقتصاد درباره کاهش نرخ ارز که «گشایش‌هایی در بازار ارز به وجود آمده و بانک مرکزی براساس منابع به دست آمده تلاش می‌کند عرضه‌ ارز را در روزهای پایانی سال افزایش دهد و همین امر موجب کاهش نرخ ارز در بازار شده است» این نظریه را تایید می‌کند.

مردم سکه‌ها را بفروشند یا نفروشند؟

هرگونه کاهش یا افزایش قیمت ناگهانی در هر بازاری از جمله بازار سکه، شوک محسوب می‌شود. کاهش‌های پی در پی قیمت سکه نیز در این روز‌ها متاثر از یک شوک روانی است تا تغییر یک مولفه اقتصادی. تغییر شاخص‌های اقتصادی هستند که می‌توانند روند قیمتی پایدار را ایجاد کنند. لذا به دارندگان سکه توصیه می‌شود که تحت تاثیر شایعات و شوک‎های بازار قرار نگیرند و از فروش آن خودداری کنند.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین