خبر

طلای سفيد نقشی مهم در صنعت ساخت حلقه های ازدواج

ماده‌ي اوليه‌اي كه روياي خلق بسياري از جواهرات را به واقعيت مبدل ساخته است. مارك‌هاي معروفي نظير "تيفاني"،"پياژه" و "بوچرون" قرن‌هاست كه از طلا سفيد استفاده مي‌كنند و آن را با الماس و سنگ‌هاي رنگي گرانبهاي ديگر مي‌آميزند.

 

عليرغم زيبايي و درخششي كه اين فلز گرانبها را احاطه كرده هيچ رمز و رازي در آن وجود ندارد. صحبت در مورد طلا و جواهر در حال‌حاضر چندان آسان نيست. با نگاهي به افزايش روزافزون قيمت طلا متوجه سكوت، پيرامون اين ماده‌ي گرانبها مي‌شويم. با اين وجود تمامي رنگ‌هاي طلا شامل زرد، سفيد، قرمز و صورتي تخيل دوستداران طلا و جواهرات را تسخير كرده‌اند. در اين مقاله بيشتر بر روي طلاي سفيد و خاكستري تأكيد مي‌شود. طلاي سفيد 750 كه در ابتدا به‌عنوان فلزي با قيمت مناسب به جاي پلاتين معرفي شد در حال‌حاضر داراي جايگاه مطلوبي مي‌باشد. 

1-    انگشتري متعلق به مجموعه‌ي "كورلوف ليدي Korloff Lady" از جنس طلا سفيد كه بخش مركزي آن از صدف مزين به الماس مي‌باشد. 

2-    انگشترهايي از جنس طلاسفيد مزين به آماتيست و الماس كه داراي قابليت استفاده به همراه يكديگر و به صورت مجزا مي‌باشند. اين اثر كاري از "دگريسوگونو De Grisogono" مي‌باشد.

3-    تركيبي مهيج، انگشتري به سبك مدرن از جنس طلاي‌سفيد و صورتي مزين به الماس، كاري از "ال كورد Al Coro".


طلاي سفيد، خاكستري 

طلاسفيد طي سال‌هاي 1912 و 1913 در كلان‌شهر جواهرات آلمان، شهر "فورزيم Pforzheim" به‌عنوان جايگزيني به نسبت ارزان‌تر براي فلز پلاتين ابداع و به‌گونه‌اي كارآمد با نام "طلا سفيد" به بازار معرفي شد. در كشورهاي فرانسه زبان، اين فلز با نام "Orgris" يا طلاي طوسي شناخته مي‌شود. در آن زمان هدف از ابداع طلاسفيد ساخت ماده‌اي با ويژگي به‌كارگيري ساده، مقاوم در برابر كدر شدن و انعكاس درخشش الماس‌ها به بهترين وجه ممكن بود. تا پيش از اين فلزاتي نظير نقره كه به مروز زمان سياه و تيره مي‌شد، پلاتين كه بسيار گران‌قيمت است يا پالاديوم مورد استفاده قرار مي‌گرفتند كه البته پالاديوم تيره‌تر و سبك‌تر از ديگر موارد بود و با وجود ويژگي‌هاي منحصربفرد، فلزي مناسب به‌منظور استفاده براي ساخت جواهر به‌شمار نمي‌آمد. 

4-    دستبندي از جنس طلاسفيد مزين به ميناكاري سياه (لعاب سياه)، ياقوت و الماس، كاري از "روبرتو كوين Roberto Coin".

5-    حلقه‌هاي ازدواج از جنس طلا سفيد با طراحي مدرن، كاري از "ميستر Meister".


علم مواد 

طلاسفيد جزء دسته‌ي فلزات طبيعي نمي‌باشد. واژه‌ي طلاسفيد در برگيرنده‌ي آلياژهاي متفاوتي از طلا مي‌باشد اما آلياژ بي‌رنگ از تركيب طلا و فلزاتي نظير نقره و پلاتين يا ديگر آلياژهاي فلزي به وجود مي‌آيد كه خود تركيبي از نيكل، روي و مس مي‌باشند و بسته به ميزان عناصر تشكيل‌دهنده‌ي اين تركيبات، رنگ طلا سفيد بين سفيد روشن تا سفيد مايل به طوسي و يا ته رنگي از زرد و آبي متغير خواهد بود. طلاسفيد به‌عنوان ماده‌اي همگن داراي رنگي يكدست مي‌باشد. اين بدان معناست كه خراشيدن يا اره‌كاري اين فلز، تنها موجب نمايان شدن سفيدي بيشتر مي‌شود. 


6-    ساعتي از جنس طلا سفيد و 796 الماس، كاري از پياژه كه 700 ساعت وقت، صرف ساخت آن شده است.   

7-    نقش‌مايه‌هاي نمادين از جنس طلاسفيد، كاري از "ماگريت Magerit" توليدكننده‌ي اسپانيايي.

8-    مهارتي هنرمندانه در طرحي مدرن، گردنبندي با گويچه‌هايي مزين به برليان و اونيكس، كاري از "هربستريت Herbestrith".

طلاسفيد، طراحي 

طلاسفيد به دليل برخورداري از درخششي زيبا، بسيار مورد توجه طراحان و جواهرسازان مي‌باشد. اين فلز به‌طور همزمان قادر به جلوه‌بخشي بي‌نظير به الماس و سنگ‌هاي رنگي گرانبهاست. هرگونه نقشي را كه براي اين فلز در نظر بگيريد از صفحه‌ي يك ساعت مزين به الماس تا يك انگشتر، هنگامي‌كه بحث طراحي مطرح مي‌شود طلاسفيد داراي قابليت‌هاي بسيار متنوعي است. در حال‌حاضر طلاسفيد نقشي مهم در صنعت حلقه‌‌هاي ازدواج ايفا مي‌كند. در كشورهاي جزاير اسكانديناوي، انگليس و به‌خصوص ايالات‌ متحده‌ي‌ امريكا بازار حلقه‌هاي ازدواج از جنس طلاسفيد بسيار پررونق است. 


9-خلاقیت در طراحی انگشتر با استفاده از مروارید آکویا و سنگ الماس.

10-    گردنبندي از جنس طلاسفيد، الماس و توپاز آبي، كاري از "جيوواني فراريس Giovanni Ferraris‌". 

11-    برخورداري از سطوحي طبيعي به نوعي مارك تجاري "لاپونيا Lapponia‌" توليدكننده‌ي جواهر اهل كشور فنلاند مي‌باشد.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین