خبر

7 اتفاقی که ماه سپتامبر را دگرگون می کند

ماه آگوست امسال ماه تابستانی پر ماجرایی بود؛ بازار سهام سقوط کرد، وضعیت چین بدتر شد، برزیل وارد بحران اقتصادی شد و بحث افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو امریکا داغ شد.اما سپتامبر ممکن است ماهی بسیار پرماجراتر از این باشد؛ ممکن است یک رولر کوستر حسابی باشد.تعداد زیادی از اتفاقات وجود دارد اگر رخ دهد می تواند چشم انداز سال را تغییر دهد. این اتفاقات از بهای نفت و آیفون گرفته تا چین و پاپ را در بر می گیرد. این موارد را یکی یکی بررسی می کنیم:

1.گزارش کار: روز جمعه 4 سپتامبر بالاخره گزارش کار امریکا منتشر می شود که تأثیر بسیاری روی مسائل اقتصادی خواهد داشت. اگر در این گزارش نشان داده شود که ایالات متحده امریکا 200 هزار شغل جدید و حتی بیشتر از این ایجاد کرده است، بدین معناست که اقتصاد این کشور وضعیت نسبتاً مطلوبی دارد. رشد دستمزد نیز نقش کلیدی در بهبود اقتصاد امریکا دارد. علیرغم نرخ بیکاری در سال جاری دستمزدها رشد داشته اند. فدرال رزرو هدف خود را برای رشد دستمزد 3.5 درصد قرار داده است که اگر این اتفاق رخ دهد اقتصاد امریکا را سالم اعلام خواهد کرد. و در نهایت این گزارش کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که چند روز پیش از نشست فدرال رزرو امریکا برگزار می شود. نشستی که بناست در آن اعلام شود نرخ بهره افزایش خواهد یافت یا خیر.
2.افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر: در میانه ماه سپتامبر فدرال رزرو امریکا نشستی دو روزه را برگزار خواهد کرد و تصمیم خود را در روز 17 سپتامبر اعلام خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که آیا فدرال از ماه آینده نرخ بهره را افزایش خواهد داد یا خیر. یکی از تأثیرگذارترین موارد روی تصمیم فدرال رزرو، گزارش کار روز جمعه است که نتایج آن می تواند کمک کند تصمیم فدرال را پیش بینی کنیم. اگر فدرال این تصمیم خود را قطعی کند، نشان خواهد داد که اقتصاد این کشور وضعیت مطلوب و سالمی دارد. در نهایت این تصمیم می تواند روی خیلی چیزها از جمله نرخ بهره آینده بانک ها، وام مسکن و ماشین و حتی صورتحساب های کارت اعتباری تأثیر بگذارد.
3.چین: یکی از مواردی که روی تصمیم فدرال تأثیر گذاشته است کند شدن رشد اقتصادی چین به عنوان دومین اقتصاد برتر جهان است. این نگرانی وجود دارد که رشد پایین اقتصاد چین می تواند روی سایر نقاط جهان به صورت جدی و قطعی تأثیر بگذارد. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که دولت چین اخیراً به طور فعال در بازارهای مالی حضور داشته است. به طور نمونه در ماه جاری، این کشور با کاهش ارزش پولی ارز رایج این کشور یعنی یوآن همه را غافلگیر کرد. هفته گذشته نیز همراه با سقوط بازار سهام، بانک مردمی چین نرخ های کلیدی خود را برای پنجمین بار در نه ماه اخیر کاهش داد تا بتواند جریان پول را در نظام مالی خود حفظ کند. اما همه این اتفاقات در حالی است که رئیس جمهور چین ژی جین پینگ در ماه سپتامبر با اوباما رئیس جمهور امریکا دیدار خواهد کرد.
4.توافق هسته ای ایران و تأثیر آن روی نفت: ایالات متحده امریکا به همراه متحدان خود تصمیم گرفت تحریم های بین المللی علیه این کشور را بردارد. توافقی که برای این کار صورت گرفته است باید تا 14 سپتامبر به تأیید کنگره امریکا برسد. حتی اگر کنگره هم با این توافق مخالفت کند باز هم اوباما حق وتو دارد و می تواند آن را نجات دهد. البته این ماجرا تأثیرات عمیقی روی بهای نفت خواهد داشت چرا که از این طریق ایران می تواند نفت بیشتری را روانه بازار جهانی کند. این در حالی است که بازار نفت همین حالا هم با مازاد عرضه مواجه است. بهای نفت از سال گذشته تا کنون بیش از 50 درصد کاهش داشته است. این توافق قطعاً تأثیر منفی روی بهای نفت و همچنین بازار سهام شرکت های نفتی نظیر اکسون و شورون خواهد داشت.
5.رکود سهام در ماه سپتامبر: اگر تصورتان این است که ماه آگوست ماه بدی بوده است پس باید برای ماه آینده کمربندهای خود را محکم ببندید. تاریخ نشان داده که سپتامبر همیشه ماه پرآشوبی برای بازار سهام بوده است. بر اساس تحقیقات بی تی آی جی، شاخص S&P 500 در پایان ماه سپتامبر احتمالاً 43 درصد افزایش ارزش خواهد داشت. با توجه به همه مواردی که تاکنون ذکر شد باید منتظر نوسانات بسیار بیشتری در بازار باشیم. اگر بازار همینطور به لرزش های خود ادامه دهد، فدرال احتمالاً از افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر امتناع خواهد کرد.
6.نسل جدید آیفون: یک رخداد وجود دارد که سرمایه گذاران می توانند به آن لبخند بزنند. اپل اخیراً اعلام کرده است که در نهم ماه سپتامبر از جدیدترین نسل آیفون پرده برداری خواهد کرد. اپل به لحاظ ارزش سهام در بازار، بزرگترین شرکت امریکایی به شمار می رود. هر یک رخدادهای اپل تعداد زیادی از سرمایه گذاران را به خود جلب می کند.
7.پاپ از راه می رسد: و در نهایت هم پاپ فرانسیس را داریم که برای نخستین بار به عنوان پاپ، پا به امریکا خواهد گذاشت. او در واشنگتن دی سی، فیلادلفیا و نیویورک توقف خواهد داشت. پیش از آن نیز به دیدار کوبا می رود. سفر برنامه ریزی شده او به این دو کشور نشان دهنده روابط تجدیدشده این دو است. این روابط هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ اقتصادی تجدید شده است. باید ببینیم دیدار پاپ از کوبا چه تأثیری روی بازارهای اقتصادی امریکا خواهد داشت.
منبع: سی ان ان مانی

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
سه شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 17:30
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین