خبر
 

پولدار شوید، بدون سرمایه بدون ریسک بدون زحمت

استفاده از فرصتهاي سرمايه گذاري مناسب و ايجاد ارزش افزوده بالاتر در معاملات و فعاليتهاي اقتصادي آرزوي ديرينه همه معامله گران مي باشد. در هر معامله وفرايند اقتصادي و سرمايه گذاري همواره عوامل متعددي مورد بررسي قرار مي گيرد که سود و ريسک معامله مهمترين نکات مورد مطالعه مي باشد.

به صورت منطقي هر انساني سعي مي کند معامله اي با حد اکثر سود و حداقل خطر را براي خود طراحي نمايد و شرايط را به گونه اي فراهم آورد که سود مناسب بدون ريسک حاصل آيد.

در ادبيات نوين مالي به اين گونه افراد آربيتراژگر arbitrageurs مي گويند. آربيتراژگر فردي است که موقعيت هاي مناسب در بازار هاي مختلف مالي و پولي را به دقت شناسايي نموده و با حرکت در اين بازار ها فرصتهاي مالي و سود آوري خوبي براي خود فراهم مي آورد.

وجود آربيتراژ يکي از مهمترين عوامل تعادل در بازار هاي مالي و پولي در کشورها است. اين افراد با کنترل سطح سود در در بازارهاي هاي مختلف از ايجاد تورم يا حباب در بازارهاي مختلف جلو گيري مي نمايند و فرصتهاي سرمايه گذاري در همه بخشهاي اقتصادي را برابر مي کنند.

فرد آربيتراژگر چند مشخصه دارد که او را از ساير فعالين بازار متمايز مي نمايد مهمترين مشخصه آربيتراژگر حرکت در بازار هاي بدون ريسک است و لذا آربيتراژگرها افرادي قانع مي باشند و با حداقل سود از بازار هاي خارج يا به آن وارد مي شوند.

نکته دوم در آربيتراژگري معامله کردن اعتباري است. آربيتراژ ها معمولا از خود سرمايه اي نمي گذارند و با حرکت بين يک بازار پولي و يک بازار مالي و با کمک گرفتن از بازار هاي ابزار مشتقه موقعيت هاي خود را ايجاد مي نمايند.

طلا به عنوان يکي از مهمترين کالاهاي قابل معامله و به دليل سهل المعامله بودن و ارزش بالا و کميابي سهم بالايي در معاملات و مبادلات اقتصادي در کشورها دارد . سياليت و نقد شوندگي بالا براي طلا نظر همه فعالان اقتصادي را به خود جلب کرده است و لذا طلا به عنوان پايه بسياري از مبادلات اقتصادي است.

در اين مقاله يکي از موقعيت هاي مناسب سرمايه گذاري براي يک آربيتراژ در بازار هاي واقعي ايران را مورد بررسي قرار مي دهيم هدف از اين بررسي نشان دادن وجود فرصتهاي سودگيري از بازار ها بدون داشتن سرمايه و بدون ريسک است. بديهي است مورد بررسي شده يکي از هزاران روش کسب درآمد از بازار هاي مالي و پولي است.

اطلاعات مورد استفاده در اين محاسبات اطلاعات واقعي روز پنج شنبه 10/9/1390 مي باشد که مثال زده شده است .

  • قيمت هرسکه نقدي در بازار تهران براي بسته هاي 100 تايي برابر 612 هزار تومان بوده است .
  • قيمت ميانگين معاملات آتي براي تحويل در تاريخ 30/12/1390 برابر 713240 تومان است .
  • وجه تضمين سکه در بورس کالا هفتصد هزار ريال براي هر سکه مي باشد.
  • نرخ سود بانکي براي گرفتن وام از بانکهاي کشور 22 درصد مي باشد و در اين ميزان نرخ بهره مي توان به راحتي از بانک ها وام در يافت نمود.

فرض کنيد فردي مي خواهد سود کسب نمايد. اين فرد مي تواند به روش زير عمل کند:

  1. به بانک مراجعه کند و با گذاردن وثيقه يا هر روش ديگري از بانک وام بگيرد.
  2. به بازار طلا رفته و معادل پول خود از بازار سکه بهار آزادي خريداري نمايد.
  3. با مراجعه به بورس سکه هاي خود را در بازار آتي براي تحويل در اسفند ماه بفروشد.
  4. در تاريخ سرسيد سکه ها را به بورس تحويل دهد و وجه آن را دريافت نمايد.
  5. پول دريافت شده از فروش سکه را به بانک داده ووام خود را تسويه نمايد.

براي راحتي محاسبه فرض مي کنيم فرد سرمايه گذار توانايي معامله يک بسته سکه به اندازه 100 سکه را دارد . با توجه به نوع معاملات سکه آتي در بورس کالا 100 سکه معادل 10 قرارداد مي شود و لذا فرد در معامله 10 قرارداد وارد خواهد شد.

با توجه به اينکه قيمت سکه 612 هزار تومان مي باشد پس سرمايه لازم براي خريد 100 سکه از بازار طلا000،200،61 تومان مي باشد.

فرد سکه هاي خريداري شده را نزد خود نگهداري مي نمايد و با واريز 7 ميليون تومان به حساب بانکي خود به عنوان وجه تضمين 100 سکه را در بازار و براي تحويل در پايان اسفند ماه مي فروشد.

لذا کل سرمايه مورد نياز براي اين اقدام به صورت زير است:

سرمايه مورد نياز = بهاي سکه خريداري شده + وجه تضمين فروش آتي براي اسفند ماه

000،2000،68=000،200،61+ 000،000،7

چون فرد خود سرمايه اي ندارد لذا کل اين مبلغ را به صورت وام 4 ماهه از بانک بانرخ سود 22 درصد دريافت نموده است . سود وام بانکي فرد بر اساس نحوه محاسبات سود در بانک هاي ايران به صورت زير است .

مقدار سود بانکي = اصل وام * نرخ بهره * مدت زمان نگهداري وام

اصل مبلغ وام برابر کل سرمايه مورد نياز 000،2000،68 تومان است و مدت نگهداري پول 4 ماه مي باشد که معادل يک سوم سال است نرخ سود وام هم 22 درصد است لذا مقدار سود بانکي به صورت زير مي باشد.

000،996،4 = 000،2000،68 *22%*33/0

بنابراين فرد بايد در پايان اسفند ماه مبلغ  000،196،73 تومان برابر اصل وام و سود آن به بانک برگرداند.

با توجه به اينکه سکه ها براي اسفند ماه به قيمت 713240 تومان فروخته شده است لذا پول 100 سکه در اسفند ماه  000،324،71  تومان خواهد شد و وجه تضمين بابت فروش آتي اسفند ماه نيز آزاد شده و به فرد برگردانده مي شود لذا کل پولي که فرد در پايان اسفند دريافت مي کند 000،324،78 تومان خواهد شد.

سود فرد برابر کل پول دريافت شده منهاي پول پرداخت شده به بانک مي باشد.

سود معامله = اصل و بهره پرداخت شده به بانک _ کل پول دريافت شده از فروش سکه ها

000،128،5  =000،196،73 -000،324،78

هزينه هاي معاملات و کارگزاري و هزينه کارشناسي براي تحويل سکه ها در مجموع حدود 80 هزار تومان مي باشد.

مشاهده مي شود فرد در اين فرايند کاري سود تضمين شده حدود 5 ميليون تومان براي معامله 100 سکه در دوره 4 ماهه کسب نموده است.

بديهي است در صورتي که فرد با استفاده از سرمايه خود اقدام به معاملات کند سود بانکي نيز پرداخت نمي شود و سود معاملاتي معامله گر حدود 10 ميليون تومان در چهار ماه خواهد شد.

فرصتهاي مالي و سرمايه گذاري متعددي در ابزار هاي مالي و بورس ايران وجود دارد که براي شرايط مختلف قابل استفاده است.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین