خبر
 

اصطلاح شناسی الماس I - Z

 

I      
Inclusion   درون گیر ناخالصی های درونی الماس که در نوع خود نشانه تولد Birth Mark یک الماس به شمار می آیند. این ناخالصی ها با لوپ هایی که دارای بزرگ نمایی10X هستند قابل روءیت می باشند و بر روی شفافیت الماستاثیرگذارند. اندازه، رنگ و محل قرار گرفتن ناخالصی هیچ یک از الماس ها شبیه به یکدیگر نمی باشد.
Internal Graining   رگه های داخلی رشد ساختارهای بلورین نا منظم داخل الماس که ممکن است به رنگ شیری (به شکل خطوط و رگه ها) به حالت بی رنگ، یا دارای ساختاری انعکاسی باشند.
K      
Kimberlite   کیمبرلیت مخلوطی سخت از جنس سنگ های معدنی به شکل لوله مانند که بر اثر سخت شدن مواد مذاب آتشفشانی پدید می آید. کیمبرلیت منبع طبیعی الماس نمی باشد اما همانند بالابر یا آسانسوری عمل می کند که الماس را به سطح زمین هدایت می نماید. نام آن در معدن کیمبرلی در آفریقای جنوبی گرفته شده است، مکانی که این پدیده برای بار اول مشاهده شد.
Knot   گره ناهنجاری ساختار بلورین که پس از تراش به سطح الماس می رسد.
L      
Laser drill hole   حفره ی لیزر حفره ایی که به وسیله ی اشعه ی لیزر برای از بین بردن یا خارج کردن برخی ناخالصی های قابل روءیت داخل الماس ایجاد شده در سطح، حفره مانند است. در حالی که این حفره در قسمت داخلی به شکل سوزن به نظر می رسد.
      ------------------------------------------------------------------
Laser Identification   تعیین هویت لیزری نوشته ای در مقیاس میکروسکوپی که به وسیله ی لیزر بر روی الماس نگاشته می شود. این نوشته را می توان به راحتی با پرداخت از بین برد.
M      
Marquise Cut   تراش مارکوئیز شکل تغییر یافته ی تراش برلیان که شبیه به قایق، بیضی و دارای ابتدا و انتهای نوک تیز می باشد و در گذشته تراش قایقی Navette نیز گفته می شد.
Melee   ریز الماس الماس هایی با وزن زیر 20 سوت
Mixed Cut   تراش آمیخته سنگی که تاج یا پاویلیون آن دارای تراش برلیان و دیگر قسمت های آن دارای تراش صفحه ای باشد.
N      
Natural   طبیعی بخشی از الماس خام که روی الماس پس از فرایند تراش باقی می ماند.
Needle   سوزن ساختار بلورین نازک و طویل که به شکل نخی نازک در الماس به نظر می رسد.
Nick   پریدگی شکافی در نزدیکی کمربند یا لبه ی فست دار.
O      
Off Make   فاقد شکل الماسی که دارای نسبت های نامتناسب باشد.
Old European Cut   تراش کهن اروپایی نوعی تراش مدور قدیمی که شباهت زیادی به تراش برلیان مدور دارد اما دارای صفحه ی خیلی کوچک و تاج خیلی سنگین می باشد.
Oval Cut   تراش بیضی شکل نوعی تراش بیضی شکل که دارای فست می باشد.
P      
Pavillion   پاویلیــون بخش تحتانی الماس که در قسمت زیرین کمربند قرار دارد.
Pendeloque   تراش آویز شکل تغییر یافته ی تراش برلیان که به حالت گلابی شکل می باشد.
Pink   صورتی نوعی رنگ قرمزگون فانتزی کمیاب. این امکان وجود دارد که الماس های تحت فرایند بهسازی (نه دسته ی الماس های طبیعی به رنگ صورتی) هم دارای چنین رنگی شوند.
Pit   حفره حفره ای کوچک که برخی اوقات شبیه به نقطه ای سفید رنگ به نظر می رسد.
Points   صدم یک پوینت برابر با یک صدم قیراط می باشد.
Polish Lines   خطوط پرداخت خطوط موازی کوچک که پس از پرداخت بر جای می مانند. شیارهای موازی که با یک فست محدود می شوند. این شیارها بر اثر بی نظمی های بلورین یا شیارهای موازی کوچک پدی آمده در سطوح خراشیده به وجود می آیند.
Polish Mark   نشان پرداخت در صورتی که بر اثر حرارت بیش از حد (که به آن نشان سوختگی یا فست سوخته گفته می شود) یا پرداخت نامناسب، سطح الماس شبیه به هوای ابری یا شیشه ی بخار گرفته شود در اصطلاح به آن نشان پرداخت گفته می شود.
Premier   پریمیر، دگرش الماسی که دارای بدنه ی زرد رنگ و رنگ تابی آبی پر رنگ باشد. این گونه الماس ها سفید تر از آنچه هستند که به نظر می رسند اما در زیر نور خورشیدبه حالت روغنی تیره و رنگ تابی اندک به نظر می رسند. ارزش این گونه الماس ها کمتر از الماس های دیگر است.
Princess Cut   تراش پرنسس جواهری مکعب شکل دارای پایه ی فست دار. این تراش شباهت بسیاری به تراش برلیان دارد با این تفاوت که به شکل مکعب است.
R      
Radiant Cut   تراش شعاعی نوعی تراش فانتزی برلیان که به شکل مربع یا مستطیل با گوشه های بریده شده است.
Ratio   نسبت مقایسه نسبت طول الماس به عرض آن که تنها به منظور تحلیل نمای کلی تراش های فانتزی مورد استفاده قرار می گیرد و برای الماس های مدور به کار نمی رود.
River   ریور، درجه بندی رنگ الماس خالص واژه ای غیر مرسوم برای توصیف رنگ الماس، به طور مثال
River=D and E white به معنای آن است که درجه رنگ این الماس D می باشد و به گونه ای استثنایی(E) ، سفید است.
Round Cut   تراش مدور معمول ترین نوع تراش که اغلب دارای 58 فست می باشد. اکثر تراش های برلیان به حالت مدور می باشند زیرا بیشترین درخشش را به سنگ می بخشد.
Rose Cut   تراش فلامکی تراشی که دارای پایه ی مسطح و فست هایی می باشد که به سمت نوک تیز تراش کشیده شده اند. این تراش در جواهرات آنتیک متعلق به قرن هفدهم به چشم می خورد اما چند سالی است که استفاده از آن دو مرتبه مرسوم شده است.
S      
Scratch     نوعی نشان شناسایی، خطی به رنگ سفید که ممکن است صاف یا منحنی باشد.
Simulant   شبیه هرگونه ماده طبیعی یا مصنوعی شبیه به الماس که تحت عنوان الماس طبیعی یا مصنوعی خرید و فروش می شود مانند شیشه، کیوبیک زیرکونیا، مویسانایت، YAG و GGG و غیره
Single Cut   تراش ساده الماس مدور بسیار کوچک که تنها دارای 16 یا 17 فست می باشد. در حالی که یک الماس با تراش برلیان مدور دارای 57 یا 58 فست است. این گونه الماس ها به طور معمول برای روش نصب سنگ فروشی مورد استفاده قرار می گیرند.
Spread Cut   تراش گسترده الماسی با صفحه ی بزرگ و تاج کم ارتفاع
Step Cut   تراش صفحه ای یکی از سه روش آرایش فست ها که دارای سه ردیف فست متحدالمرکز پیرامون صفحه و سه ردیف فست متحدالمرکز پیرامون پخ زیرین می باشد
Surface Graining   رگه های سطحی بی نظمی های ساختاری سطحی که شبیه به خطوط اتصالات سطح با شیارها و سطوح موج داری به نظر می رسند که اغلب اتصالات فست ها را قطع می کنند.
Symmetry   تقارن بیانگر تفاوت های جزئی موجود در نسبت های الماس است. شامل: عدم تناسب فست ها یا فست هایی که به طور دقیق به کمربند ختم نمی شوند.
T      
Table   صفحه فست مسطح موجود بر روی قسمت فوقانی الماس که بزرگ ترین فست الماس تراش یافته محسوب می شود.
Table Percentage   نسبت صفحه عددی که نشان دهنده ی نسبت قطر صفحه به کل الماس است. الماسی با صفحه ی 60 درصد، دارای صفحه ای است که عرض آن 60 درصد از کل الماس را تشکیل می دهد.
Tone   رنگ رنگ الماس بر روی مقیاس تعیین رنگ از بی رنگ تا سیاه می باشد.
Top Wesselton     به رنگ های F و G اشاره دارد. برخی افراد F را Top Wesselton می نامند.
Treated Diamond   الماس بهسازی شده بهسازی رنگ های فانتزی: الماس هایی که رنگ بدنه ی آن ها بر اثر پرتوافکنی مصنوعی، برخی اوقات به همراه حرارت های کنترل شده پدید آمده باشد.
دیگر روش های بهسازی الماس شامل: روکش کردن Coating، پر کردن شکاف ها، سفید کردن (پرداخت) لکه ها به کمک لیزر، HPHT (فشار بالا، دمای بالا) سفید کردن به وسیله ی جریان الکترومغناطیسی می باشند.
Trilliant Cut   تراش تریلیانت نوعی تراش فانتزی برلیان به شکل مثلث
Twinning Wisp     محدوده ای به حالت هوای ابری یا مه آلود که بر اثر ناهماهنگی ساختار بلورین الماس پدید می آید و بهTwinning Planes متصل می باشند.
V      
Van Graff   ون گرف یک شبه الماس از جنس کیوبیک زیرکونیا ی بهسازی شده توسط اکسیدایتریم Yttrium Oxideمی باشد. درجه ی سختی آن بر روی مقیاس موس8.7 است
W      
Wesselton   وسلتون در اصل نام معدن الماسی بوده که از آن الماس سفید استخراج می شده است و امروزه واژه ای است که به ندرت برای توصیف رنگ الماس مورد استفاده قرار میگیرد. وسلتون الماس سفید Hاست.

 

 

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین