خبر

استخراج طلا از سایر فلزات

ببیشتر طلای جهان از معادنی تامین می شود که در آنها طلا محصول اصلی است. اما مقادیر مهمی نیز در حین تصفیه ی فلزات دیگر به ویژه مس بازیابی می شوند. در ایالات متحده ی آمریکا در طول سال 1983 حدود 20% کل تولید، محصول فرعی استخراج فلز پایه به ویژه مس بود. طلا در چندین کشور، از کانی های مس بازیابی می شود. برای مثال این فلز از کانی های نیکل در کانادا، از کانی های پلاتین در آفریقای جنوبی بازیابی شده و سایر کشورهایی که در آنها طلا به عنوان یک محصول فرعی مهم بازیابی می شود، عبارتند از: فیلیپین، استرالیا، گینه ی جدید، مکزیک و شوروی.

در ایران نیز از معدن مس سرچشمه ی کرمان طلا به عنوان یک محصول فرعی به دست می آید. نقره به خاطر همراهی و ارتباط آن با طلا در کانی ها به عنوان یک محصول، همراه تمامی عملیات استخراج طلا می باشد. در تصفیه ی نهایی طلا به عنوان یک محصول فرعی، در کشور ایالات متحده ، مقادیر مهمی از فلزات خانواده ی پلاتین (به ویژه پالادیم) نیز بازیابی می شوند. در سرتاسر جهان، کانی های طلا و کانسارهای آبرفتی محصولات فرعی ارزشمندی را فراهم می آورند. برای مثال می توان به چندین معدن طلای مهم آفریقای جنوبی اشاره کرد که در آنها اورانیم به عنوان محصول مهم همراه تولید می شود.
 
- ذخایرطلا و همراهان آن
عموماً طلا، با سولفید های فلزی غیرآهنی و کانی های وابسته به آن، ارتباط بسیار نزدیکی دارد و اغلب با این سولفیدها و یا محصولات ناشی از اکسیدشدگی آنها همراه است. این همراهان طلا عبارتند از: کالکوپیریت،اسفالریت، گالنیت، آرسنوپیریت، پیریت، آنتیمونیت، لیمونیت و کوارتز.
 
- آنتیمونیت
آنتیمونیت معمولاً به صورت بلورهای ستونی و سوزنی یا اینکه به صورت شعاعی پدیدار می شود و به ندرت به صورت آگرگات در کوارتز دیده می شود، ترد و شکننده بوده ، رنگ آن خاکستری سربی و دارای جلای فلزی می باشد.
 
- لیمونیت (کانی آهن قهوه ای)
انباشتگی و تراکم این کانی در قسمت های آلتره شده کانی سولفیدی، از این جهت قابل توجه است که در بعضی مواقع دارای مقادیر زیادی از طلا میباشد.
کوارتز بیشتر از دیگر کانی ها، طلا را همراهی می کند. بدین سبب اغلب در رگه های کوارتزی وجود دارد. طلای آشکار (visible gold) اغلب در کوارتزهای زرد – قهوه ای با ادخال های اخری (ochreous) دیده می شود.
 
- کانی هرزه سنگ طلا
کانی هرزه سنگ طلا، معمولا کوارتز است، اما کربنات ها، تورمالین، فلوئوراسپار ( فلوئورید کلسیم CaF2 ) و مقدار کمی از کانیهای غیر فلزی نیز ممکن است به عنوان هرزه سنگ (Gongue) طلا وجود داشته باشند. طلا معمولا در سولفیدهای فلزات پست (Basemetals) و کانی های وابسته ی آن، جای می گیرد.
نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین