خبر

نوسان‌گیری از دلار در وقت اضافه

روز دوشنبه شاخص بازار ارز تحت‌تاثیر تحرکات معامله‌گران غیررسمی در ساعات انتهایی روز یکشنبه قرار گرفت تا بهای دلار برای دومین بار در سال 94 برای لحظاتی وارد کانال 3400 تومان شود. به گفته فعالان، پس از پایان ساعت کاری صرافی بانک‌ها در روز یکشنبه، خریدهای نقدی و آتی معامله‌گران غیررسمی افزایش یافت تا در غیاب بازیگران بازارساز، سیر صعودی قیمت راحت‌تر طی شود و نهایتا در وقت اضافه بازار، این ارز وارد کانال 3400 تومان شود. دوشنبه، برای بردن دلار به محدوده قیمتی بالاتر تلاش‌هایی از سوی معامله‌گران صورت گرفت؛ اما حضور بازارساز و عرضه بازیگران آن، مانع دستیابی به این هدف شد تا شاخص بازار ارز نهایتا با 3 تومان رشد به قیمت3398 تومان برسد. همچنین تحت‌تاثیر رشد جزئی دلار، سکه هم با 2هزار تومان رشد به قیمت 920 هزار تومان رسید.

آربیتراژ؛ یار نوسان‌گیران

شاخص بازار ارز که چهارشنبه گذشته با 35تومان رشد به قیمت 3400 تومان رسیده بود، در روزهای پنج‌شنبه و شنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت. دلار در این مسیر کاهشی در بعدازظهر روز شنبه به قیمت 3380 تومان رسید؛ اما این روند نزولی از روز یکشنبه متوقف شد و دلار شروع به رشد کرد تا نهایتا پس از گذشت 4 روز در ساعات ابتدایی روز دوشنبه وارد کانال 3400 تومان شود. برخی فعالان، عامل رشد ابتدای روز را به نوسان‌گیری معامله‌گران ارزی در ساعات پایانی روز یکشنبه نسبت دادند. در دومین روز هفته، معامله‌گران غیررسمی پس از تعطیلی صرافی‌ها تحرکات خود را بالا بردند و نهایتا موفق شدند قیمت دلار را در معاملات پشت خطی تا 3408 تومان بالا ببرند. به گفته فعالان، تقاضای معامله‌گران منطقه سلیمانیه نیز یکی از عواملی بود که به نوسان‌گیری معامله‌گران غیررسمی کمک کرد. بعدازظهر روز یکشنبه افزایش تقاضای این دسته در غیاب بازارساز به کاهش حجم نقدی بازار کمک کرد. در این میان معامله‌گران غیررسمی آتی هم از فرصت استفاده کردند و با بالا بردن حجم خریدهای فردایی خود به وارد شدن دلار به سطح 3400 تومان کمک کردند.

خرید و دپوی ارز توسط معامله‌گران غیررسمی در ابتدای روز دوشنبه ادامه یافت. روز گذشته معامله‌گران سعی داشتند از این طریق دلار را به محدوده قیمتی بالاتری وارد کنند؛ اما عرضه بازیگران بازارساز موجب شد که نهایتا جلوی رشد حبابی گرفته شود و قیمت تنها رشدی جزئی را نسبت به روز پیشین تجربه کند. دوشنبه تا ساعت 4 بعدازظهر نرخ عرضه بازیگران بازارساز به 3377 تومان رسید. این قیمت، نرخ بسته شده بازارساز در روز دوشنبه بود؛ اما همزمان در بازار دلار با قیمت 3398 تومان معامله شد. البته در این ساعت اکثر صرافی‌های مجاز قیمت خود را 3410 تومان ثبت کردند.


دلار یار سکه

در سومین روز هفته، قیمت سکه دومین افزایش متوالی خود را تجربه کرد تا برای اولین بار از چهارشنبه گذشته وارد کانال 920 هزار تومان شود. دوشنبه، سکه با 2 هزار تومان رشد به قیمت 920 هزار تومان رسید. بالا رفتن قیمت دلار، عامل اصلی رشد این فلز گرانبها در دو روز گذشته بوده است. این در حالی است که اونس یعنی دیگر عامل تاثیرگذار بر سکه، تا ساعت 3 بعدازظهر روز گذشته نوسان افزایشی خاصی را تجربه نکرد.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
سه شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 10:24
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین