خبر
 

اصطلاح شناسی الماس A - H

الماس: سمبل زیبایی و عشق جاویدان

الماس تا پیش از آن که تراش داده شود و به حداکثر درخشش خود برسد همانند دیگر سنگ ها به نظر می رسد. در زیر به برخی اصطلاحات رایج در صنعت طلا و جواهر در خصوص تراش و ویژگی های الماس خواهیم پرداخت.

 

A        
Abrasion   سایش شکاف های بسیار کوچک در امتداد محل تلاقی فست ها، که به جای فست های تیز موجب پدید آمدن خطوط سفید رنگ شود.  
Asscher Cut   تراش آسچر نوعی تراش فانتزی به شکل تراش زمردگون مکعبی است که آسچر، تراش دهنده ی الماس و اهل آمستردام هلند آن را در سال 1990 ابداع کرد.  
B        
Baguette Cut   تراش باگت نوعی تراش مستطیل شکل کوچک که ممکن است یک سمت آن باریک تر باشد.  
Bearding   ریش شدن ترک های متعدد مو مانند و بسیار ریز که داخل الماس وجود دارد.  
Bezel   بزل فست ( پخ ) هایی بر روی تاج یا قسمت فوقانی الماس که بالای کمربند الماس قرار دارد.  
Blemish   نقص ناخالصی های سطح موجود بر روی الماس  
Bort   خرده الماس الماس های صنعتی ( دارای درجه صنعتی) ، الماس هایی که برای مصارف جواهر سازی کاربرد ندارند.  
Bow tie   پاپیون خروج نور از قسمت انتهایی الماس های دارای تراش فانتزی باعث پیدایش محدوده ای سایه گون و قابل روءیت می شود که به این ویژگی پاپیون می گویند.  
Brilliant Cut   تراش برلیان معمول ترین نوع تراش گرد که دارای 57 یا 58 فست می باشد.  
Bruise     نوعی ناخالصی سطحی که طرحی ریشه مانند دارد.  
C        
Carat   قیراط هر قیراط برابر با 200 میلی گرم یا 100 سوت و واحد استاندارد وزن الماس و اغلب سنگ های گران بهای دیگر است.  
Carat Spread     به تفاوت وزن میان سنگی با تراش ایده آل و سنگ دیگری با تراش نامتناسب و ابعاد خارجی مشابه که قطر کمربند یکسان دارند، گفته می شود. برخی اوقات از این ترفند به منظور فروش سنگ های دارای ارتفاع کم استفاده می شود. سنگ هایی با این گونه تراش ها، کوتاه و چاق به نظر می رسند که این ویژگی موجب بزرگ تر جلوه نمودن آن ها می شود. در حالی که در مقایسه با تراش های ایده آل وزن کمتری دارند.  
Carbon Spot   ذرات کربن اصطلاحی که برخی اوقات برای توصیف شکل ظاهری ناخالصی موجود در الماس استفاده می شود.  
Cavity   حفره نوعی ناخالصی که از یک حفره بزرگ یا عمیق تشکیل شده است.  
Certificate   شناسنامه سند (مدرک) صادر شده توسط موسسات گوهرشناسی معتبر، به منظور شرح ویژگی های الماس  
Chip   لب پریدگی تکه ی جدا شده ی بسیار کوچک که بر اثر فرسایش، شکستگی یا تراش نامناسب ایجاد می شود.  
Cleavage   رخ، تورق به تمایل مواد معدنی بلورین مانند الماس به شکسته شدن در بیش از یک جهت هنگام وارد شدن ضربه، گفته می شود. رخ یا تورق یکی از دو روشی است که تراش دهندگان الماس برای تراش کریستال الماس خام استفاده می کنند. همچنین اره کردن روش دیگری است که ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد.  
Cloud   ابر گروهی از ناخالصی های ریز سفید رنگ که ظاهری شیری رنگ یا حالت ابری به الماس می بخشد.  
Crown   تاج بخشی که در قسمت فوقانی کمربند الماس قرار دارد.  
Crown Angle   زاویه تاج زاویه ای که بر اساس آن فست های بزل با شیب کمربند تلاقی می کنند. همچنین این اتفاق ممکن است در تراش زمردگون، از تلاقی ردیفی از فست های متحد المرکز با کمربند الماس پدید آید.  
Culet   پخ زیرین فستی که در نوک قسمت تحتانی الماس قرار دارد. الماس های فاقد پخ زیرین دارای نوک تیز در قسمت تحتانی می باشند. اما الماس هایی که پخ زیرین بزرگ دارند، دارای نوک مسطح هستند. پخ زیرین م یتواند مانع از لب پر شدن الماس شود. اما در صورتی که اندازه ی آن بزرگ یا متوسط باشد نوعی نقص و اشکال محسوب می شود. هنگامی که به الماس هایی با این ویژگی از بالا نگاه کنیم به نظر می رسد که در قسمت انتهایی دارای سوراخ هستند.  
D        
Dahila Cut   تراش دالیا نوعی تراش بیضی شکل دارای قسمت های ابتدایی و انتهایی مسطح که در مجموع دارای 51 فست، 37 فست بر روی تاج و 14 فست بر روی پاویلیون می باشد. گابی تولکوفسکی در دهه ی 1990 آن را شرکت دبییرز ابداع کرد.  
Depth   عمق به ارتفاع الماس از صفحه Table تا پخ زیرین عمق گفته می شود. درصد عمق که بر روی شناسنامه نوشته می شود نشانگر نسبت ارتفاع الماس به عرض (پهنا) آن است. الماسی که ارتفاع آنن بسیار کم یا بسیار زیاد باشد نور را به جای نوک فست از کناره ها یا قسمت انتهایی منعکس می کند.  
E        
Eight Cut   تراش هشت این تراش که تراش ساده نیز نامیده می شود به طور معمول مختص الماس های بسیار کوچک با کمتر از 17 یا 18 فست می باشد. بسیاری از آن ها در کشورهای خاور دور تراش داده می شوند و به منظور کاهش بهای جواهر مورد استفاده قرار می گیرند.  
Emerald Cut   تراش زمردگون الماسی دارای تراش صفحه ای که به طور معمول به شکل مستطیل و دارای گوشه های تراش یافته است. ایده آل ترین نسبت ارتفاع به عرض (پهنا) در تراش زمردگون 1.5 به 1.7 می باشد.  
Eye Clean     الماسی که با چشم غیر مسلح و بدون استفاده از لوپ، فاقد هرگونه ناخالصی قابل روءیت است.  
Extra Facet   فست اضافی فست نادرست، فستی که بدون در نظر گرفتن تقارن و سبک تراش بر روی سنگ ایجاد شده است.  
F        
Facet   فست به سطح شیبدار و صیقلی الماس گفته می شود. تراش برلیان یا تراش مدور کامل، به طور معمول دارای 58 فست می باشد.  
Faceted Girdle   کمربند فست دار برخی تراش دهندگان الماس به منظور دستیابی به حداکثر انعکاس نور در تراش الماس گرد، کمربند را نیز به 32 فست تراش می دهند.  
Facet junction   محل تلاقی فست ها    
Fancy   فانتزی ا لماسی که دارای شکلی غیر گرد (پرنس، زمردگون، بیضی شکل و غیره) است یا دارای رنگی جذاب غیر از زرد روشن یا قهوه ای باشد.  
Feather   پر شکاف یا ترک خوردگی بر اثر شکستگی بر اثر شکستگی که اغلب دارای ظاهری پر مانند و سفید است.  
Flow   نقص ناخالصی موجو در الماس  
Finish   پرداخت به یکی از ویژگی های الماس گفته می شود که پس از تراش توسط تراش دهنده به آن بخشیده شده است و تمامی ویژگی های ظاهری الماس را دربرمیگیرد. لازم به ذکر است که ویژگی های مذکور ارتباطی به ماهیت ذاتی و طبیعی الماس خام ندارد.  
Fluorescence   رنگ تابی درخشش آبی رنگ الماس هنگامی که تحت تابش نور فرابنفش قوی قرار میگیرد.  
Fluorescence Ratings   درجه رنگ تابی به درجه بندی رنگ تابی الماس شامل آبی پررنگ، آبی متوسط، اندکی آبی، آبی محو، خفیف و فاقد رنگ آبی گفته می شود. در صورت برخورداری از خاصیت رنگ تابی به رنگ آبی پررنگ، الماس در نور خورشید شیری رنگ به نظر خواهد رسید.  
Fracture   شکاف به ترک موجود بر روی سطح الماس گفته می شود.  
G        
Girdle   کمربند الماس لبه ی بیرونی یا عریض ترین بخش الماس که چیزی شبیه به کمربند را پیرامون الماس تشکیل می دهد. برخ یتراش دهندگان به منظور دستیابی به حداکثر بازتاب نور، کمربند را نیز به حالت فستدار تراش می دهند.  
Grain   رگه محدوده ی کوچکی از ساختار بلورین متراکم که به طور معمول با پین پوینت ها Pinpoint در ارتباط می باشد.  
Green   سبز رنگ فانتزی طبیعی که بسیار کمیاب و طیف رنگی آن بین لیمویی تا سبز نیره می باشد. الماس هایی که به منظور بهسازی تحت پرتوافکنی قرار گرفته اند نیز ممکن است دارای تغییرات رنگ سبز باشند.  
H        
Hardness   سختی به مقاومت مواد معدنی در برابر خراشیدگی گفته می شود. میزان سختی بر روی مقیاس موس Mohs بین 0 تا 10 می باشد.  
Hearts & Arrow Cut   تراش قلب و پیکان به آن دسته از برلیان های مدور با تراش به طور کامل متقارن و دارای 58 فست گفته می شود که در شرایط خاص نورپردازی، طرحی شبیه به قلب و پیکان های ستاره مانند با طول و عرض یکسان از خود نشان می دهند.  
Heart shape Cut   تراش قلبی شکل نوعی تراش فانتزی به شکل قلب .  

 

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین