خبر

بازار فلزات پایه - مس

مس یکی از قدیمی ترین کالاهایی است که بشر با آن به انجام معامله پرداخت و بعدها در اقتصاد جهان تحولی را ایجاد گردید.مس، سومین فلزی است که پس از آهن و آلومینیوم بیشترین کاربرد را برای بشر دارد و در صنایع مهمی از جمله در کارخانجات تولیدی و صنعتی نقش بسیار مهی ایفا می کند. 

استخراج پر سود این فلز با استفاده از تکنیکهای خاصی و در حجم بالا صورت می گیرد و عرضه آن نیز بسته به عوامل سیاسی خصوصاً در کشورهایی است که دولت بطور انحصاری تولید و فروش آن را در اختیار دارد، می باشد. مس برای اولین بار در حدود 7.000 سال پیش مورد استفاده قرار گرفت. 

نرمی و انعطاف، رنگ و قابلیت دوام طبیعی آن از ویژگیهایی بود که بشر توانست با استفاده از آن برای خود ابزار و سلاح تهیه کند. پنج هزار سال پیش، با ترکیب مس و قلع، برنز تهیه شد که این دستاورد، عصر جدیدی را برای این فلز بوجود آورد. بدین ترتیب، مس به عنوان کالایی تجاری، هویتی معاملاتی بدست آورد.

در اواسط سال 1800، انگلیس با استفاده از فناوریهای خاص خود در ذوب این فلز، توانست یک چهارم کل معاملات مس جهان را در اختیار بگیرد. از آنجاییکه این فلز در طبیعت به صورت سنگ موجود بود، بهتر آن بود که ابزارها و فن آوری ذوب سنگ مس در کنار معادن قرار می گرفت و محصول نهایی از آنجا به بازار عرضه می شد. در قرن 19، اکتشافات معادن مس در آمریکای شمالی، شیلی و استرالیا، موقعیت برتر انگلیس در عرصه تولید و فروش مس را دچار چالش کرد. در اوایل قرن بیستم، با ظهور تکنولوژیهای جدید، ایالات متحده توانست سنگ معدن بیشتری را استحصال و تبدیل به مس کند. بدین ترتیب، بازار جهانی مس، وسعت بیشتری یافت. 

از سال 1950، بازار مس در دوره های زمانی مختلفی، انجام معاملات با تاخیر صورت گرفته است. در حال حاضر، انجام معاملاتمس در بازارهای جهانی صورت می گیرد و بسیاری از معامله گران برای کاهش میزان ریسک معاملاتی اقدام به انجام معامله در بازار نیویورک که حجم بالای معاملات را در اختیار دارد، می نمایند.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین