خبر
 

الماس (Diamond)

الماس از کربن خالص تشکیل شده و سیستم تبلور آن کوبیک است. وزن مخصوص الماس 3.5 ضریب شکست آن 2.42 و سختی آن در مقیاس موس ، مساوی 10 است. الماس با سنگهای کیمبرلیتی که از اعماق زیاد منشا گرفته‌اند، همراه است. در رسوبات رودخانه‌ای به صورت پلاسر یافت می‌شود. بیشترین بخش الماس جهان امروه از معادن الماس واقع در کشورهای آفریقایی استخراج می‌گردد.

الماس از سنگهای گرانبهاست .الماسها بی رنگ و همچنین به رنگهای سبز و سرخ و آبی و سیاه هم یافت می شوند.گونه بی رنگ آن پربهاتر از دیگر گونه های رنگی است و بسیار سخت می باشد.از سختی آن در صنعت سودها می برند که یکی هم خراشیدن شیشه ها می باشد.کریستال الماس در کشورهای هندوستان و برزیل و بخشهایی از آفریقا و...یافت میشود.الماس طبیعی بیشتر کاربرد آرایشی و زیبایی دارد.امروزه با روشهایی گونه مصنوعی آن نیز ساخته می شود.الماس از پارسی به عربی هم راه یافته و در این زبان بدان ماس می گویند.

الماس يا « سلطان سنگها » باعث تقويت انرژيهاي دروني فرد مي شود و ترديد و دو دلي و بي ثباتي او را از بين مي برد. هرچه كيفيت اين الماس بهتر باشد اثر آن بيشتر است. الماس باعث تحرك و شادابي شخص ميشود و عزت نفس او را افزايش مي دهد.

- الماس بی رنگ :

استفاده های مفید از انرژی های موجود در آن

1) آرامش بخشیدن:

  این نوع انرژی فقط در الماس های تراش داده شده وجود دارد که بسیار ضعیف است.

قطعه الماسی تراش خورده را به مدت سی دقیقه در آفتاب گذاشته و سپس آن رابرروی چشم سوم خویش قرار دهید.استفاده ازاین روش دربرخی ازافراد منجر به خواب خواهد شد . همچنین استفاده از این روش توسط خانمهای بار دار ، باعث آرامش مادر و چنین میشود .

 (2کنترل سیستم های الکترونی بدن انسان های زمینی و رساندن انرژی های مثبت به آنها:

یک قطعه سنگ الماس تراش داده شده را به مدت سه دقیقه داخل آب جوش قرار داده تا بجوشد . بدین ترتیب انرژی های این نیرو آزاد گشته و به آب انتقال داده میشود . سپس ظرف را از روی حرارت برداشته و سنگ را نیز خارج نموده و بگذارید آب سرد شود و سپس روزی یک استکان از این آب پر انرژی بنوشید .

 (3تقویت انرژی های مثبت:

چنانچه یک قطعه سنگ الماس تراش داده شده را به مدت ده دقیقه در فاصله ی ده سانتی متری چشم سوم خویش قرار دهید ، باعث تقویت انرژی های مثبت در بدن شما می شود.

توصیه الماس بی رنگ نتراشیده دارای نوعی انرژی است که جهت انسان ها مضر بوده و چنانچه انسان ها در کنار سنگ الماس نتراشیده و در آفتاب قرار گیرند ، دچار سر درد خواهند شد .

4) الماس طبیعی و مصنوعی

كساني كه به سنگ هاي قيمتي علاقه دارند، مي دانند كه الماس از فريبنده ترين سنگ هاي زينتي است. اما به موازات پيشرفت و بهبود تكنيك هاي ساخت الماس مصنوعي، كاربرد الماس در زمينه هاي مختلفي به غير از مصارف زينتي نيز گسترش يافته است. علت اين پيشرفت سريع، توليد الماس در اتاقك هاي كم فشار است، در اين اتاقك ها كربن را از مخلوط هيدروژن و متان جدا مي كنند و به صورت تك بلور گرداگرد يك الماس طبيعي كوچك مي نشانند.

 اين روش در نهايت منجر به توليد الماس بزرگي مي شود كه در مقايسه با تشكيل الماس در طبيعت در مدت زمان بسيار كوتاهي انجام مي شود. شركت هاي متعددي در زمينه توليد الماس فعال هستند و الماس هاي بسياري با اين روش توليد مي شود و دانشمندان اميدوارند كه كاربردهاي صنعتي ديگري براي اين الماس ها يافت شود. به عنوان مثال قطعات نيمه رساناي دماي بالا يكي از مواردي است كه الماس هاي مصنوعي كاربرد فراواني در اين زمينه دارند. دكتر آنگوس (J.C. Angus) متخصص و مهندس در زمينه توليد الماس مي گويد: روش آساني وجود دارد كه هر كسي با استفاده از آن مي تواند الماس توليد كند، اين روش لايه نشاني شيميايي از بخار نام دارد.

دانشمندان روش مذكور براي توليد الماس را به گونه بهتر اصلاح كرده اند و توانسته اند لايه هايي از تك بلور الماس را رشد دهند كه نه تنها فوق العاده سريع رشد مي كند بلكه در مقايسه با الماس هاي طبيعي سخت تر هم هستند. البته هنوز ميزان سختي الماس هاي مصنوعي ساخته شده معلوم نشده است، چراكه هنوز ماده اي يافت نشده كه بتواند روي اين الماس ها خراش ايجاد كند. از هر وسيله اي براي خراش الماس استفاده شده خود وسيله آسيب ديده و خراش برداشته است. دانشمندان روش لايه نشاني از بخار را از چندسال پيش آغاز كرده اند و اكنون موفق شده اند الماس هايي رشد دهند كه ضخامت آنها يك پنجم

اينچ و عرض آنها دو پنجم اينچ است.

دكترهملي(Hemley) از اعضاي موسس آزمايشگاه ژئوفيزيك ميگويد، علاقه اش به الماس مربوط به تحقيقات بنيادي درباره خواص مواد در فشار بالاست و براي بررسي اين حالتها به الماسهاي بزرگ و بي نقص نياز است. شركت الماس سازي آپولو (Apollo) در بوستون نيز تك بلورهاي بزرگي از الماس را رشد مي دهد و اساس كار اين موسسه نيز روش اصلاح شده اي از لايه نشاني شيميايي است. محققان از ديرباز در پي جايگزيني الماس به جاي سيليكون هستند چراكه مقاومت و پايداري الماس در دما و فشار بالا از سيليكون بسيار بيشتر است.

 اما بلورهاي الماسي كه تا به حال ساخته شده اند براي استفاده در صنعت الكترونيك چندان مناسب نيستند. زيرااين بلورها عملاً تك بلور نيستند بلكه از لايه اي اصلي تشكيل شده اند كه چند بلور كوچك نيز در اطراف لايه اصلي رشد كرده است. اين حالت باعث مي شود كه الكترون ها در شبكه الماس به دام افتند و از كارايي مواد كاسته شود. اما اخيراً محققان الماس جديدي را رشد داده اند كه تك بلور خالص است.

 براي توليد اين الماس از مخلوطي از گازهاي داغ استفاده شده است. در اين حالت اگر كربن توليد شده به اندازه كافي چگاليده شود باعث توليد الماس تك بلور مي شود.در اين روش نيز از يك نطفه اوليه استفاده مي شود كه اين نطفه الماس طبيعي كوچكي است. سپس با استفاده از روش مخصوص، اتم هاي كربني به صورت باران از پلاسماي اطراف نطفه مي بارند وروي الماس كوچك مي نشينند. در اين روش هرچه اندازه  الماس بزرگترشودازحالت تك بلور خارج نمي شود چون آرايش اتم ها تغيير نمي كند.

در اين روش پس از آن كه الماس تا اندازه دلخواه رشد كرد آن را تا دماي ۳۶۰۰ درجه فارنهايت گرم مي كنند و تحت فشار بسيار بالايي قرار مي دهند تا بر ميزان سختي آنها افزوده شود. قطعات نيمه رسانا يكي از زمينه هاي متعددي است كه نسل جديد الماسهاي توليد شده،ميتواند در آن مورد استفاده قرار گيرد.ترانزيستورها و ديودهاي فعلي از سيليكون ساخته مي شوند البته مواد ديگري نيز به سيليكون افزوده مي شود تا امكان شمارش الكترون ها فراهم شود.

 الماس از نظر ساختار بلوري به سيليكون شبيه است و در بسياري از خواص نيز همانند سيليكون است با اين حال تبديل الماس به نيمه رسانا بسيار دشوار است زيرا افزودن موادي به عنوان ميهمان در الماس بسيار سخت است، به اين كار دوپينگ الماس مي گويند.

در صورتي كه الماس را با بورون (boron) دوپينگ كنند، الماس به نيمه رسانايي تبديل مي شود كه در اصطلاح نيمه رساناي نوع P ناميده مي شود. اما براي توليد ترانزيستور اين كار كافي نيست و بايد نوع دوم نيمه رساناي الماس يعني الماس نوع h هم توليد  شود و بيشتر مشكلات مربوط به استفاده از الماس در الكترونيك به خاطر دشواري توليد نيمه رساناي نوع n الماس است. باتلر (Butler) كه متخصص شيمي است از ۱۷ سال پيش درباره الماس و روش رشد آن تحقيق مي كند. او از اولين افرادي بود كه از روش لايه نشاني شيميايي استفاده كرده است به عقيده او در صورتي كه روش جديد براي توليد الماس در دسترس نبود، اميدي به استفاده گسترده از الماس در الكترونيك ايجاد نمي شد و مصارف صنعتي الماس كاملاً محدود مي شد. البته امكان دارد الماس ساخته شده در توليد ريزپردازنده ها تحول چنداني ايجاد نكند اما به طور قطع در كاربردهاي پرانرژي و جريان بالا موثر واقع مي شود. به عنوان مثال در كليدهاي سوئيچينگ قطارهاي سريع السيركه باولتاژ ۱۰۰۰۰ ولت كار مي كنند، كاربرد خوبي دارند. از نيمه رساناها در كنترل توان مصرفي قطعات نيز مي توان استفاده كرد. البته مشكلات ديگري هم وجود دارند كه بايد برطرف شوند تا استفاده از الماس جايگاه اصلي خود را پيدا كند، اما محققان اميدوارند به زودي نسل جديد الماس ها در كامپيوترها به كار گرفته شوند.

 هر روز شاهد آن هستيم كه در تراشه هاي الكترونيكي تعداد قطعه و ترانزيستور بيشتري نصب مي شود. اين امر باعث مي شود تراشه ها موقع كار كردن هرچه بيشتر داغ شوند. در دماي ۲۰۰ درجه فارنهايت قطعات ساخته شده از سيليكون از كار مي افتند. اما ويژگي منحصر به فرد الماس اين امكان را فراهم مي كند كه قطعات الكترونيكي ساخته شده از آن تا دماي ۱۰۰۰ درجه فارنهايت هم كاركرد قابل قبولي داشته باشند. بنابراين اگر در كامپيوترهاي آينده به جاي سيليكون از الماس استفاده شود ديگر نيازي به استفاده از فن هاي خنك كننده نخواهيم داشت.

- ذخيره و تولید الماس در جهان

میزان ذخیره الماس جهان در سال 1979 بدین شرح می باشد. زئیر 120 ، شوروی (سابق) 250 ، آفریقای جنوبی 72 ، بوستوانا 60 ، نامیبیا 15 ، آنگولا 20 ، سیرالئون 6 و لسوتو 5 میلیون قیراط ذخیره دارند. همچنین میزان الماس تولیدی جهان در سال 1979 بدین شرح می‌باشد: زئیر 11160 ، شوروی (سابق) 10700 ، آفریقای جنوبی 7640 ، بوتسوانا 3340 ، نامیبیا 1950 ، عتا 1500 ، آنگولا 750 ، ونزوئلا 750 و سیرالئون با 710 قیراط بیشترین تولید الماس جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

- الماس مصنوعی

این نوع الماس برای نخستین بار توسط گروهی از دانشمندان سوئدی در سال 1953ساخته شده است. جنرال الکتریک در سال 1954 برای اولین مرتبه با استفاده از گرافیت در فشار 50 تا 60 کیلو بار و دمای 1500 درجه سانتیگرادتوانست الماس مصنوعی بسازد. در روش جدید که توسط ژاپنیها ابداع گردیده بخار کربن بر روی یک صفحه سرد جمع می‌شود ابتدا CH4 و H2 در میکروویو در دمای بیش از 2000 درجه سانتیگراد حرارت داده می‌شود و بخار کربن بر روی یک صفحه سرد متمرکز می‌شود.

- موارد مصرف الماس

الماس دارای مصارف صنعتی و زینتی است. گرچه الماس را بیشتر به عنوان زینت بخش می‌شناسند ولی بیش از 80 درصد آن به مصارف صنعتی می‌رسد. میزان الماس مصرفی در صنعت از 74 درصد در سال 1934 به 89 درصد در سال 1979 فزونی گرفته است. مصارف عمده الماس در صنعت جهت برش مواد بسیار سخت نظیر فولادهای آلیاژی و کاربید تنگستن ، ساییدن ، اره کردن سنگ و بتون و حفاریها بکار می‌رود.

- تقسیم بندی الماسها بر اساس مصارف صنعتی

الماسها بر اساس مصارف صنعتی آنها به چهار گونه تقسیم می‌شوند.

-  الماس صنعتی که به علت شکل و رنگ آن ، مصرف زینتی ندارد.

-  الماس بورت که قطعه‌های کوچک و شکل نامناسب دارد.

-  الماس کاربونادو که مخلوطی از الماس ، گرافیت و کربن بی‌شکل (آمورف) است.

-  الماس بالاس

12.5 درصد الماس تولیدی جهان به مصرف ساخت مته‌های حفاری و چاله زنی می‌سرد. 2.5 درصد دیگر هم از الماس تولیدی در ساختن ماشینهای برش و پولیش و 75 درصد دیگر به صورت پودر و یا مواد ساینده به مصرف می‌رسد. مصارف صنعتی الماس به اختصار شامل ، مته‌های الماسی ،موادساینده‌ها،اره‌های الماسی ، لوازم دندانپزشکی و جراحی و دستگاههای برشی و پولیش می‌گردد

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین