خبر

ثابت قدمی دلار در مسیر افزایشی

دلار در یک ماه ونیم اخیر با وجود لغزشهایی از مسیر افزایشی منحرف نشد تا خوش بینی برخی از معامله گران به تداوم این روند تقویت شود. کاهش تقاضا، افزایش قیمت نفت و تقویت حجم عرضه  سبب شد روز گذشته دلار کاهش یابد و با 15 تومان افت بر بهای 3383 قرار بگیرد و این در حالی است که بازار ارز شنبه ی گذشته را با افزایش قیمت آغاز و در نهایت بعد از نوسان رشد 26 تومانی را به ثبت رساند. بنابراین گزارش، در اولین روز هفته ی گذشته قیمت دلار با 6 تومان رشد به 3370 تومان رسید. فعالان بازار افزایش تقاضا، تحرکات معامله گران غیر رسمی و افت نفت را علت اصلی این افزایش دانستند. در این روز یورو نیز افزایش بها را تجربه کرد و با 73 تومان رشد وارد کانال 3800 تومانی شد، مرزی که از 16 اسفند ماه سال 93 آن را تجربه نکرده بود. افزایش نرخ برابری یورو در برابر دلار در دو روز گذشته در این امر موثر بود. روز یکشنبه فضای بازار ارز تحت تأثیر بازگشایی سفارت انگلیس و حضور نیروی انتظامی در اطراف این سفارت بود که مانع از فعالیت معامله گران غیر رسمی در این منطقه شد و دلار نیز روی نوسان افزایشی را در پی تقویت تقاضا، بالا بودن ارزش دلار در کشور عراق و نوسان گیری معامله گران غیر رسمی به خود دید.

البته با حضور صرافی بانک ها فضای بازار عادی و دلار مجبور به عقب نشینی شد که با این وجود 5 تومان بالاتر از بهای روز گذشته قرار گرفت.

در روز دوشنبه کاهش قیمت نفت سبب شد دلار بازهم قدری افزایش یابد و این در شرایطی است که معامله گران غیر رسمی با افزایش تقاضا در پی رشد سفرهای تابستانی و اعزام حجاج انتظار رشد بیشتر دلار را داشتند و با نوسان گیری سعی در وارد کردن دلار در محدوده های بالای قیمتی داشتند، اما دلار کشش افزایش بیشتر را از خود نشان نداد.

در این روز یورو نیز افزایش بها را تجربه کرد و بعد از رشد 20 تومانی روز یکشنبه، 105 تومان دیگر تقویت شد تا ارزش این ارز وارد محدوده ی 3900 تومانی شود و بر بهای 3945 تومان قرار بگیرد.

در پایان معالات روز دوشنبه یورو و پوند بر بهای 3945 و 5270 تومان و درهم بر نرخ 920 تومان بسته شدند.

دلار با قدمهای افزایشی در روز سه شنبه بر بهای 3390 تومان بسته شد که با نادیده گرفتن دستیابی دلار به این بها برای لحظاتی در 23 فروردین ماه، کسب این بها در سال 94 برای دلار رکورد جدیدی بود.

البته در این افزایش قیمت، دلار تنها نبود و یورو و پوند نیز تقویت شدند. ارزش این ارزها به ترتیب 25 و 60 تومان بالا رفت که فعالان نوسانات جهانی ارزها را در بازار تهران موثر دانستند.

پوند انگلیس با رشد 60 تومانی در روز سه شنبه به بهای 5330 تومان معامله شد که بی سابقه ترین بها برای پوند از 8 اسفند ماه سال 93 بود.

دلار روز چهارشنبه را نیز افزایشی آغاز کرد و وارد کانال 3400 تومان شد تا بالاترین قیمت این ارز از 17 اسفند ماه سال 93 رقم بخورد.

افزایش شدید تقاضا که ناشی از خریدهای معامله گران غیر رسمی و خروج ارز به سمت کشور عراق و دبی بود، سبب شد تعادل عرضه و تقاضای بازار به هم بخورد و با کمبود ارز در بازار، دلار از مرز 3400 تومان پا را فراتر بگذارد و بر بهای 3405 تومان قرار بگیرد که عرضه ی ارز توسط صرافی بانکها از شدت هیجان و نوسان دلار قدری کاست اما نتوانست آن را متوقف کند.

البته برخی از فعالان رشد دلار را به ریزش اونس و مقاومت معامله گران سکه در مقابل کاهش قیمت نسبت دادند.

این گزارش می افزاید، در روز پنج شنبه بازار ارز شاهد افت ارزهای شاخص بود که یورو با 70 تومان و پوند با 50 تومان کاهش روبرو شدند. دلار با 7 تومان افت، کمترین کاهش را شاهد بود و بر بهای 3398 تومان قرار گرفت که البته هفته ای افزایشی با رشد 28 تومانی دلار رقم خورد.

در پایان مبادلات روز پنج شنبه یورو و پوند با بهای 3890 و 5280 تومان به فروش رسیدند.

گفتنی است، دلار در یک ماه و نیم گذشته توانست از مسیر افزایشی خارج نشود و در هفته ی گذشته مرز 3400 تومان را نیز تجربه کرد که از 17 اسفندماه 93 بی سابقه بود.

برخی از فعالان و تحلیلگران بازار ارز معتقد هستند افزایش یک ماهه ی دلار ناشی از تقویت سمت تقاضاست و این روند را برای دلار در درازمدت قائل نیستند. آنها تحرکات دلار را در آینده تحت تأثیر توافق هسته ای میدانند که با اجرایی شدن آن دلار روبه کاهش می گذارد.

صمد کریمی مدیر اداره صادرات ارز علت افزایش دلار را در کاهش قیمت سهام، افت بهای نفت، تقویت تقاضا و تغییر نیافتن سمت عرضه می داند و معتقد است این روند تداوم نخواهد داشت و با نزدیک شدن به روز اجرای برجام و آزاد شدن منابع بلوکه شده و عادی شدن روابط بانکی بین المللی دامنه ی نوسانات دلار بیش از پیش کاهش و اثر آن را بر قیمت ارز نظاره گر خواهیم بود.

نویسنده: ادمین سیستم
دوشنبه 9 شهریور 1394 ساعت 03:58
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین