خبر
 

زاواروفسکی، برترین برند تولید کریستال و تراش جواهرات

كمپاني زاواروفسكي (Swarovski) يك شركت توليد جواهرات برش خورده خاص و لنزهاي قوي و يكي از بزرگ‌ترين و بهترين شركت‌هاي توليدات صنايع اپتيك در جهان است كه بيش از يك قرن سابقه‌اي درخشان در توليدات اپتيكي، جواهرات و كريستال دارد. به جرات مي‌توان گفت كه هيچ دوستدار جواهراتي وجود ندارد كه نام زاواروفسكي را نشنيده باشد و حتي مي‌توان به جواهرسازاني اشاره كرد كه به دنبال تراش‌هاي خاص و منحصر به فرد براي جواهرات گران قيمت خود هستند.

«دانيل زاواروفسكي» در ۲۴ اكتبر سال ۱۸۶۲ در جمهوري چك به دنيا آمد و در ابتداي كار در كارگاه برش شيشه و كريستال در حكومت سلطنتي اتريش كار مي‌كرد. كريستال‌هاي زاواروفسكي با افزايش شكست نور در ساخت جواهرات، مجسمه، طراحي لباس و نورپردازي خانه‌ها و چراغ‌ها استفاده مي‌شدند كه تمام مجسمه‌هاي توليدي با آرم يك گل توليد مي‌شدند. البته در سال ۱۹۸۸ اين گل تبديل به يك قو شده و نشان آن تغيير كرد.

او در سال ۱۸۹۲ با بهره‌گيري از دستگاه‌هاي برش الكتريكي به توليد جواهرات خاص پرداخت. او در زمان خود براي توليد برق كارخانه خود از برق آبي بهره گرفت كه اين نيز از ابتكارات و اختراعات خودش بود. سرانجام در سال ۱۸۹۵ با سرمايه‌گذاري «آرماند كاسمن» و «فرانس وايز» شركت زاواروفسكي گسترش پيدا كرد و اين كارخانه در تيرول اتريش بنا شد. دانيل در ابتدا اسم كمپاني خود را «كمپاني كاسمن زاواروفسكي» گذاشت و پس از مدتي اسم آن را كوتاه‌تر كرده و به K.S Company تبديل نمود.

كريستال‌هاي توليدي زاواروفسكي اين قابليت را داشتند كه با شكست نور، رنگين كمان زيبايي را درست كنند. شركت از اين كريستال‌ها در توليد كت كه با نوع خاصي از فلز تلفيق شده بود، استفاده كرده و كت‌هاي زيبايي توليد كرد. يكي از پارچه‌هاي پالتويي اين كمپاني كه در آن از كريستال و نوعي روغن استفاده مي‌شد، لباس‌ها را مانند يك رنگين كمان زيبا مي‌نمود. انسان‌ها از همان ابتدا سعي داشتند تا آن سوي حد ديد چشم خود را نيز بتوانند به آشكارا ببينند و اين جذابيت بيشتر براي ستاره شناسان و رياضيدانان وجود داشت تا با اين روش به گسترش علم بپردازند. اصول اوليه به كار بردن لنز از همان ابتدا در تلسكوپ‌ها بود كه اولين لنز ساده را «گاليله» ستاره‌شناس ايتاليايي اختراع كرد.

دانيل زاواروفسكي نيز كه در سال ۱۸۹۵ با استفاده از برش الكتريكي دست به توليد جواهرات زده بود و با خانواده‌اش كمپاني خود را اداره مي‌كرد، دست به گسترش كمپاني خود زده و خطوط توليد جديدي تاسيس كرد كه شامل توليدات اپتيكي بود. او در سال ۱۹۳۵ با كمك پسرش «ويلهلم» كه در آن زمان ۱۷ سال سن داشته و از زمان كودكي علاقه زيادي به ستاره‌شناسي و نجوم داشت، دست به توليدات اپتيكي زدند.

به گفته دانيل «اين جاه طلبي باعث پيشرفت كارخانه شد». ويلهلم در ابتدا ساخت دوربين دوچشمي‌را شروع كرد. اين لنز كه منشور آن در كارخانه جواهرسازي پدرش توليد شده بود، در اولين دوربين دو چشمي ‌او كه توسط خودش ساخته شده بود، مورد استفاده قرار گرفت.

ويلهلم زاواروفسكي پايه‌گذار تجهيزات اپتيكي شركت پدرش بود و در سال ۱۹۴۹ دپارتمان نورشناسي و صنايع اپتيك ورزشي را در اين كمپاني تاسيس كرد كه اين كار او با شهرتي عمومي‌روبه‌رو شد. اين بخش از كمپاني، اولين محصول خود كه يك دوربين دو چشمي‌سري Habicht بود را ساخت. اين دوربين پايه و اساس يك استاندارد براي دوربين‌هاي شكاري شد كه هنوز هم از اين استاندارد در صنعت اپتيكي استفاده مي‌شود. پس از آن، كمپاني زاواروفسكي اپتيك جزو بهترين‌هاي صنايع اپتيكي در جهان  گردید.

زاواروفسكي اولين دوربين تفنگ را در سال ۱۹۵۹ و اولين تلسكوپ متغير خود را در سال ۱۹۶۷ توليد كرد. اين شركت در سال ۱۹۷۱ اولين دوربين دوچشمي‌با زره لاستيكي و در سال ۱۹۷۶ اولين دوربين تفنگ خود را كه داراي خاصيتي ضدشوك بود و از صدمه زدن به چشم تيرانداز جلوگيري مي‌كرد را توليد نمود. در سال ۱۹۹۴ نيز موفق شد اولين تلسكوپ معروف خود را توليد كرده و پنج سال بعد اولين دوربين دو چشمي‌مدل EL خود را توليد كرده و روانه بازار كرد. اين مدل دوربين در بين كليه نشريات تخصصي بالاترين امتياز را گرفته و بهترين دوربين دو چشمي‌در جهان گرديد. محصولات زاواروفسكي جوايز زيادي را در كشورهاي مختلف نصيب خود كرد كه نشان دهنده استقبال جهاني و محبوبيت زاواروفسكي در بين مشتريان بود.

كمپاني زاواروفسكي با تبحر خاصي كه در توليد كريستال و تراش جواهرات پيدا كرده بود با ۳ شركت تيروليت، سيگنيتي و Swareflex در هم ادغام شده و به توليد تجهيزات اپتيكي پرداختند. تجربه‌اي كه كمپاني زاواروفسكي در تراش كريستال داشت باعث توليدات اپتيكي بسيار خوبي شد كه شهرت جهاني پيدا كرد. كمپاني زاواروفسكي در سال ۲۰۰۷ با شركت فيليپس قراردادي منعقد كرد كه براي اين شركت لوازم الكتريكي با تزئينات كريستال توليد كند كه از آن جمله مي‌توان به چندين مدل حافظه جانبي و هدفون اشاره كرد. در سال ۲۰۰۸ نيز به توليد بلوتوث بي‌سيم رسيد و كريستال‌هاي خود را در زيباسازي وسايل مختلف از جمله يك خودرو بنز به كار برد. اين شركت با داشتن بيش از 25 هزار كارمند، سفارشات بزرگي از هنرمندان براي برش الماس مي‌گيرد و سالانه درآمدي بالغ بر 2 ميليارد دلار دارد.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین