خبر

احتمال افزایش قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره آمریکا وجود دارد

گرچه باور عمومی این است که قیمت جهانی طلا تحت تاثیر افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا با کاهش روبرو خواهد شد ولی بررسی سابقه تاریخی سیاست های پولی فدرال رزرو نشان می دهد که قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره با افزایش روبرو شده است. به گزارش پایگاه اینترنتی بیزینس لاین، قیمت جهانی طلا در هفته گذشته با افت 2.3 درصدی روبرو شده است. انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا موجب تقویت ارزش دلار شده و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. بر اساس این گزارش بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا همچنین موجب افزایش گمانه زنی ها در خصوص افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان سال 2015 میلادی شده است. گرچه بسیاری از سرمایه گذاران و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره آمریکا با افت احتمالی روبرو خواهد شد ولی واقعیت چیز دیگری است. ممکن است قیمت طلا در ابتدا تحت تاثیر افزایش نرخ بهره با کاهش روبرو شود ولی این روند مانند یک چرخه است و پس از مدتی قیمت طلا بار دیگر با افزایش مواجه خواهد شد.

این گزارش می افزاید، ارزش دلار آمریکا نیز به همین صورت بوده و پس از افزایش نرخ بهره به طور موقتی با افزایش روبرو شده ولی پس از مدتی بار دیگر روند نزولی را در پیش گرفته است.

بررسی 3 مورد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو طی سال های گذشته درستی این فرضیه را تایید می کند. در سال 1994 میلادی فدرال رزرو نرخ بهره را از 3.5 درصد به 6 درصد افزایش داد. قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو با رشد 4.5 درصدی روبرو شده است. شاخص ارزش دلار نیز که در فوریه به 4 تا 95 واحد رسیده بود تا دسامبر به کمتر از 87 واحد رسیده است.

در سال 1999 میلادی نیز فدرال رزرو چرخه افزایش نرخ بهره را در جولای آغاز کرد و ارزش دلار که با افزایش متوالی روبرو شده بود پس از 6 ماه بار دیگر به شدت کاهش یافت. در ژوئن 2004 میلادی نیز فدرال رزرو نرخ بهره را طی ژوئن تا دسامبر با یک درصد افزایش به بیش از 2.25 درصد رساند. قیمت طلا نیز در این مدت با رشد 11 درصدی روبرو شد و شاخص ارزش دلار بیش از 9 درصد ارزش خود را از دست داد.

نویسنده: ادمین سیستم
دوشنبه 9 شهریور 1394 ساعت 15:19
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین